Gå til innhold
Arkivverket

Lucia Andersdatter f ca 1771, Strinda? , Sør Trøndelag


John Kristoffer Haugan
 Del

Recommended Posts

Hei!

Etterlyser foreldre til Lucie Andersdatter f ca 1771. Hun ble gift i Strinda med Ingebrigt Larsen Ringved 30 mai 1799.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Lade i <a href="http://forum.arkivverket.no/index.php?app=forums&module=post&section=post&do=new_post&f=6#">Strinda, Klokkerbok nr. 606C02 (1797-1829), Ekteviede 1797-1800, side 260-261.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-128

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70918680621.jpg

 

De er plassfolk på Bakkan under Engelsås, Bratsberg i Strinda i 1801

http://digitalarkive...&merk=3062#ovre

 

Denne familien flytta senere til Stjørdal i Nord Trøndelag, nærmere bestemt på plassen Korsveien under Østre dybvad i Lånke. De er omtalt i Stjørdalsboka bind 3 s687

Ingebrigt Larsen er i følge bygdeboka sønn av Lars Paulsen Eidum og kona Thale Ingebrigtsdatter på øvre Eidum i lånke.

Ingebrigt og kona hadde i følge bygdeboka følgende barn.

Lars Dammen f 1798, budde ved Rangården på Selbuskogen.

Anne f 1790, død 23/1 1824 ugift.

Anders Dybvad f 1802, lærer i Hegra.

Anders Holte ( Stjørdal gnr 99, bnr 40)

Paul Ingebrigtsen Korsveien f 24/11/1810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ingebrigtsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 07 Apr 1799 Strinda, Sør-Trøndelag, Norway residence Sør-Trøndelag, Norway

  • parentIngebrigt Larssen Wigerovnet, Lucie Andersdatter

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N7RV-6TY

Anders Ingebrigtsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 11 Apr 1802 Strinda, Sør-Trøndelag, Norway residence Sør-Trøndelag, Norway

  • parentIngebrigt Larssen Engebraashouen, Lucie Andersdatter

 

FS viser dette:

 

Må sjekkes!

 

 

 

Lars Ingebrigtsen christening: 7 April 1799

Wigerovnet, Strinda, S. Trondelag, Norway death: more


  • Ingebrigt Paulsen or Waerns Larsen birth: 29 January 1769
    Eidom, Laanke, N.Trondelag, Norway death: 21 July 1822
    Dybvadgjerdet, N.Trondelag, Norway

  • Lucie Andersen birth: 1771
    Strinda, South, Trondelag, Norway death: 25 December 1839
    Dybvadgjerdet, North, Trondelag, Norway

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/MBP4-B9Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!Det er noe som "skurrer" når det gjelder fødseldataene på Lucie's "angivelige" foreldre.

 

Finner denne:

 

Luci Andersdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 23 Sep 1770 Stjørdal, Nord-Trøndelag, Norway residence Stjørdal, Nord-Trøndelag, Norway

  • parentAnders Hognes Ofne

https://familysearch...M9.1.1/NWCN-S65

 

Øverst på venstre side.

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A05 (1755-1780), Kronologisk liste 1770, side 198.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16371&idx_id=16371&uid=ny&idx_side=-201

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070925610527.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge skifte på Røros etter Anders Jacobsen Vintervold og Maren Rasmusdatter påbegrynt 24/8-1776 hadde de en sønn Anders Andersen 43 år som bodde på Hognesaunet i Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Andersen Vintervold ble gift på Røros 1757 med Lucia Larsdatter. Kan hun være identisk med enken Lucia Larsdatter under Vigeraunet i Strinda i 1801 (se lenke ovenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke noe dum tanke det. Det bør i alleflal sjekkes ut nærmere. Har dessverre bare bind 3 av Stjørdalsboka tilgjengelig så får ikke muligheten til og sjekke om det kan være noe og hente i bygdeboka .Noen som har mulighet til et oppslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken Astrid. Ja det virker veldig sannsynlig at det er samme Lucia Larsdatter som var gift med Anders Andersen Vintervold. Og at hun igjen er er mor til Lucia Andersdatter, men burde vel uansett fått sjekket ut Stjørdalsbøkene, bare for og bekrefte at ikke hun døde i Stjørdal før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Anders Andersen Hognesaunet i Stjørdal i mitt slektsprogram, og han var forlover ved torlovelsen til mine aner Lars Thomassen og Jodda Andersdatter i Stjørdal 20.09.1777. Siden jeg hadde teori på at han kunne

være bror av min formor Jodda Andersdatter fulgte jeg han litt videre: Han ble født ca 1743 ifølge bygdeboka, og han ble gravlagt 05.08.1785. Jeg har ingen kone på han, men noen barn:

