Gå til innhold
Arkivverket

Svante Andersen (Nilsen??), Vinger, Hedmark - hvor er han født? Er han svensk eller fra Borre?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Startet en tråd i tydeforumet, men tror den passer best her. Spørsmålet er altså hvor denne Svante er fra. Det ser ut som det vekselvis blir oppgitt Sverige og Borre. Jeg har ikke funnet han døpt i Borre, men jeg kan selvsagt ha oversett han.

 

Link til den andre tråden: http://forum.arkivve...r-er-han-foedt/

 

OBS! Så akkurat nå at han ved datteren Nina Mathildes dåp kalles Svante Nilsen!

 

Mulig dette bare er slurv fra presten, men det er informasjon å ta med seg i alle fall.

 

Her:

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-15

 

Og nå ser jeg at også ved hennes konfirmasjon kalles han Nilsen

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4983&idx_id=4983&uid=ny&idx_side=-185

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskapet er det samme som jeg linker til i kirkeboka ja. Men i den andre linken er jo hans farsnavn feil. Jeg fant en med riktig navn på far her: https://familysearch...M9.1.1/FKF9-LZ6

 

Men det er klart, det er mye som er uklart her. Farsnavnet kan jo også være feil... Sverige er jo litt problematisk å finne ut av. Men jeg så ingen på familysearch som var født i Borre i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker bare at han egentlig var fra Sverige, og av en eller annen grunn fant det for godt å si han var fra Borre. Jeg så på konfirmanter i Borre også, uten å finne han, men jeg har jo oversett ting før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står altså Mr. Svante som Nilsen to ganger, og ellers som Andersen. Som Andersen både når han dør og i 1900-tellingen.

 

Har ikke sjekket de andre barna - hva han kalles ved deres dåp ennå. Det får bli i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere av dåpsbarna i distriktet er født i Bogen i Sverig. Kan det være der han er fra?

 

Tror det må være Bogen rett over grensa, se bilde.

post-1339-0-96496300-1360795302_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Svante født i Gunnarskog i 1836-37-38, dessverre.

Bøkene Bogen (Gunnarskogs finnskog) starter i 1851:

 

Bogen är annex i Gunnarskogs och Bogens pastorat.

Enligt kungl. brev den 19 september 1849 bildades Bogens kapellförsamling av 1/4 mantal Bogen, 1/4 mantal Axland och Mitandersfors bruk i Gunnarskogs socken samt 1/4 mantal Kyrkoskogen i Eda socken.

 

Stift:

Karlstad

 

Härad:

Jösse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen Anne-Lise. Det ser ut til å bli vanskelig å finne ut av. Kanskje det eneste man kan gjøre er å prøve å finne nålevende etterkommere. Jeg kjenner jo en av dem, men hun visste ikke om Svante før jeg fortalte om han. ;) Det er vel mulig at hvis det bor noen etterkommere på samme sted i dag så vet de kanskje noe om sin forfar. Det er jo ikke lenge siden han levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett fram dåpen til flere Svante Andersson

hvor faren hadde et annet patronym enn Olsson/Olofsson:

 

Svante født:

19. juli 1837 i Long, Skaraborg

20. desember 1837 i Ledsjö, Skaraborg

9. april 1837 i Fyrunga, Skaraborg

29. oktober 1838 i Eriksberg, Älvsborg

9. mars 1838 Kyrkefalla, Skaraborg

4. november 1838 Skarstad, Skaraborg

 

så disse er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Anne-Lise. Jeg tror jeg lar han ligge så lenge. Har funnet noen rundt omkring i Sverige med riktig farsnavn, men når man har så lite å gå etter vet man jo ikke om noen av dem er han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en spennende telefon i dag fra en som sier han har mer info. Han kunne i alle fall fortelle at Svante er svensk. Han ringer meg igjen i morgen. Spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.