Gå til innhold
Arkivverket

Hadeland, Gran, Peder Andersen g. 1783 med Kirsti Hansd.


Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Peder Andersen og Kirsti Hansdatter er foreldre til min tipptippoldefar Lars Andersen.

Paret har disse barna:

 

Anders døpt 1784

Hans døpt 1787

Lars døpt 1784

 

Anders og Hans er født på Morstad, Lars er født på Dynna Eie.

 

Peder Andersen, soldat u. major von Hals og Chirsti Hansd. Mali Sætteren gifter seg 29. des. 1783

Det er ikke oppgitt hvor han kommer fra når han gifter seg (men de bor på Morstad i 1784 og 1787).

 

Jeg har vel funnet familien til Kirsti Hansdatter fra Malisætra etter å ha lett på Randi Bjørkviks DVD, jeg regner med at hun er datter av Hans Christophersen og Marthe Nielsd. på Malisætra. Peder Andersen har jeg derimot ikke sikkert funnet foreldrene til.

 

På Morstad fødes en "passende" søskenflokk med Anders Embretsen og Marte Brynjulsdatter som foreldre. Her finnes bl.a. en Peder som døpes 3. okt. 1756, Brynjuel døpes 1752 (De har også flere barn).

Peder Andersen Morstad konfirmeres 14 år gammel i 1771.

Brynjuel Andersen Morstad konfirmeres 16 år gammel i 1768

Anders Andersen Morstad konfirmeres 1770

 

Brønild Andersen Morstad er fadder til Hans i 1787.

 

Brynild Andersen er ugift og bor på Haugsbakken i 1801 sammen med mor, 2 ugifte søsken og en nevø på 18 år.

Peder Andersen på Østre Dynna i 1801.

 

Når Anders døpes i 1784 er Ingeborg Andersd. Morstad fadder. I 1801 bor det en Ingeborg Andersdatter 40 år på Morstad. Hennes far er Anders Stephensen. Anders Stephensen døper en sønn Peder i 1755, så dette er forsåvidt også en "kandidat" for min tipptipptipp..

 

Anders Embretsen og hans familie finner jeg ikke på Randi Bjørkviks DVD. Er det noen med god kjennskap til Hadeland/Gran som har kjennskap til om Peder Andersen g. 1783 er sønn av Anders Embretsen på Morstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteparet Anders Engebretsen og Marte Brynildsdtr. Morstad har jeg en del om. Marte er en sidegren av min slekt. Finn nr. 1422 og 1423 på min "aneliste" http://home.no/oavesthagen/Mine%20aner.htm og følg linken der til mitt slektsnotat. Anders og Marte finnes på side 22.

 

Men jeg tviler på om deres sønn Peder er "din" Peder Andersen. Da det ble holdt skifte etter den ugifte søsteren Marte Andersdtr. Haugsbakken i 1796 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25288/855/ så ble det oppgitt at broren Peder Andersen da bodde på Bragernes. Merk forøvrig at da "din" Peder Andersen ble gift i 1783 med Kirsti Hansdtr. var Peder Andersen Morstad en av de to forloverne. Jeg tror denne forloveren var sønnen på Morstad, han som senere flyttet til Bragernes.

 

Anders Engebretsen finner du forresten i Bjørkviks arkiv under Anders Ingebretsen.

 

Den Peder Andersen som ble født i 1755 har jeg også litt om, det vil si om hans foreldre og slekten bakover. Finn nr. 644 og 645 på min "aneliste" og se på side 116. Ekteparet Anders Steffensen og Boel Nielsdtr. Horgeneie hadde barna Anne, Steffen Niels og Peder. Men ingen Ingeborg, kanskje hun er identisk med Anne født i 1745, men at navnet er skrevet feil det ene stedet? Jeg har ikke noe mer om hvor det ble av denne Peder som ble født i 1755, men jeg synes han er en god "kandidat". Bjørkvik har heller ikke noe mer om Peder i hennes notater om Anders Steffensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Da har jeg i alle fall utelukket at han er sønn til Anders Embretsen/Ingebretsen. Da håper jeg å kunne finne ut om han er sønn av Anders Stephensen. :)

Boel Nielsd. døde, og Anders Stephensen giftet seg igjen med Anne Simensdatter Framstad 4. febr. 1760 (iflg. Randi Bjørkvik).