1)Lucie Døpt i Værnes kirke 15.p.trinit.1770(sikkert den det spørres etter i første innlegg her)

2)Beret dæåt 10.p.trinit.1772 i Vænres kirke

3)Kjersten døpt 22.03.1775

4)Rasmus døpt 2.søndag i advent som var 07.12.1777

5)Rasmus døpt 23.05.1779

Min formor Jodda Andersdatter var også i Hognesaunet da hun fikk datteren Olava i 1775, og jeg trodde kanskje at den Anders som var i Hognesaunet i 1777 kunne være broren. Det kan jeg vel etter dette se bort fra

for hun ville vel i såfall vært nevnt ved skiftet på Vintervold etter Anders Jacobsen på Røros i 1776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal aldri si aldri Anne Lise. Anders Andersen levde jo i 1776, og derfor er hans barn heller ikke nevnt i skiftet.

 

Anders Andersen Vintervolds og Lucia Larsdatters barn født på Rørros:

Maren 1758, Maritte 1760, Lars 1762, Maren 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den informasjonene du hadde i dit slektsprogram Anne Lise. Jeg er rimelig sikker på at Lucia ( Lucie) som jeg er på jakt etter er datter av Anders Andersen og Lucia Larsdatter. Skal prøve å se om jeg kan finne uterligere beviser som kan styrke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare hyggelig å kunne hjelpe. Den Anders Andersen som levde i 1776, når var han født? Min formor Jodda Andersdatter skal være født ca 1748(53 år i 1801). Hun får barn så sent som i 1793, så hun kan ikke

være født noe særlig før 1748. Sjekket kirkeboka for Røros på døpt 1747-1749 tildigere i dag, og hun er ikke å finne som døpt der i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare hyggelig å kunne hjelpe. Den Anders Andersen som levde i 1776, når var han født? Min formor Jodda Andersdatter skal være født ca 1748(53 år i 1801). Hun får barn så sent som i 1793, så hun kan ikke

være født noe særlig før 1748. Sjekket kirkeboka for Røros på døpt 1747-1749 tildigere i dag, og hun er ikke å finne som døpt der i den perioden.

 

Anders ble født 12/5, døpt 3/6-1731, nr 30:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Fødte og døpte 1731, side 30.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16220&idx_id=16220&uid=ny&idx_side=-27

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070907660177.jpg

 

Han hadde ingen søster Jodda, Jodda er et temmelig ukjent navn på Røros.

 

Det omtalte skiftet i 1776 , viser at Anders Andersen hadde en søster Kirsten som var døde i Stjørdal og etterlot seg barn der:

 

 

Anders Jacobsen Vintervold og hans hustru Maren Rasmusdatter 24/8-1776 GF

 

 

Skiftet ble avholdt på gården Vintervold i Guldal Fogderi (Røros prestegjeld). Anders Jacobsen og Maren Rasmusdatter etterlot seg følgende arvinger:

 

1: Jacob Andersen, bor på gården Vintervolden

 

2: Rasmus Andersen, død på Røros og etterlater seg følgende barn med enken Anne Joensdatter:

 

Joen Rasmussen, myndig og bor på Røros

 

Ole Rasmussen 18 år og bor på Røros

 

Claus Rasmussen, 17 år og bor på Røros

 

Jacob Rasmussen, 14 år og bor på Røros

 

3: Anders Andersen, 43 år og bor på Pladsen Hognesounet under gården Hognes i Stjørdalens prestegjeld

 

4: Kirsten Andersdatter, døde på plassen Hougen under gården Bye i Stjørdalens prestegjeld og etterlot seg seks barn fra to ekteskap:

 

Barn i første ekteskap med Ole Kielsen Spell (gift 1746 på Røros):

 

Kield Olsen 22 år

 

Marit Olsdatter 28 år

 

Agnes Olsdatter 24 år

 

Barn i andre ekteskap med Lars Christensen Ryen (gift 1757 på Røros):

 

Christen Larsen 13 år

 

Maren Larsdatter 11 år

 

Berette Larsdatter 9 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis Jodda Andersdatter er født noen år etter 1748, så kan den Anders Andersen som var i Hognesaunet i Stjørdal i 1776 være hennes far. Dessverre er ikke Stjørdalsboka mye til hjelp her, og de skriver bare om

Anders Andersen født ca 1743. Det nevnes ikke brukere mellom Anders Olsen/Marit Pedersdatter som det var skifte på i 1753 og 1754, og Anders Andersen født ca 1743(fødselsåret her må vel være feil)Paret her har ingen sønn Anders, eller ingen

datter Jodda(men en sønn Ole født ca 1746 datter Ingeborg født ca 1751). Så Anders Andersen Hognesaunet som var født i 1731 må ha blitt bruker i Hognesaunet tidligst i 1754. Er vel kanskje mulig å finne det i

pantebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Astrid du skriver at Kirsten Andersdatter i Stjørdal var avdød datter av Anders Jacobsen i 1776, og at hun hadde bodd i Stjørdal. Finner i avskrift av skiftene som jeg har gjort for Stjørdal(ferdig for noen få dager siden),

at det var skifte på henne i Bye i Stjørdal 26.10.1773. Det er de samme barna som var arvinger her, selv om alderen på barna ikke samsvarer helt med skiftet i 1776. Det var:

