Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å spore opp slektsbok-slekt fra Kvam, Gudbrandsdalen.


Gjest
 Del

Recommended Posts

Når jeg begynte å grave i vår slekt, kom min far plutselig med den informasjonen at for mange år siden så var det en på hans fars side som hadde gjort et omfattende slektsregistereringsarbeide og skulle utgi dette i bokform.

Fordi min far har lite kontakt med slekten, og på det tidspunktet ikke var interessert avslo han ¨å bidra økonomisk (alle slektninger store og små måtte dette for å motta boken i flg far).

 

Når jeg spør far om dette idag husker han ikke navnet på han som hadde kommet med denne forespørselen, hvilken slektning av oss det egentlig var, eller noe annet som kan sette meg på sporet av denne mannen/boken. Vi har ingen kontakt med slekten hans lengre så jeg har heller ingen å spørre.

 

Det slo meg da at dere her inne kanskje visste råd!

 

Det er da altså på min farfarsside. Har endel informasjon om disse, men mangler også mye bekreftelser.

 

Min farfar var Erling Alfred Moen, f. 24.juli 1924- vokste opp i en søskenflokk på 8 i sinsen terrasse-Oslo.

 

Hans far kom fra Kvam, Gudbrandsdalen og het Amund Olsen Moen. Han ble f. 4. august 1883, og jobbet som fotograf i Oslo (Sinsen terrasse), og vissnok også på Kvam før han flyttet. Jeg tror han reiste med S.S. Carania fra Liverpool og ankom New York 18.november 1907, usikker på med hvem og hvorfor. Han må ha kommet hjem igjen naturlig nok, og giftet seg senere med Cecilie Amalie Magdalene (f.1887 Anderson??) som er min oldemor. Amund dør 10 feb 1962, Oslo.

 

Jeg tror Amund var yngst i en søskenflokk på 8, og hans far het Ole Johnsen Røssummoen (f.26.nov 1826), hans mor het Marit Kristendatter Skurengslien (f. 12. aug. 1835). Slik Jeg har forstått det slik at Røssummoen var navnet på en plass i Kvam-området og at familien tok dette navnet, forkortet til Moen på dette tidspunktet.

 

Er det noen som har hørt om en slektsbok der disse slektene omhandles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei slektsbok som heter "Nedpå Jenssona". En slektsbok ført i pennen av Per Fredriksen Trykt 2001.

Det er mye Moen og Røssumsmoen slekt i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei slektsbok som heter "Nedpå Jenssona". En slektsbok ført i pennen av Per Fredriksen Trykt 2001.

Det er mye Moen og Røssumsmoen slekt i den.

 

Dette var boken jeg lette etter, og jammen meg var forfatteren min 4menning også:-) Full pott! Takk så riktig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.