Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er anene til Marit Jonsdatter Sund ( 1735) Røros


Rolf Magne
 Del

Recommended Posts

Hvem kan være anene til denne Marit Jonsdatter Sund ?

hun skal være født ca 1735 på Røros.

 

Jeg har ikke så mye detaljer på henne en det at hun skal ha vært sammen med Jens Jørgensen Gudal som hadde en bror som heter Jacob Jørgensen Gudal .

 

Står foreldrene og søsken av henne noen steder i Rørosboka ?

Jeg har prøvd å lete i en kirkebok men jeg finner ikke ut av det .

kan noen hjelpe meg med dette ?

mvh

Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit Jonsdatter Sund bodde på Haugene i 1801:

 

http://digitalarkive...f01058444000169

 

Det stemmer at hun var født 1735. Hennes foreldre var Jon Hansen Sund (begravet 16/7-1754 64 år skredder av yrke og Karen Hansdatter (begravet 26/7-1789 88 år. Karen Hansdatter var datter av Hans Isaksen og Karen Iversdatter. De bodde på Nyplassen.

 

Jon Hansen Sund var sønn av Hans Hansen Sund (skifte 1694) og Anne Nielsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for dette . Nå gjelder det for meg å ikke forvekse disse som hette Hans her også .Det er mye som har hendt her også med dette forumet siden sist jeg brukte det så det er noe uvant å finne fram .

Mvh

Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for dette . Nå gjelder det for meg å ikke forvekse disse som hette Hans her også .Det er mye som har hendt her også med dette forumet siden sist jeg brukte det så det er noe uvant å finne fram .

Mvh

Rolf

 

Ja mye har skjedd. Dette forumet er bedre å søke i enn det gamle. Søkefunksjonen finner du øverst til høyre. Søk på Røros leder deg til alle temaer som inneholder ordet.

 

Marit Jonsdatter Sund ble gift med Jens Jørgensen Gudal i 1765. Jens Jørgensen Gudal ble begravet 26/8-1792 72 år gammel. Det finnes skifte etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en kløpper på dette Astrid så du får komme med dette også .Jeg har ikke anene på Jens heller men antagelig så kan vel det være Guldahl et eller annet bak der .

 

Det jeg lurer på er om denne Jon Hansen som er omtalt her er en bror av en tidligere Hans Hansen Sund som antagelig var røstvender på Røros ?

Når denne Jon Hansen er født i 1690 så må han vel være en bror av denne Hans Hansen Sund ?

 

Du er en kløpper på dette Astrid så du får komme med dette også .Jeg har ikke anene på Jens heller men antagelig så kan vel det være Guldahl et eller annet bak der .

 

Det jeg lurer på er om denne Jon Hansen som er omtalt her er en bror av en tidligere Hans Hansen Sund som antagelig var røstvender på Røros ?

Når denne Jon Hansen er født i 1690 så må han vel være en bror av denne Hans Hansen Sund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna ifølge skiftet etter Jens Jørgensen Gudal i 1792:

 

1. Jørgen Jensen 12 år

2. Maritte Jensdatter, tjener hos en bonde Peder Pedersen i Funnesdal

3: Johanne Jensdatter 29 år, tjener hos Justisråd Nissen i Trondhjem

4: Anne Jensdatter 17 år, bor hjemme hos sin mor

 

Jacob Jørgensen Gudal ble begravet 16/11-1766 51 år, han var gift med Karen Saxesdatter

 

Gudal er jo gårdsnavn i Stryn, om disse brødrene ble født på Røros eller i Nordfjord er vanskelig å si. Kanskje noen andre har funnet deres opprinnelse?

 

Det stemmer at Jon Hansen Sund hadde en eldre bror Hans som var 18 år i 1701 og som døde i 1761, videre en bror Nils Hansen Sund som døde ugift, og en søster Karen Hansdatter som var gift med Halvor Jonsen Herdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.