Gå til innhold
Arkivverket

Hans Hansen Lerskallen f 1759


Torgeir Karlin
 Del

Recommended Posts

Hei jeg søker etter anene til Hans Hansen, Lerskallen f 1759. Han var gift med Margrethe Hansdatter, Boger. Han var bonde og gårdbruker på lerskallen. Hans mor var Abigael Jensdatter. Stefar var Hans Trulsen Lerskallen. Håper det er noen på forumet som kjenner til Hans sine aner. Han var min tipp tipp oldefar. Det er ikke mye info, men håper alikevel på god hjelp på forumet.

Mvh Torgeir K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er i første omgang å prøve å finne vielsen til Hans Trulsen Lerskallen og Abigael Jensdatter. Jeg mener jeg fant dette en gang jeg lette etter noe annet i området rundt Aker. Så ved å lete i en sirkel rundt Aker, tror jeg du får treff et sted. Dermed kan det også være at du har funnet prestegjeldet der Hans Hansen ble født og faren hans døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Astrid. Hans Trulsen Lerskallen var STEFAR til Hans Hansen. Hans Hansens mor var Abigael Jensdatter, så det giftermålet som jeg tipset om i # 2 gjaldt Hans Trulsens ekteskap med Abigael Jensdatter. Derfor er slektsforholdene videre bakover på Lerskallen ikke særlig interessante i denne sammenhengen. Men ut fra opplysningene du har kommet med, må giftermålet ha funnet sted mellom 1762 (da Hans Trulsen ennå ikke var gift) og 1776 (da Hans Hansen ble konfirmert boende på Lerskallen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg er fullstendig klar over at han var stefaren, men som du selv skriver, så må en bruke de opplysningene som dukker opp for hva de er verdt.

Cherchez la femme (pardon my french) er vel nøkkelen her - rart det skal være så vanskelig å finne en som heter noe såpass uvanlig som Abigael Jensdatter????

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, litt hjelp. Abigael Jensdatter ektet Hans Truelsen i Vor Frelsers Kirke i Christiania 28.06.1765, trolovet 27.04.1765 med Lars Willemsen Lund og Hans Henrich Truelsen som vitner. Les trolovelseserklæringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du fant ut av når moderen og Hans Trulsen giftet seg, Geir! Må tilstå at jeg har blitt en smule nysgjerrig...

Men kan noen tyde hva som står i forbindelse med trolovelsen, nederst på høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7368&idx_id=7368&uid=ny&idx_side=-103

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061006030609.jpg

 

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, Geir! Jeg kan imidlertid ikke se at det står noe spesielt i akkurat den forlovererklæringen i forhold til andre (fri fra ekteskapsløfte osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, Geir! Jeg kan imidlertid ikke se at det står noe spesielt i akkurat den forlovererklæringen i forhold til andre (fri fra ekteskapsløfte osv.)

Nettopp, det er det som ikke står som er viktig (holdt skifte), hun er ikke tidligere gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, det er det som ikke står som er viktig (holdt skifte), hun er ikke tidligere gift.

 

OJ! Det kan ikke dreie seg om en forglemmelse? I motsatt fall har hun Hans Hansen fra et utenomekteskapelig forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ! Det kan ikke dreie seg om en forglemmelse? I motsatt fall har hun Hans Hansen fra et utenomekteskapelig forhold.

Det er uhyre sjelden at slike forglemmelser forekommer i Christiania på denne tiden( rundt 1740-1760), kan i farten ikke huske et eneste eksempel fra Vor Frelser uten at man derfor skal stole blindt på hukommelsen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett etter Hans Hansens dåp på følgende steder 1759-60: Kristiania, Aker, Garnisonsmenigheten, Oslo hospitals menighet/Gamlebyen, Kråkstad og Ås. Navnet Abigael var veldig populært de to siste stedene, så jeg har en mistanke om at Abigael muligens hadde sitt opphav der. Men jeg har uansett ikke funnet Hans døpt de årene, så enten er aldersangivelsen oppgitt feil ved konfirmasjonen, det hendte, eller han er født et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett etter Hans Hansens dåp på følgende steder 1759-60: Kristiania, Aker, Garnisonsmenigheten, Oslo hospitals menighet/Gamlebyen, Kråkstad og Ås. Navnet Abigael var veldig populært de to siste stedene, så jeg har en mistanke om at Abigael muligens hadde sitt opphav der. Men jeg har uansett ikke funnet Hans døpt de årene, så enten er aldersangivelsen oppgitt feil ved konfirmasjonen, det hendte, eller han er født et annet sted.

