Gå til innhold
Arkivverket

Hva gjør en brakar?


Kjetil Øvregaard Østebø
 Del

Recommended Posts

En av mine forfedre kom fra Tysslinge like utenfor Ørebro. I husförhörslengderna for Østratorp hvor han bodde første halvdel av 1800-tallet står han oppført som "brakar". Kan noen fortelle meg hva en "brakar" er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slo opp i Svenska Akademins Ordbok på brakar, fant ingenting, men la på en e: brakare. Da sto det se prackare = tigger.

Kan det gi mening ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste jeg finner på Rötter under "Yrken" er brokarl. Kjell har kommet med et godt forslag. Siden vi ikke ser kilden for opplysningen - kan det rett og slett stå "bra kar"? Ellers betyr brakar både på svensk og norsk en karftig fjert, men jeg har mine tvil om at det er svaret her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten mistanke om at det er en som jobber i et bergverk. Kan det være en som sprenger? Litt usikker her, men synes også det virker logisk. En kolare jobbet jo i kullgruvene. De to titlene er jo litt like :-)

 

Vennlig hilsen

Toril Basberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen og tusen takk for mange gode svar :D . Når jeg la inn spørsmålet hadde jeg litt lyst til å sjekke om det faktisk sto "brakar" i husförhörslengderna. Det er nemlig flere år siden jeg fant infoen og er litt bedre å lese eldre håndskrift i dag enn hva jeg var den gang. Men, ettersom det var på det svenske riksarkivets betalingstjeneste ble det til at jeg satset på at jeg hadde lest riktig. Det hadde jeg nok ikke :) . Det er garantert "brukaren" det står som du skriver Ulla, ettersom det faktisk er Olof Carlsson på Øvratorp som er min forfar "brakaren" :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.