Gå til innhold
Arkivverket

På DNA jakt etter tipptippoldefar's slekt.


Gunnar Aabøe
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en "familienøtt" jeg gjerne skulle løst. Har forsøkt "papirveien", men uten resultat.

Jeg er ikke direkte mannlig etterkommer, men har via en slektning fått kartlagt den aktuelle persons YDNA (67).

Leddene tilbake er meg, far, farmor, oldemor, tippoldefar, tipptippoldefar (aktuell person).

Det jeg vet er at han var født ca 1790 og snakket vestlandsdialekt.

 

Her ligger link til en tidligere etterlysning på aktuell person:

 

http://forum.arkivve...dal#entry980055

 

Og her:

 

http://forum.arkivve...al#entry1362975

 

Resultatet fra DNA testen ligger her med nummer 256160 (ganske langt ned på siden) og navn Ole Hansen:

 

http://www.familytre...ection=yresults

 

I denne listen ligger YDNA tester. Sammenlignes kun disse, eller skjer det også en sammenligning mot family finder tester ?

Kan man finne slektskap mellom to personer med utgangspunkt i en family finder test og en YDNA test ?

Hvilke muligheter finnes det for å komme videre ?

 

m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YDNA sammenlignes kun mot YDNA. Jeg jobber selv med en som matcher pappa på mtdna og familyfinder akkurat nå, denne matchen vet ingen ting om sitt opphav. Jeg tror det skal være mulig å finne ut av det i alle fall. :)

 

Med en familyfinder test kan det være mulig å finne ut området han kom fra. Det er mitt beste forslag i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar,

Som Anett sier er ditt R1b1 YDNA testresultat ikke relevant for å sammenligne med din anes YDNA resultat da du ikke er i den direkte mannslinje fra den felles ane.

 

Da du/dere er 5 generasjoner fra den felles ane er den eneste testen som kan være relevant en autosomaltest, som dere begge da må ta. Enda bedre ville være hvis deres foreldre, enda bedre besteforeldre, selvsagt de som er i direkte slekt med den felles ane, kunne ta autosomaltesten testen for de har to ganger så mye felles DNA som du har.

 

Tillegg:

Autosomalresultater vil aldri gi 100% sannsynliget om slektskap, men de kan være mer positiv med "ikke i slekt" bevis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar begge to.

 

Jeg uttrykte meg kanskje klønete. Jeg har en ydna prøve fra en direkte mannlig etterkommer etter en felles forfar (Ole Hansen). Det betyr vel at Ole Hansens ydna er kjent ?

Det jeg ønsker er å finne ut hvor i Norge denne forfaren kom fra, og gjerne også hans forfedre.

Det kan se ut til at han forsøkte å skjule sine spor.

Jeg trodde det var slik at Ftdna.com også kunne sammenligne autosomaltest mot ydna tester, men jeg forstår det nå slik at det kun er like testtyper som sammenlignes.

Det betyr at dersom jeg kjenner til en person på vestlandet, som jeg mistenker kan nedstamme fra samme forfedre, så må vi begge ta en autosomaltest test for å få mulig treff ?

(Dersom begge linjer var basert på mannlige etterkommere så ville ydna fungert greit?)

Jeg finner oversikter på Ftdna over ydna tester og mtdna men ikke når det gjelder autosomaltester.

Svein, hvis man har en ane som man man ikke finner ut hvor kommer fra, hvilken test vil da være mest aktuell ? Kan man utifra en allerede innsendt ydnatest be om at Ftdna utfører en autosomaltest ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det betyr vel at Ole Hansens ydna er kjent ?

2. Det betyr at dersom jeg kjenner til en person på vestlandet, som jeg mistenker kan nedstamme fra samme forfedre, så må vi begge ta en autosomaltest test for å få mulig treff ?

3. (Dersom begge linjer var basert på mannlige etterkommere så ville ydna fungert greit?)

4. Jeg finner oversikter på Ftdna over ydna tester og mtdna men ikke når det gjelder autosomaltester.

5. Kan man utifra en allerede innsendt ydnatest be om at Ftdna utfører en autosomaltest ?

1. Ja

2. Ja

3. Ja

4. Jeg har heller ikke tatt en Family Finder test så jeg kan heller ikke se noen resultater, men hvis du ser på Q&A siden http://www.familytre....aspx?id=17#346 kan du se hvordan resultatene blir rapportert og om de sammenligningsverktøyene som er tillgjengelig.

5. Hvis det ikke er for gammelt kan den samme "kilden" brukes (så vidt jeg vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anett,

 

Oppdaget nå at vi to faktisk har treff mot hverandres tester. Det er et ydna 67 treff på step 7. Det indikerer 77 % sjanse for slektskap i 20 generasjon... Det blir langt tilbake. Jeg har en kandidat Ole Hansen fra Bergmål, Natvig som forsvinner fra denne gården etter at faren Hans Anfindsen dør i 1806. Hans Anfindsen skal vistnok være fra gården Amble. Jeg får også treff mot en test som går til Gaular. Mulig at jeg må finne forfedre på Hans Anfindsen og se om det finnes direkte mannlige etterkommere etter disse. Hans hadde etter det jeg ser bare Ole og Guri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg finner ut fra autosomaltestene jeg har tatt (meg selv + foreldre) er i alle fall stort sett treff fra områder der jeg vet vi har aner. For mamma: Nordnorge, Trøndelag, Nordfjord, Sunnmøre. For pappa: Sogn og Fjordane og Sunnmøre. MEN så får vi også disse spennende treffene som vi ikke helt vet hvor kommer fra, det dreier seg i første rekke om Finland og Storbritannia. Begge mine foreldre har matcher fra Finland og Storbritannia. Stort sett de blir disse foreslått som "distant cousin" men en av foreldrene mine (husker ikke hvem) har en foreslått fourth cousin fra Storbritannia.