Ingeborg døpes 7. sept. 1760. Ved FT. 1801 bor Ingeborg Andersdatter på Morstad, hun i 2. ekteskap. Anders Stephensen, konens fader, bor der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant også ut nettopp at Anders Steffensen ble gift på nytt i 1760 med Anne Simensdtr. og fikk med henne datteren Ingeborg samme år. Ingeborg Andersdtr. Morstad var fadder i 1784 for barnet til "din" Peder Andersen. Det er et godt inidisium på at Peder var sønn av Anders Steffensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller nok også til at "min" Peder er sønn av Anders Steffensen, men jeg skulle gjerne hatt litt mer. Ingeborg Andersdatter bodde jo på Morstad når hun var fadder til Peders førstefødte, og han var jo født på Morstad-eie.

 

Anders Steffensen og Boel Nielsdatter har disse barna:

 

Anne 1745, Steffen 1749, Niels 1752 og Peder 1755. Jeg finner konfirmasjon til Anne, Niels og Peder. Jeg finner ikke konfirmasjonen til Steffen, men jeg antar at det er han som flytter til Nittedal på 1790-tallet og bor der i 1801. Han er gift 3 ganger, fikk Anders 1778 i første ekteskap. Berte i 3. ekteskap er født i Gran, de to yngste (i 1801) er født i Nittedal. Jeg er usikker på hvor Anne og Niels blir av.

 

Anders Steffensen og Anne Simensdatter får disse barna:

 

Ingeborg 1760

Helger 1771

 

Ingeborg er gift med Peder Christophersen og de får barna Anne 1789 og Pernille 1792. Peder Christophersen dør i 1792 og hun gifter seg igjen med Engebret/Ingebret Torgersen 1793. De har barnet Malene. Peder Andersen er ikke fadder til noen av disse.

 

Helge er organist, han står som ungkar ved FT. 1801, men får sitt første barn samme året. Han får flere barn, og bor da på Wasenden.

 

Har gått gjennom faddere 1787-1815 (databasene på digitalarkivet) for Peder Andersen Morstad Eie, senere Dynna Eie, det meste virker uinteressant i denne sammenhengen. Men - 29/06-1805 er han fadder for organisten Helge Andersens barn. Det er vel da svært sannsynlig at det er halvbroren er fadder, de bor jo ikke på samme gård, og de har svært forskjellig alder.

 

Skulle gjerne hatt enda mer, men det forutsetter vel et skifte etter en barnløs Anne eller Niels... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at Ingeborg Andersdatter var fadder for Peder Andersens barn og at Peder var fadder for Helge Andersens barn synes jeg er et sterkt indisium på at Ingeborg og Helge var hans halvsøsken og at de var barn av Anders Steffensen.

 

Det ble holdt skifte på plassen Løkenhagen under garden Morstad 8. mai 1792 etter avdøde Peder Christensen Løkenhangen som hadde vært gift med Ingeborg Andersdatter og hadde barna Anne 2 ½ år gammel og Pernille 9 uker gammel. Som formynder for barna ble oppnevnt deres farbror Ole Christensen Maurtvedt. http://arkivverket.n...read/25288/495/

 

Det ble holdt skifte 23. jannuar 1839 etter avdøde organist og gårdeier Helge Andersen Vassenden med den gjenlevnede Helge [Helga] Klemetsdatter hadde han barna Anne 35 år og ugift, Christiane gift med Erik Olsen Bjelie [?] i Soknedalen på Ringerike, Ingeborg 31 år og ugift og Andrea Fredrikke 24 år og ugift. http://arkivverket.n...read/25290/601/

 

Dessverre forteller ikke disse skiftene noe om eventuelt slektskap med Peder Andersen.

 

Et annet godt indisium er at Peder Andersen Dynnaeie ble oppgitt å være 83 år da han døde 14. april 1837, den alderen passer svært godt.

 

Forøvrig var Anne Simensdatter selv av gardbrukerslekten på Morstad. Hun var datter av Simen Pedersen Morstad og Ingebor Olsdatter. Simen Pedersen var bror av Brynild Pedersen Morstad som far far til Marte Brynildsdatter nevnt i første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.