Gå til innhold
Arkivverket

Karoline f: 22.3.1882 kom til Grue Finskogen fra Torsby i Sverige


Christin Sjødal
 Del

Recommended Posts

Hei hei.

 

Jeg er helt nye her og jeg har fått erfart at veien er lang og humpete for å finne frem til rette personer, men det er vel det som gjør det så spennende også :)

Mitt spørsmål er om Karoline Hansen, mulig født Nilsdatter f: 22.3.1882 i Torsby i Sverige. Hun kom over til Grue Finskogen. I.o.m jeg vet hun er født i Sverige og Torsby og hadde to brødre, Kalle og Edvard, hvordan finner jeg fødsels opplysninger om henne? På forhånd tusen takk. Hilsen Christin Sjødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne Karoline i 1910-tellingen: http://digitalarkive...f01036380002304

 

Karoline er ikke å finne født i Torsby, men i denne kommunen er det åtte 'församlinger' http://www.torsby.se...mling.6840.html

 

Karl Pålsson født i Norge i 1840 får en datter Karolina 22/3-1882 i Östmark församling.

Dåp: Östmark CI:6 (1876-1894) Bild 66 (AID: v9166.b66, NAD: SE/VA/13684)

Husförhör: Östmark AI:28 (1881-1885) Bild 224 / sid 213 (AID: v9153.b224.s213, NAD: SE/VA/13684)

 

Han er å finne to ganger i emigrantdatabasen - i 1864 og i 1915:

 

Namn: KARL PÅLSSON

Kön: M Född: 1840-10-10

Ort: Land: NORGE

Yrke/Titel: ARBETARE Civilstånd: G

Hemförsaml: ÖSTMARK Län: S

Bosatt: RÅBÄCKEN NYCKELVATTENBERG

Utvandrdag: 1915-10-23 Ålder: 75

Ensam/Familj: ENSAM

Destland: NORGE Landskod: NO

Destort: GRUE

Makes/Makas namn: KERSTIN JAKOBSSON

Makes/Makas yrke: HUSTRU

Sida i husförhörslängd: 356

Huvudakt: Aktnr: 020

Löpnummer: 35 Källhänvisn: ÖSTMARK FSB 1910-1919

"Norsk undersåte".

 

Her er han vel på Kalsjøvigen i 1865-tellingen i Grue: http://digitalarkive...&merk=4283#ovre

 

I 1890-tellingen:

 

Pålsson, Karl 1840 Far

Jakobsdotter, Kerstin 1852 Mor

Olsson, Olof 1874 Barn

(Barn), Matilda 1877 Barn

(Barn), Karolina 1882 Barn

(Barn), Karelius 1884 Barn

(Barn), Anna 1886 Barn

(Barn), Edvard 1888 Barn

(Barn), Mattea 1890 Barn

 

Som du ser har de sønner som heter Edvard og Karelius.

 

Foreldrene giftet seg først 12/5-1884. (Kilde er husförhöret nevnt over)

 

Moren og alle søsknene er alle født i Östmark.

 

Detaljer om Karolina i samme telling:

 

Post 3516692

Karolina

f. 1882 i Östmark (Värmlands län, Värmland)

d.

Flicka, barn i familjen

Råbäcken

Östmark (Värmlands län, Värmland)

v

Födelseort i källan: Östmarks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet vielsen til Karoline og Aksel Hansen? Det vil være nødvendig å finne denne for å få bekreftet om det er riktig Karoline som er funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karolina flytter til Grue 23/11-1899 med attest 87.

Östmark AI:31 (1896-1899) Bild 225 / sid 205 (AID: v9156.b225.s205, NAD: SE/VA/13684)

 

Innflyttingen til Grue fra kirkeboken:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue i Grue, Ministerialbok nr. 13 (1898-1910), Innflyttede 1898-1906, side 236.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3581&idx_id=3581&uid=ny&idx_side=-212

(nr. 8 i 1899)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline og Aksel har ikke giftet seg da Oscar Alfred blir født 28/6-1907, men det står Karlsen som etternavn på Karoline og det lover jo godt. :)

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. F 0013 (1905-1908), Fødte og døpte 1907, side 211.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1846&idx_id=1846&uid=ny&idx_side=-218

(nr. 201 - øverst)

 

Her er forresten Karolina med foreldre og søsken i Östmark i 1890:

http://www.foark.umu.se/folk/s/person.asp?lannr=17&forsnr=78&pnr=1722&selarkbild=%D6stmark

 

(Som nevnt er denne kilden fritt tilgjengelig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det hadde vært fint å få en tilbakemelding, Christin.