 

Når de gifter seg i Vor Frelsers Kirke er det fordi hun på dette tidspunkt sogner til byens kirke, hun bor ikke i Aker. (PS. Skal jeg pirke heter det Slottsmenigheten og ikke Garnisonsmenigheten på dette tidspunkt). Når jeg får brukt min PC kan jeg nok gi et mer uttømmende svar (om jeg har dette registrert), jeg har ikke tilgang på informasjon herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når de gifter seg i Vor Frelsers Kirke er det fordi hun på dette tidspunkt sogner til byens kirke, hun bor ikke i Aker. (PS. Skal jeg pirke heter det Slottsmenigheten og ikke Garnisonsmenigheten på dette tidspunkt). Når jeg får brukt min PC kan jeg nok gi et mer uttømmende svar (om jeg har dette registrert), jeg har ikke tilgang på informasjon herfra.

 

Ja, jeg skjønner jo at hun bodde der på det tidspunkt, men hun kunne jo fått barnet et annet sted tidligere :) Nærliggende steder å lete i første omgang er derfor nabosognene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei Jeg prøver å ta opp igjen dette temaet selvom det er en stund siden det var aktivitet her. Min tippoldemor het Maren Hansdatter var født 22 mai 1833 på Lerskallen i Aker . Hennes foreldre var Hans Hansen(f 1792) og Anne Johansdatter( f ca 1800) Lerskallen. Hans er sønn av Hans Hansen og Margrethe Hansdatter som er nevnt øverst. Jeg er i første omgang interessert i Hans og Annes liv/død og deres barn og etterkommere.( er ganske nykommer innen slektsgranskning og synes det blir for komplisert å lete før 1800-tallet)

Dette vet jeg ; Folketellingene , for Hans Hansen og hans foreldre i 1801. Hans Hansen og Anne Johnsdatter i 1865.

Dåp for Hans er 30 des 1792 i Aker, Ekteskapet med Anne er 1 feb 1822 i Aker.Barna jeg finner er døpt i Oslo Hospital/ Gamlebyen Jens f. 3 sep/d 26 nov 1826, Johan Peter 15 juni /13 des1829, Maren 22 mai/11 aug 1833. Ifølge folketellingen i 1865 har de også Helen f ca 1843

Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er i første omgang å prøve å finne vielsen til Hans Trulsen Lerskallen og Abigael Jensdatter. Jeg mener jeg fant dette en gang jeg lette etter noe annet i området rundt Aker. Så ved å lete i en sirkel rundt Aker, tror jeg du får treff et sted. Dermed kan det også være at du har funnet prestegjeldet der Hans Hansen ble født og faren hans døde.

Feil innlegg, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Helen, som du skriver er født i 1843 er min oldemor, så jeg har ganske bra oversikt over familien selv om det er lenge siden jeg jobbet med den. Vi tar det fra Hans og Anne:

Hans, døpt 30 des. 1792: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7683&idx_id=7683&uid=ny&idx_side=-68 , nr 4 fra bunpå venstre side'

Anne, døpt 19 okt. 1800: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7683&idx_id=7683&uid=ny&idx_side=-154 , nr. 3 fra toppen høyre side.

Hans døde 22 nov. 1874 på Leerskallen gård: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5736&idx_id=5736&uid=ny&idx_side=-507 , nr. 147

Anne døde 9 jul 1867 på Leerskalen gård: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=579&idx_id=579&uid=ny&idx_side=-546 , nr. 75

De har barna: Jens f 3 sep 1826, Johan Peter f 15 jun 1829, Maren, din tippoldemor f 22 mai 1833 , Anton f 8 jun 1836, Peder f 19 des 1839 og Helen Marie, min oldemor, f 9 feb 1843.

Helen Marie giftet seg med Paul Hammer fra Furnes 29 mars 1874 i Vestre Aker kirke. Han var født Paul Jensen 3 jan 1849. Han byttet navn før han kom til Kristiania. Jeg har ikke funnet ut hvor og når. De fikk 6 barn. De to eldste døde før 1900. Tredje barnet utvandret til USA (Chicago). Jeg har kontakt med etterkommerne der borte. Nr. 4 er min mormor. Nr. 5 døde i 1956. Siste barnet vet jeg ikke når døde, da hun ble innlagt enten på Blakstad eller Dikemark psykiatriske sykehus i begynnelsen av 1920årene.

 

Mvh

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trond

Tusen takk for raskt svar.Nå har jeg mer stoff å jobbe med, Så flott at du tok med Anne sin fødselsdato så ser jeg "hvem hun er" også. Kan opplyse at min tippoldemor flyttet til Holla i Telemark via Skien og giftet seg der med Ole Kolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.