-Kiel Olsen 21 år, med curator Jacob Andersen Wintervold fra Røros

-Marithe Olsdatter 25 år, og hennes formynder var Lars Olsen fra Røros

-Agnis Olsdatter 22 år, og hennes formynder var Hans Bendiksen fra Røros

Kirstens igjenlevende enkemann var Lars Christophersen, og med han hadde hun disse barna:

-Christen Larsen 1 og 1/2 år

-Maren Larsdatter 7 år

-Berit Larsdatter 6 år

 

Tar med lenke til dette skiftet: http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

 

Og ellers er det noe annet som slett ikke svekker teorien om forbindelse mellom mine og disse her, for Jodda Andersdatter og ektemannen skulle ha plass under Bye da de ble gift i 1777. Så dette skal jeg

absolutt følge opp nå. Prøvde meg på panteregisteret, men finner ingen Anders Andersen der.Forstår meg ikke helt på panteregisteret egentlig. Tidligere erfaring tilsier at det er bedre å gå rett på panteboka, men da må en jo bla fra side til side for å kanskje finne noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget at det er feil i Stjørdalsboka, og at den Anders som døde i 1785 var en Andra Andersdatter. Hun var 42 år da hun ble gravlagt 5.august 1785, og hun har nok blitt forvekslet med den Anders som var der.

Ingen tvil om at Anders Andersen var i Hognesaunet, for han var jo der ved giftermålet til Jodda Andersdatter og Lars Thomassen i 1777. Kan Anders Andersen ha vært et annet sted en Røros før han ble bruker i

Hognesaunet, siden mulig datter Jodda ser ut til å være født i Stjørdal? Hvis Jodda var hans datter, så må han også ha vært gift minst 2 ganger(stor aldersforskjell fra henne og til de andre barna som ble født fra 1771

og utover)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en oppsummering kanskje.

 

Anders Andersen Vintervold f 1731 i Røros gift 19 mai 1757 Lucia Larsdatter f 1737 i Røros. Lucia er antagelig på Vigeraunet Strinda ( Lade) i 1801.

Barn.

Maren f 1758 i Røros.

Marrite f 1760 i Røros

Lars f 1762 i Røros, antatt han som er gårdbruker på Vigerauent Strinda ( Lade ) i 1801 gift med Randi Andersdatter f ca 1767.

Lucia f 1770 i Stjørdal, antatt hun som giftet seg med Ingebrigt Larsen fra Stjørdal

Beret f 1772 i Stjørdal

Kjersten f 1775 I Stjørdal

Rasmus f 1777 i Stjørdal.

Rasmus f 1779 i Stjørdal.

 

Hvorfor skulle ikke Lucia Larsdatter være mor til Lucia f 1770 i Stjørdal?

I så fall svekkes teorien om at dette riktig Lucia betraktelig, og teorien om at Lars Andersen i Vigeraunet må da forkastes??

Man burde kanskje lete etter en begravelse etter Anders Andersen i Stirnda, ettersom det ikke var riktig person som var begravet i Stjørdal i 1885.

 

Denne Jodda det spørres etter ville i tilfelle være et barn Anders Andersen fikk før han gifta seg, eller fra et tidligere ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da fann jeg Anders ANdersen Wigeraunet begravet.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Lade i Strinda, Klokkerbok nr. 606C02 (1797-1829), Døde og begravede 1798-1799, side 304-305.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16286&idx_id=16286&uid=ny&idx_side=-149

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070918680642.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt rask til å si at Lucia Larsdatter kanskje ikke var mor til Lucia født 1771 ser jeg nå, og beklager det. Var nok på grunn av stor alderforskjell mellom noen av barna her at jeg skrev det, men det er jo

mulig at det har blit født barn av Anders og Lucia mellom 1762 og 1771, som ikke er funnet enda. Ja hvis Jodda var hans datter, så må det være fra et eventuelt tidligere ekteskap. Nå finner jeg ikke Jodda

som døpt på Røros 1747-1752, og hun skulle være født ca 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for al hjelp jeg har fått, nå faller vel de fleste brikker på plass. Var forholdsvis greit og lese dette skiftet også. Om noen tilfeldigvis skulle sitte på informasjon om flere aner på Ander Andersen og Lucia Larsdatter så har jeg hvert veldig takknemlig om de kunne dele dette med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.