Gå til innhold
Arkivverket

Omberg,Tune, Østfold


Terje Alfheim
 Del

Recommended Posts

Etter litt ventetid dukka det opp to bøker her i heimen fra Universitetsbiblioteket i Trondheim. Gårds historie for Tune... Lykkelig åpnet jeg de i går og gikk i gang og leste meg opp på endel aners gårder.. MEN da jeg skulle sjekke Omberg så finnes ikke denne i de to bindene jeg har fått.. Kan noen fortelle meg hvor event jeg kan finne de, for i Tune bind 1 og 2 er den ikke...

 

Ha en strålende dag alle og enhver...Nyt mandagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje - Muligens du kan finne denne gården under bygdebøker for Glemmen.

Grensen mellom Tune og Glemmen på den tiden var en del utflytende.

Stedet Omberg finner du i dag ved Hauge i Rolvsøy.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Selv om Rolvsøy tilhørte Tune tidligere, er ingen gårder fra dette området tatt med i bygdebøkene for Tune. Det finnes heller ikke utgitt noen egen bok for Rolvsøy. Boka for Glemmen som Karl Johnny nevner, lånte jeg selv for noen år siden, men husker ikke hvor langt i retning mot Rolvsøy som boka gikk. Rekustad (også på Rolvsøy) er i hvertfall ikke med. Og ja, det var fra en gård på Hauge i dette området som predikanten kom fra.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan..

 

Takk for det innspillet, så da er det noen gårder da som IKKE er dekket opp. Hvor kan en da finne opplysninger etc om gården Omberg kjøpt av Lars Chr. Sunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje!

Har kikket litt i matrikkler og F.T, og finner en skipsfører Sunde som eier Omberg Nordre i matrikkelen for 1838. Dette er kanskje din mann?

Siden det ikke er bygde/gårdshistorie fra dette området tror jeg det ikke finnes opplysninger om denne gården, i hvertfall ikke fra denne tiden. I den første utgaven av "Norske Gardsbruk", som omhandler denne delen av Østfold kom ut ca 1940, vil du finne opplysninger om størrelsen på gården, anntall husdyr etc. Men dette er jo hundre år sener, og har kanskje ingen interesse. Men kjenner du til boka "Fredrikstadskuter på de syv hav" av Knut W Engebretsen? Her er Lars Chr. Sunde, hans sønn og sønnesønn nevnt (s. 612-613) det er også et bilde av briggen "Thecla" som sønnen eide.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan!

 

Den boka fikk jeg tak i i helga gitt. Og der var jo endel info om Carl og Conrad hans sønn. Og litt om faren Lars som anngivelig kommer fra Danmark.

 

Hmm.. Det var jo ikke gøy, for det er frem til Carl dør jeg ønsker innformasjon. Men finner en ikke det så finnes det ikke...

Uansett takker for din hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er blitt lagd bygdebok for Rolvsøy, men den har ikke kommet ut og vil muligens heller ikke gjøre det, men bli omgjort til hefter etter hva jeg har hørt pga noe rettigheter etc. Bygdebokforfatter er S. Skahjem. Prøv å kontakte han. Du får hans mailadresse gjennom lokalhistorisk avd. på biblioteket i Fr.stad, ved leder Liv E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker...

Slik jeg tolker de to skjøtene så kjøper Lars C Mørch først Omberg og i neste skjøte går det videre til LArs Sunde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det slik: er to gårdparter hvorav Mørch selger en part til Sunde, og dernest en part som en Bendt Holst selger til Sunde, denne siste parten fikk Holst skjøte på i 1810. I tillegg til dette er opplysningen om at Sunde da holder til i Fredrikstad forstad, men det hadde du kanskje fra før. Det samme med setningen som nevner Sunde`s kjæreste (pr. 1/3-1817), som kan brukes i leting etter et eventuelt giftermål (om du ikke har funnet dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oiii... Kjæreste?? Han er jo gift med LArs Mørch's søster Karen Marie. De giftet seg i 1811. Og var gift hele livet i følge skifter ved død.

Så dette var ny info for meg.

Nei at han holdt til der var jeg ikke klar over. Han fikk sitt borgerskap/skipperborger i 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med permanent sidelenke, de har byttet plass i forhold til slik oppsettet er for kirkebøkene:

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: I 4b, Sted: Tune sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO

Merknader:

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...80729180941.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk..Sliter med å tyde skiftene. Men det betyr utfra det du sier så eide LArs Chr. Sunde hele gården Omberg etter desse to skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk..Sliter med å tyde skiftene. Men det betyr utfra det du sier så eide LArs Chr. Sunde hele gården Omberg etter desse to skiftene.