 

Jeg og pappa har også matcher mot en romanifamilie i Norge, noe jeg kobler til min 3,5% Indian på populationfinder.

 

Jeg vil absolutt si at autosomale tester er de mest spennende for min del. Jeg så forresten at GENI hadde et godt tilbud på autosomal test, men vet ikke om det gjelder lenger. Skal se om jeg finner ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. Hvis det ikke er for gammelt kan den samme "kilden" brukes (så vidt jeg vet).

 

Jeg tror det har mindre med alder å gjøre enn hvor mye som er brukt til testing. Hvis man på en og samme prøve både har testet mtDNA, Y-DNA og diverse SNP-tester, blir det fort for lite igjen til en Family Finder-test.

 

Fant det: http://www.geni.com/...ogy-379224.html

 

169$ for Geni medlemmer. Vet ikke hvor lenge det varer. Jeg er medlem av Geni, og kan gjerne bistå med mitt medlemskap. ;)

 

Jeg ser av linken at Geni utfører disse testene via FTDNA, så dersom man ikke er medlem av Geni (mange har gode grunner til ikke å ønske det), kan man like gjerne bestille direkte fra FTDNA. Men vent gjerne til de har billigsalg på testene. Den lengste billig-perioden er fra ut i november til begynnelsen av januar, men de har 24-timerssalg innimellom, så det kan lønne seg å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Arnolf, jeg foreslo dette tilbudet fordi det er billig og aktuelt nå. Prøvde også å hinte til at jeg kunne være til hjelp. Det er vel mulig å bestille til andre som ikke er medlem vil jeg anta? Skjønner godt at folk ikke vil være medlem av GENI, jeg ser det an litt til, da det hender jeg finner noe som hjelper meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to.

 

Anett, jeg har benyttet FTDNA og synes det har fungert greit. Takk for tilbudet, men jeg foretrekker å holde meg hos Ftdna. Ser også av Svein Arnolf sitt svar at de samarbeider. Det er vel da også årsaken til at jeg har fått treff mot deg. Men dersom det er slik at du benytter autosomale tester og jeg benytter ydna tester så er det jo litt rart at vi får matcher. Men du har kanskje også sendt inn en ydna test ? Jeg vil tro, uten å se dette helt klart for meg, at jeg med en ydna test vil få et mer presist svar på mulig område hvor vedkommende hadde sin slekt. Men en autosomal test vil jo alle forfedre komme med, og da vil jo dette gi et mer komplekst bilde ?

Fra personen som er testet er det 5 generasjoner tilbake til vestlendingen. Siden jeg da har dette ydna'et, så vil hans forfedre, og alle mannlige etterkommere etter disse forfedrene, ha tilnærmelsesvis det samme ydna'et. Så uten eventuelle testkandidater må jeg vel bare vente til flere vestlendinger får sendt inn sine tester. (Ser du har svart i mellomtiden, Anett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke helt hvem du hadde fått matcher med? Det er bare samme type tester som sammenlignes med hverandre. Jeg har tatt alle typer tester på foreldrene mine og meg selv.

 

Regner med at filene kan overføres til FTDNA på vanlig måte. Dette er vel bare et "lokketilbud" fra GENI for å skape litt blest. Testen er jo den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at du matcher pappa på 67 marker testen med 7 steps avstand. Det var jo artig. Men dette er nok langt tilbake. Hans to nærmeste med 5 steps avstand er skotske, og det er de fleste andre treffene også. Så dette er nok pre-Skotland. Jeg kjenner pappas farslinje tilbake til ca 1490, da befinner de seg i Stryn, S&F.

 

Dette er alså på en Y-test. Finner ikke deg blant de autosomale, som naturlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, oppfattet det feil. Trodd du kun hadde tatt autosomal test.

 

Ser at du har svart mens jeg skrev. Ja, jeg nevnte dette i en tidligere post her. Artig det :-) Men som du sier langt tilbake. Det betyr nok at det finnes et krysningspunkt kanskje rundt vikingetid, at "vår" vestlending og din fars slekt fra Stryn hadde et felles ledd. Synd at det ligger så langt tilbake. Jeg har jo hundrevis av treff, og et par 4 step treff på 67, men det er mot amerikanere som trolig ikke vet noe om sitt opphav. Når jeg også mangler opplysninger så er det ikke så greit. Vestlendingen som dukket opp her i Sannidal hadde rømt og for presten fortalte han at han var født på gården Steinsland i Sirdal, men en gård med det navnet fantes ikke i 1790...Han har nok oppgitt feil fødested for å skjule sine spor, men vestlandsdialekten greide han ikke å "riste" av seg. Det ser jo kanskje nå ut som vi skal lenger nord på vestlandet, så det skal bli interessant å se hva testen etter hvert vil vise. Det kommer inn flere treff her i uka :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.