 

Jeg antar du ikke har fått noen epost om at du har fått svar. Tidligere var det en av standardinnstillingene at det sto hake ved at en skulle få epost når det var kommet svar i emnet, men disse innstillingene falt bort ved en oppdatering av forumet i fjor. Det virker ikke som standardinnstillingene er blitt fikset ved oppretting av ny bruker...

 

Innstillingene gjøres her: http://forum.arkivve...a=notifications

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei kjære Anne-Lise :0)

 

Tuuusen takk for en fantastisk jobb du har gjort!!! Dette er jo utrolig lærerikt for meg. Som sagt ny i gamet :)

 

Jeg svarer bare kort her nå, men kommer tilbake senere i kveld da jeg har fått kommet meg hjem og tatt frem de andre opplysningene jeg har funnet etter jeg har skrevet dette innlegget. Men slik som det ser ut nå, så lover dette bra og at det er riktig Karoline som er funnet. WOW.....Nå gleder jeg meg til å komme hjem .... :D :D :D

 

Nok en gang, tusen hjertelig takk skal du ha. Jeg har ikke vært her inne på en stund og har ikke fått noe mail på at jeg har fått noe svar, jeg skal sjekke innstillingene mine ;) Takk for tipset.

 

Varm hilsen fra Christin B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Anne-Lise :)

 

Det er riktig Karoline som du fant i 1910- tellingen.

 

Jeg har ikke funnet ut når og hvor Axel,

 

som også er oppført som Axel Milian se linkene nedenfor,

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0229&kenr=005&bnr=0114

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_side=111&show=113&uid=129756&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1

 

og Karoline giftet seg. Det er det ingen i familien som vet heller. Så der vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne. Men jeg lærer hver dag syntes jeg :)

 

Det jeg vet, eller det som har vært sagt i familien i alle år, er at Axel hentet over Karoline fra Sverige. Og at hun hadde to brødre Kalle og Edvard, to "raringer" som forble ungkarer og bodde sammen :)

 

Det er ikke mye vi vet om a Karoline, datteren til mannen min er oppkalt etter henne :) Axel er morfar til min svigerfar og var en kjent hjulmaker på Enebak. Så nå fortsetter jeg søket. Og det neste nå blir å se når og hvor de giftet seg.

 

Nok en gang, tusen tusen takk for all hjelp. Dette er uvurderlig Anne-Lise :)) Jeg ønsker deg en riktig så god påske. Og hvem vet, kanskje vi mailes mere her inne :)

 

Nok en varm hilsen fra Christin :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra du fikk meldingen. Ergerlig at ikke forumfunksjonene virker som de skal..

 

Takk for hyggelig tilbakemelding, Christin, :)

 

Jeg fikk ikke sett lenkene dine, for de fra kirkebøkene går ut på tid - se her: http://forum.arkivverket.no/topic/183464-hvordan-lage-en-fungerende-lenke-fra-en-kirkebokside-en-kort-veiledning/

 

Jeg legger ut lenke til 1910-tellingen, så er fødselsdatoene lett tilgjengelige: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036380002304

 

Forøvrig fant jeg ikke Magnhild døpt i Enebakk, men jeg kan jo ha oversett henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Axel Milian med foreldre i Enebakk i 1900: http://www.rhd.uit.n...bnr=0114&lnr=00

 

(Høyreklikk på det lille blå huset foran kommunenavnet og velg kopier lenkeadresse.

I Digitalarkivets folketellinger, er det tilsvarende å høyreklikke på tallet foran navnet på trefflisten.)

 

Konfirmasjonen hans i 1901: Akershus fylke, Enebakk i Enebakk, Klokkerbok nr. G 0008 (1891-1903), Konfirmerte 1901, side 75. (nr. 8)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-87

 

PS

En riktig god påske til deg også, Christin. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline Karlsdatter født på Nyckelvattenberg Råbäcken, døpt i Östmarks kirke. Foreldrene var ikke gift da hun ble døpt, men de giftet seg 24. mars samme år.