 

Jeg vet ikke, det kan jo ha vært flere parter enn de to. Jeg vet ikke mer om Omberg en det som er i denne tråden, kan kikke litt mer på skjøtene senere, størrelsen på hver part er oppgitt så det skal være mulig å sammenligne mot andre opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye...Er i kontakt med biblioteket i Fredrikstad og de kjenner IKKE til denne bygdeboken som er ref til i tråden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje, dette er ikke en skikkelig avskrift med store forbokstaver og alt som hører med - men det gir deg det vesentlige i innholdet i de to skjøtene.

 

Jeg underskrevne Lars Mørch giør vitterligt til [...]

skibscapitaine Lars Christian Sunde i Frederichstads forstad at have solgt, skiødet, og overdraget de

15 Lp tunge, som ieg i følge lovlig adkomst er eiende i gaarden Omberg Mat: No 53 paa øen

Rolfsøe i Thune sogn for den summa 500 spd, og bla bla.......

..., nu skal skal denne gaardpart, af skyld som meldt, med paastaaende huusebygninger og al-

le til og underliggende herligheter, intet undtagen, følge og tilhøre kiøberen, kiæreste og

arvinger upaaanket af mig og arvinger til fuldkommen ejendom og under hiemmel af

mig efter loven. Dette til bekreftelse under min haand bla bla.......

bla bla...

den 1st Marti 1817. Lars Mørch L. C. Sunde. B. Holst. bla bla....

 

Jeg underskrevne Bendt Holst kiender og herved vitterligiør

at have solgt og afhændet, ligesom jeg herved sælger, skiøder og afhænder min ved skiøde af

26. oktober 1810 eiende 15 Lp tunge i gården Nordre Omberg Matricul No 53 paa Rolfsøe

i Thune sogn for den mellem os omforende sum 500 spd, skriver fem hundrede norske

specier til [...] skibscapitaine Lars Christian Sunde i Friderichstad forstad,

bla bla....(flere linjer)

Friderichstad Forstad den 1st Marts

1817.

 

Det er altså to gårdparter på 15 Lp som skjøtes til Lars Christian Sunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk.. Dette var kjempeflott...

 

etter å ha vært i kont med biblioteket i Fredrikstad så kan jeg si der er gitt ut bygdebok for Rolvsøy for mangen mangen mangen mangen år siden. Og ikke er utfyllende.

 

Det som S.Skahjem har drevet på med kjente de IKKE til på biblioteket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du umulig ha snakket med Liv. Jeg fikk disse opplysningene av henne i sin tid og i fjor fikk jeg mailadressen hans av henne for at han hadde gitt henne den for å hjelpe folk som ventet, etter utsettelse pga. hva jeg skrev tidligere. Jeg har hatt kontakt med han selv og skal det også denne uken, da han har kommet tilbake etter å ha vært vekk vel to uker. Han og jeg skal utveksle opplysninger om ei slekt i Fredrikstad som kom til Kråkerøy fra Nes, Akershus. SÅ FØLG HVA FOLK SKRIVER. LIV KJENNER TIL DET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er skrevet noe som kalles gårdshistorie på Rolvsøy, dette er det en privat person som har skrevet. En vet ikke om det kommer ut eller når det kommer eller i vilke form.

 

Jeg har i denne tråden mottatt endel SVÆRT ubehaglige pmer som ikke faller helt i smak, noe jeg har tatt hånd om, men er det ikke noe som heter takt og tone og normal folkeskikk????

 

Ha en fortreffelig flott dag alle sammen fra han som må ha hjelp til å finne alle sine aner og ikke klarer å bruke TO hjerneceller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er skrevet noe som kalles gårdshistorie på Rolvsøy, dette er det en privat person som har skrevet. En vet ikke om det kommer ut eller når det kommer eller i vilke form.

 

Jeg har i denne tråden mottatt endel SVÆRT ubehaglige pmer som ikke faller helt i smak, noe jeg har tatt hånd om, men er det ikke noe som heter takt og tone og normal folkeskikk????

 

Ha en fortreffelig flott dag alle sammen fra han som må ha hjelp til å finne alle sine aner og ikke klarer å bruke TO hjerneceller...

 

Hei Terje og andre,

 

Beklagelig at det skal bli sånn.

 

Siden jeg er en av de som har bidratt i denne tråden, så kan det være greit for utenforstående å få vite at undertegnede ikke har noe som helst med disse private meldingene å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt rett Espen, det er overhodet ikke deg...

 

Jeg og synest det er trist at enkelte ikke klarer være saklig og oppføre seg, men vi skal vel ikke forvente at alle kommer fra møblerte hjem med en viss grad av folkeskikk.

 

Setter SVÆRT stor pris på din bistand Espen..

 

Ha en strålende dag videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.