Gå til innhold
Arkivverket

Vålerenga 1903 (fødsel/dåp) og Ekteskap inngått 1896 Oslo. + +


Venche R.
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg trenger hjelp til å tyde foreldrenes bopel til Arne, født 21/7-1903 dåp 11/10-1903.

nr. 142 s. 91 i linken her.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060213010098.jpg

 

Samtidig ønsker jeg hjelp til å finne ekteskapet inngått mellom foreldrene i 1896 i Oslo.

Menz Martinsen f. 16/9-1864 Kongsvinger og Emme Karoline Henningsdatter f. 3/1-1872 i Søndre Odalen.

 

Emma Karoline hadde 2 barn før ekteskapet med Menz, Laura Henrikka f. 16/9-1889, og Karl Gunnerius f. 9/6-1892. Jeg har funnet Laura, men Karl trenger jeg hjelp til, han skal være født i Søndre Odalen, Strøm sogn. Emma Karoline var da bosatt/på legd..og het da Henningsdatter Mangsæt-Østby. Tror gårdens navn var Mangsæt. Barnets far Gaardbruker Bernt Martinsen Mangsæt- Østby.

 

Kan noen også hjelpe meg å finne ut når disse reiste fra Vålerenga? De bosatte seg i Flå i Hallingdal. Han, Menz Martinsen, arbeidet ved jernbanen og av denne grunn flyttet de til Flå for at han skulle være med på arbeidet med Bergensbanen.

 

På forhånd, takk for hjelp.

 

Venter i spenning :-)

 

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mentz MARTINSEN birth: 19 September 1864

Vinger, Hdmrk, Nrg death: 19 April 1947

Flaa, Hallingdal, Buskerud, Nrg more

  • Martin MORTENSEN birth: 10 November 1820
    Vinger, Hedemark, Norge death: 28 March 1886
    Vinger, Hedemark, Norge
  • Oliana HANSDATTER birth: 4 February 1841
    Vinger, Hedemark, Norge death: 6 November 1927
    Vinger, Hedemark, Norge

https://familysearch...M9.2.1/MWYZ-M3N

 

 

Må sjekkes mot kirkeboken!

 

 

 

  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Kristiania
  • Kommunenummer: 0301
  • Gatenavn: Sveriges Gade 16
  • Gatenr:
  • Bydel:
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 4

Mens Martinsen hf g Jernbanearbeider 1864 Vinger prg.

 

Karoline Martinsen hm g Hustru 1870 Vinger prg.

 

Laura Martinsen d ug Datter 1889 Vinger prg.

 

Karl Martinsen s ug Søn 1892 Vinger prg.

 

Magna Martinsen d ug Datter 1894 Eidsvold

 

Ingvald Martinsen s ug Søn 1898 Kristiania

 

Reidar Martinsen Fostersøn ug Fostersøn Forsørgerens stilling jernbanearbeider? 03.12.1899 Kristiania

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=179&bnr=0014&lnr=02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressen ved dåpen til Arne er Totengt 7

 

Men ble foreldrene viet i 1896 ?

Tror du må en linje høyere opp i merknadsfeltet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressen ved dåpen til Arne er Totengt 7

 

Men ble foreldrene viet i 1896 ?

Tror du må en linje høyere opp i merknadsfeltet......

 

 

Hei.

 

Jeg leser det slik at de er viet i Oslo i 1896. Ingen av disse var bosatt i Oslo i 1890 som vises

i merknadsfelet over. I 1892 bor Emma Karoline i Søndre Odalen, Strøm sogn.

 

Takk for hjelpen med adressen :-)

 

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hei.

 

Jeg leser det slik at de er viet i Oslo i 1896. Ingen av disse var bosatt i Oslo i 1890 som vises

i merknadsfelet over. I 1892 bor Emma Karoline i Søndre Odalen, Strøm sogn.

 

Takk for hjelpen med adressen :-)

 

Mvh

Venche Reiersgård

 

 

Det står viet i Eidsvoll ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står viet i Eidsvoll ....

 

 

Hei igjen :-)

 

Du har helt rett :-)) De giftet seg i Eidsvoll. Jeg har nå fått riktig link til ekteskapet, inngått i 1894 :wacko: i Eidsvoll.

 

Godt det finnes folk her inne som hjelper oss (meg) :-))

 

Takk igjen :-)

 

mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I anmerkningen står "Intet Slæktskab. Bruden har før 2 uægte Børn i S. Odalen med en gift Mand, men havde begge gange falskelig opgivet en anden Barnefader. Brudgommen fik Barn med en anden Pige 26/11-94 Kv. 108/94"

 

Det sistnevnte barnet, Inger Johanne, ble døpt i 1894 (nr. 108): http://www.arkivverk...ny&idx_side=-60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I anmerkningen står "Intet Slæktskab. Bruden har før 2 uægte Børn i S. Odalen med en gift Mand, men havde begge gange falskelig opgivet en anden Barnefader. Brudgommen fik Barn med en anden Pige 26/11-94 Kv. 108/94"

 

Det sistnevnte barnet, Inger Johanne, ble døpt i 1894 (nr. 108): http://www.arkivverk...ny&idx_side=-60

 

 

Hei igjen.

 

Oi oi oi :-)) man får stadig overraskelser når man graver i sin slekt :-)) Dette med at hun hadde 2 uægte barn har jeg funnet ut av og fått bekrftelse fra Statsarkivet i Hamar. Men at han hadde et uægte barn, ja det visste familien ingen ting om.

 

Takk for klarhet i anmerkningen ang ekteskapet :-)

 

Kan du greie å tyde hans bosted og hva som står i anmerkningen ved Inger Johanne`s dåp??

 

Dette er spennende synes jeg.....og jeg forstår kanksje hvorfor min bestemor ikke har fortalt noe særlig om denne delen av familien - mulig hun heller ikke visste....

 

Igjen, takk for hjelpen :-))

 

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.