 

post-15-0-22309100-1363947338_thumb.jpg

 

Faren Karl (Carl) født i Grue i Norge, kom fra Kalsjøvika som også lå like ved grensa, ikke langt unna Nycklevattenberg. Legger ved et bilde fra husforhör 1881-85. Foreldrene hadde flere barn sammen.

 

post-15-0-75626900-1363947729_thumb.jpg

 

Tar også med Vielsen til foreldrene i Östmark kirke

 

post-15-0-22309100-1363947338_thumb.jpg

 

Karl (Carl) Pålsen var sønn av Pål (Paul) Mathisen, skinnfellskredder og husmann. Disse var nok etterkommere etter skogsfinner.

post-15-0-58096200-1363948101_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Anne Lene.

 

Det ville i så fall ikke være den første feilen med 1910-tellingen.. I denne tellingen skulle en oppgi statsborgerskap og på Karoline står det at hun er norsk, noe som kan ha sammenheng med at faren hennes var født i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Anne Lene.

 

Det ville i så fall ikke være den første feilen med 1910-tellingen.. I denne tellingen skulle en oppgi statsborgerskap og på Karoline står det at hun er norsk, noe som kan ha sammenheng med at faren hennes var født i Norge.

 

Ja klar over det Anne-Lise :rolleyes: Men ville nå høre for sikkerhets skyld.

 

Har vært en del borte i dag, så jeg har ikke fått sett noe enda. Men, nå ser jeg at Liv Hsnsen fant svaret, så da er vel mye gjort kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Anne Lene.

 

Det ville i så fall ikke være den første feilen med 1910-tellingen.. I denne tellingen skulle en oppgi statsborgerskap og på Karoline står det at hun er norsk, noe som kan ha sammenheng med at faren hennes var født i Norge.

 

Ja klar over det Anne-Lise :rolleyes: Men ville nå høre for sikkerhets skyld.

 

Har vært en del borte i dag, så jeg har ikke fått sett noe enda. Men, nå ser jeg at Liv Hnsen fant svaret, så da er vel mye gjort kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det meste i innlegg #3, men Liv har også lagt inn foreldrenes vielse fra vielsesboken og bilde av husförhöret, så fødselsdatoene kommer fram. Det er også uvurderlig med lokalkunnskapen om området.

 

Likevel hadde det vært fint å finne vielsen til Axel og Karoline, som endelig bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet Karoline i 1900, men her er foreldrene og søsken på Råbäcken i 1900-tellingen.

De har fått enda et barn som de har kalt Axel. :-)

 

Pålsson, Karl 1840 Far

Jakobsdotter, Kerstin 1852 Mor

(Barn), Karelius 1884 Barn

(Barn), Anna 1886 Barn

(Barn), Edvard 1888 Barn

(Barn), Matia 1890 Barn

(Barn), Axel 1894 Barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karolines mor, Kerstin Jacobsdotter, født 7. oktober 1852 i Östmark, dør i 1919:

 

18521007

Pålsson f. Jakobsson, Kerstin

Råbäcken

Död 29/5 1919.

Kyrkobokförd i Östmark (Värmlands län, Värmland).

Född 7/10 1852 i Östmark (Värmlands län, Värmland).

Änka.

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Östmark, Torsby kn (Värmlands län, Värmland)

Födelseförsamling i källan:

Östmark (Värmlands län)

Källor:

DB, AK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Sveriges dödbok 1901-2009:

 

Broren Karelius dør i 1970:

 

18840411-6231

Karlsson, Karelius

Knossi, N. Röjdåsen 1:15

Död 2/4 1970.

Kyrkobokförd i Östmark, Östmarks kn (Värmlands län, Värmland).

Född 11/4 1884 i Östmark (Värmlands län, Värmland).

Ogift man.

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Östmark, Torsby kn (Värmlands län, Värmland)

Födelseförsamling i källan:

Östmark (Värmlands län)

Källor:

DB, FB / RTB 70 / UTD 70d

 

og Edvard dør i 1984:

 

18880421-9353

Karlsson, Edvard

Vårdhemmet 4873

685 00 Torsby

Död 11/4 1984.

