Gå til innhold
Arkivverket

Nordmenn som deltagere i 1. verdenskrig


Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Under 1. verdenskrig deltok en del nordmenn på Ententemaktenes (alliansen mellom Storbritannia, Frankrike og Russland med allierte) side som amerikanske borgere. Men også på Sentralmaktenes (alliansen mellom Det tyske riket, Det østerriksk-ungarske riket og Det osmanske riket med allierte) side deltok nordmenn. Leste for en tid tilbake en bok (husker ikke navnet på den i farten) som tok for seg øyenvitneskildringer fra begge sider. Her var det også skrevet om en nordmann som reiste til Tyskland for å la seg verve og kjempe for dem. Men siden han ikke var tysk borger, ble han avvist ved den ene millitære avdelingen etter den andre. Men til slutt fant han en avdeling som så seg villig til å innrullere ham, man da var krigen nesten over. Husker ikke helt hvordan det gikk med han.

 

Satt å leste litt om 1. verdenskrig i engelsk Wikipedia, her kom jeg blant annet innom "The Persian Campaign" (1914-1918) - http://en.wikipedia....ersian_Campaign - og blant "Commanders and leaders" på Sentralmaktenes side finner jeg en norsk kaptein Folke sammen med en svensk kaptein Angman. Leser at svenske offiserer var med på å bygge opp "Persian Central Government Gendarmerie", men kan nordmenn også ha bidratt her? Og hvem var kaptein Folke?

 

Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Hvis du er veldig interessert i dette emnet, kan jeg anbefale boka "Fra menneske til soldat" av Knut Werswick - soldat i 1. kanadiske divisjon, Frankrike 1918.

 

Boka utkom 1. gang i 1929 og ble utgitt igjen på Tiden norsk forlag i 1958. Den kan sikert lånes/bestilles på biblioteket.

 

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Hvis du er veldig interessert i dette emnet, kan jeg anbefale boka "Fra menneske til soldat" av Knut Werswick - soldat i 1. kanadiske divisjon, Frankrike 1918.

 

Boka utkom 1. gang i 1929 og ble utgitt igjen på Tiden norsk forlag i 1958. Den kan sikert lånes/bestilles på biblioteket.

 

Kjell.

Takk for tipset. Fant at det var 9 eksemplarer av denne boken til salgs i antikvariat.net.

http://www.antikvari...search.cgi?post

 

Nå har jeg også funnet fram til hvilken bok jeg hadde lest. Den het "Krigens skjønnhet og sorg - første verdenskrig i 213 korte kapitler", og den var skrevet av Peter Englund.

http://www.haugenbok...6_53&cid=211397

 

Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd

Som et lite appropos til Peter Englund, så er jo han helt Konge. Jeg regner med at du har lest "Poltava". En fantastisk bok om svenskekongen Karls vendetta fra Sverige til Poltava i Ukraina? vel. Peter den Store smadrer jo Karls hær, men jammen rider kongen hjem for å bli skutt i angrepet på Norge.

Mvh

John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd

Som et lite appropos til Peter Englund, så er jo han helt Konge. Jeg regner med at du har lest "Poltava". En fantastisk bok om svenskekongen Karls vendetta fra Sverige til Poltava i Ukraina? vel. Peter den Store smadrer jo Karls hær, men jammen rider kongen hjem for å bli skutt i angrepet på Norge.

Mvh

John Erik

Kjøpte "Poltava" for rundt 20 år siden. Leste bare deler av den da, av en eller annen grunn kom jeg meg ikke gjennom den.

 

Men tilbake til 1. verdenskrig. Fant tilfeldig en annen bok med tema nordmenn i utenlandsk tjeneste. "Ivan Holmsen - en norskfødt general i den russiske hær" av Bjørn Bratbak.

http://www.haugenbok...5_43&cid=201385

 

Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år tilbake fikk jeg et firebinds (som jeg tror opprinnelig besto av 8 bøker) bokverk om den første verdenskrig av en kollega. Han var skotte og hadde disse norske bøkene i bokhyllen sin, og siden han ikke hadde tenkt å lære seg norsk - om jeg ville ha dem? Gjett om jeg ville! (han var en skotte som jobbet på norsk sokkel i Nordsjøen). Jeg tror han kjøpte bøkene på et loppemarked i Aberdeen. På førstesidene har de navnetrekket I.J. Collett Bøkene er:

Verdenskrigen I-IV (VIII?) av H. Jenssen-Tusch, H. Ewald, E. Gyldenkrone, Johs. Lindbæk og H. Styrmer, utgitt av Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag Kjøbenhavn - Kristiania - London - Berlin

Bøkene er proppfulle!! av bilder av personer, steder og hendelser

Bind I inneholder også et navneregister med henvisninger til hvor personen er omtalt, så hvis du trenger et oppslag her så kan jeg gjøre det. Evt bilder kan jeg ta kopi av.

 

Vennlig hilsen

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år tilbake fikk jeg et firebinds (som jeg tror opprinnelig besto av 8 bøker) bokverk om den første verdenskrig av en kollega. Han var skotte og hadde disse norske bøkene i bokhyllen sin, og siden han ikke hadde tenkt å lære seg norsk - om jeg ville ha dem? Gjett om jeg ville! (han var en skotte som jobbet på norsk sokkel i Nordsjøen). Jeg tror han kjøpte bøkene på et loppemarked i Aberdeen. På førstesidene har de navnetrekket I.J. Collett Bøkene er:

Verdenskrigen I-IV (VIII?) av H. Jenssen-Tusch, H. Ewald, E. Gyldenkrone, Johs. Lindbæk og H. Styrmer, utgitt av Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag Kjøbenhavn - Kristiania - London - Berlin

Bøkene er proppfulle!! av bilder av personer, steder og hendelser

Bind I inneholder også et navneregister med henvisninger til hvor personen er omtalt, så hvis du trenger et oppslag her så kan jeg gjøre det. Evt bilder kan jeg ta kopi av.