Kyrkobokförd (1971) i Östmark, Torsby kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven (1971) på samma ort.

Född 21/4 1888 i Östmark (Värmlands län, Värmland).

Ogift man.

--------------

Födelseförsamling i källan:

Östmark (Värmlands län)

Källor:

RTB 84 / SPAR 90

 

Axel Karlsson dør i 1969:

 

18940119-6275

Karlsson, Axel

Knossi, N. Röjdåsen 1:15

Död 20/10 1969.

Kyrkobokförd i Östmark, Östmarks kn (Värmlands län, Värmland).

Född 19/1 1894 i Östmark (Värmlands län, Värmland).

Ogift man.

--------------

Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:

Östmark, Torsby kn (Värmlands län, Värmland)

Födelseförsamling i källan:

Östmark (Värmlands län)

Källor:

DB, FB / RTB 69 / UTD 69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære dere!!

 

Jeg sitter her så rørt og ydmyk hva dere har klart å få til!!! Maken til arbeid damer. Tusen tusen takk. Jeg har ikke ord!

Jeg hadde aldri verden fått til dette på egenhånd. Og dette er ekstra moro, for Karoline har vært et mysterium for familien i mange år. Jeg gleder meg MASSE til å presentere dette for familien, for jeg har ikke sagt noe enda. OG dere kan tro jeg gleder meg til å fortelle dem dette etter påske :P

 

Når jeg skal en gang i fremtiden lage en slekts bok for min manns familie, så er det jo moro å få med så mange som mulig pluss skrive en historie på så mange personer som mulig.

 

 

Jeg må se å få skrevet ut hva dere har skrevet, lettere å se/få oversikt med papirformat.

Jeg er i fyr og flamme her jeg sitter, og bare huset blir tom for folk etter påske, og dåpen til mitt nest yngste barnebarn er unnagjort, så skal jeg sette meg den og granske dette videre.

 

En dame til i denne familien, er et mysterium. Og jeg hører hele tiden at - Nei, Christin, hun finner du ALDRI ut av. Da bruser det jo i meg vettu. Jeg kunne tenke meg å gi dere opplysninger for å få hjelp. Men jeg tør ikke bare skrive det her å ta for god fisk at dere bare setter i gang ;) For jeg vet jo nå hvor lang tid slike ting tar, og alle har jo nok med sitt. Og jeg vet jo ikke hva som er riktig "folkeskikk" her inne ang å hjelpe andre. Tar dere betaling eller hvordan gjør dere det?

 

Dette er en dame som er en SKIKKELIG hard nøtt, og jeg har holdt på med henne i 6 mnd, og det er nok, dessverre, som de sier, at dette finner jeg ikke ut av. Men jeg er jo så sta også da ;)

 

Uansett, takk takk kjære dere for all hjelp!!

 

Varm påske hilsen til dere alle :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var morsomt at vi fant noe til deg, da. :) Her er det ingen betaling, siden alle hjelper hverandre. Om den nye slektsnøtten ikke er på Karolines gren, ville jeg nok laget et nytt tema her i Brukernes eget forum.

 

Legg ut det du vet, og helst med lenker til funnene, om du har funnet noen kilder. Aller best er det om trådstarter er med selv og legger ut dersom noe finnes underveis. Det er også morsomt når flere er med og leter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen kjære Anne-Lise, da prøver jeg det og håper jeg kan med tiden også hjelpe en eller annen :) Ha en fortsatt fin påske. Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei kjære dere !

 

Her har jeg ikke vært siden mars ser jeg ;)

 

From the bottom of my heart.......er det mulig?? Dere er GULL..... jeg skal til svigerfar og svigermor i morgen, og her er det nytt som jeg VET de ikke vet noe om, så dette gleder jeg meg til. Tuuusen takk....Jeg ser nå at jeg skal sette inn et nytt spørsmål om hjelp i forumet. Det er litt trist, for det er umulig å finne ut noe om hvem som er faren til mormoren til min samboer tror jeg. Men jeg skal prøve å se om jeg kan få hjelp :)

 

Ha en nydelig fredag alle sammen, og tusen takk for hjelpen, jeg er dypt takknemlig.

Varm klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.