 

Vennlig hilsen

Grete

Ifølge oppslag i Bibsys skal dette verket hete "Verdenskrigen i samtidige skildringer", og bestå av 5 bind.

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=941330559&kid=biblio

 

Ved et søk i antikvariat.net angis det i flere tilfeller også 6 bind.

http://www.antikvariat.net/get/search.cgi?post

 

Er dette et historieverk, eller er det mer likt den boken av Peter Englund jeg nevner i innlegg #3?

 

Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken til Englund kjenner jeg ikke til, så jeg kan ikke sammenligne disse to bokverkene.

Mine bøker er rene faktabøker som tar for seg årsaken til utbruddet av krigen, forløpet og resultatet. Her er mye fakta, bilder av personer, steder og hendelser, og bilder av brev, kart o lign. Også regnskap over faktiske utgifter for de enkelte land. Jeg synes det er et veldokumentert historieverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste boken jeg har lest om 1. verdenskrig er den Pulitzer-prisvinnende boken "The Guns of August" av Barbara Tuchman. Den handler om krigsutbruddet og 1. krigsmåned. Det finnes en litt knudrete dansk oversettelse av denne fenomenale boken.

 

Av nordmenn som deltok i krigen kan jeg nevne Sverre Johan Taxt, som falt under Gallipoli-felttoget i Tyrkia i 1915. Han kom dit som australsk ANZAC-soldat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en tråd om Nordmenn i 1. Verdenskrig for mange år siden i det gamle forumet. Den kan du søke opp på temaet, Odd Andreas.

Hvis du er ute etter bøker om 1. VK så finnes det et utrolig stort utvalg, og billig, fra Engelske webshop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en tråd om Nordmenn i 1. Verdenskrig for mange år siden i det gamle forumet. Den kan du søke opp på temaet, Odd Andreas.

Hvis du er ute etter bøker om 1. VK så finnes det et utrolig stort utvalg, og billig, fra Engelske webshop.

Husker du nr og navn på denne tråden?

 

Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke å finne akkurat den tråden jeg tenkte på uten å lese gjennom mange. Disse nr bør være aktuelle: 21081 og 19332 som inneholder flere nr i et innlegg, samt konkret info om en person som har samlet en del data.

 

Her link til en Engelslmann som døde i V. Toten i 1917: http://www.arkivverk...y&idx_side=-318

Ser ut til at det stort sett er nordmenn som tjenestgjorde for USA/Canada det går på.

 

Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

 

Satt å leste litt om 1. verdenskrig i engelsk Wikipedia, her kom jeg blant annet innom "The Persian Campaign" (1914-1918) - http://en.wikipedia....ersian_Campaign - og blant "Commanders and leaders" på Sentralmaktenes side finner jeg en norsk kaptein Folke sammen med en svensk kaptein Angman. Leser at svenske offiserer var med på å bygge opp "Persian Central Government Gendarmerie", men kan nordmenn også ha bidratt her? Og hvem var kaptein Folke?

 

...

 

Er det noen som vet hvem denne kaptein Folke kan ha vært?

 

Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Under 1. verdenskrig deltok en del nordmenn på Ententemaktenes (alliansen mellom Storbritannia, Frankrike og Russland med allierte) side som amerikanske borgere. Men også på Sentralmaktenes (alliansen mellom Det tyske riket, Det østerriksk-ungarske riket og Det osmanske riket med allierte) side deltok nordmenn. Leste for en tid tilbake en bok (husker ikke navnet på den i farten) som tok for seg øyenvitneskildringer fra begge sider. Her var det også skrevet om en nordmann som reiste til Tyskland for å la seg verve og kjempe for dem. Men siden han ikke var tysk borger, ble han avvist ved den ene millitære avdelingen etter den andre. Men til slutt fant han en avdeling som så seg villig til å innrullere ham, man da var krigen nesten over. Husker ikke helt hvordan det gikk med han.

 

Satt å leste litt om 1. verdenskrig i engelsk Wikipedia, her kom jeg blant annet innom "The Persian Campaign" (1914-1918) - http://en.wikipedia....ersian_Campaign - og blant "Commanders and leaders" på Sentralmaktenes side finner jeg en norsk kaptein Folke sammen med en svensk kaptein Angman. Leser at svenske offiserer var med på å bygge opp "Persian Central Government Gendarmerie", men kan nordmenn også ha bidratt her? Og hvem var kaptein Folke?

 

Mvh Odd Andreas

 

Nordmannen var Lyder Ramstad. Hans bok:"Med tyskerne på Vestfronten". Den er til salgs i en rekke antikvariater. Peter Englunds bok der Lyder Ramstad er omtalt har noen feil i noteapparatet. Det ser ut som om det ikke ble oppgradert ved oversettelse til norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei ! Hvis du er veldig interessert i dette emnet, kan jeg anbefale boka "Fra menneske til soldat" av Knut Werswick - soldat i 1. kanadiske divisjon, Frankrike 1918.

 

Knut Werswick er min bestefar. Han hadde resten av livet leggs¨r som aldri grodde, etter skyttergravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.