Gå til innhold
Arkivverket

Eric Lawson, fødd i Sverige 19.11.1871, utvandra til Amerika i 1891? - opphavet hans?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Eg har vanskar med å identifisera det svenske opphavet til denne karen. Kanskje einkvan kan hjelpa meg?

 

Eric LAWSON er oppgjeven vera fødd i Sverige 19.11.1871 som son av ein Olaf og ei Katerina Andersdotter. Han skal ha utvandra til Amerika i 1891 og døydde på ein farm i Uxbridge township, Barnes Co., ND 19.7.1920.

 

FT1910 har namnet Eric Lawson, og utvandringsåret er oppgjeve til 1890 (eller skal det vera 1893?) (http://search.ancestry.com/iexec?htx=View&r=an&dbid=7884&iid=31111_4330230-00230&fn=Eric&ln=Lawson&st=r&ssrc=&pid=13121236)

 

FT1920 har namnet Erickson Larson, og der er utvandringsåret oppgjeve til 1891 (http://search.ancestry.com/iexec?htx=View&r=an&dbid=6061&iid=4384778_00458&fn=Erickson&ln=Larson&st=r&ssrc=&pid=27331716). Her står det òg at han vart naturalisert i 1899.

 

I det svenske emigrantregisteret på ancestry.com finn eg ein "kandidat" som synest høva ganske so godt:

 

Om det er han, veit eg ikkje, men både alder og reisemål (Minneapolis, MN) høver svært so godt; berre utvandringsåret er litt "skeivt":

 

Name: Erik Lawson

Birth Year: abt 1872

Gender: Man (Male)

Place of Origin: Amerika

Destination: Minneapolis

Record Date: 6 jun 1902

Port of Departure: Göteborg

Database Name: EmiHamn

Archive Call Number: 70:234:28158

Principal Person: Lawson Erik

 

Eg ønskjer meg opplysningar om:

 

* Fullt "svensk" namn på Eric (kan det vera Olafson som er vorte til Lawson?)?

 

* Dato og stad for fødsli hans?

 

* Rett utvandriongsår?

 

* Fulle namn på foreldri hans samtbustaden deira?

 

* Faren sitt yrke og fødestadene til både far og mor?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg tillet meg i dag å trekka fram att dette temaet frå Brukarforum som framleis står utan svar. Det er tydeleg ikkje so enkelt å identifisera denne svensken?

 

Eg held fingri krossa for denne julenøtti!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet har tydeleg ingen appell til våre "svenskeekspertar", men eg tek sjansen og kjem att nok ein gong med dette tema!

 

Om ein ser på foreldri og namni deira, lurer eg på om denne Eric opphavleg har hatt namnet Erik OLAFSON, og at Olafson er vorte til LAWSON?

 

Andre forslag?

 

Stor takksemd vil følgja oppklaringi av dette spørsmålet!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vanskar med å identifisera det svenske opphavet til denne karen. Kanskje einkvan kan hjelpa meg?

 

Eric LAWSON er oppgjeven vera fødd i Sverige 19.11.1871 som son av ein Olaf og ei Katerina Andersdotter. Han skal ha utvandra til Amerika i 1891 og døydde på ein farm i Uxbridge township, Barnes Co., ND 19.7.1920.

 

FT1910 har namnet Eric Lawson, og utvandringsåret er oppgjeve til 1890 (eller skal det vera 1893?) (http://search.ancest...c=&pid=13121236)

 

FT1920 har namnet Erickson Larson, og der er utvandrigsåret oppgjeve til 1891 (http://search.ancest...c=&pid=27331716). Her står det òg at han vart naturalisert i 1899.

 

I det svenske emigrantregisteret på ancestry.com finn eg ein "kandidat" som synest høva ganske so godt:

 

Om det er han, veit eg ikkje, men både alder og reisemål (Minneapolis, MN) høver svært so godt; berre utvandringsåret er litt "skeivt":

 

Name: Erik Lawson

Birth Year: abt 1872

Gender: Man (Male)

Place of Origin: Amerika

Destination: Minneapolis

Record Date: 6 jun 1902

Port of Departure: Göteborg

Database Name: EmiHamn

Archive Call Number: 70:234:28158

Principal Person: Lawson Erik

 

 

Aner jeg anlegg for en liten påskenøtt her tro ?

 

Kan du lenke til funnet ditt på ancestry ? Jeg forsøker å gjenfinne han i emihamn, som det refereres til, men jeg gjenfinner han ikke der.

 

Det er jo svært lite å gå på her og praktisk talt ikke noe sikkert.

 

Er det mulig å finne mer i Amerika ? Noe sted det kan fremkomme hvor han er født f.eks ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Anne Lene for nytt innlegg! Jau, eg veit der lite å gå etter her, men her er i alle fsall den lenka som du etterlyser:

 

http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?rank=1&new=1&MSAV=1&msT=1&gss=angs-g&gsfn=erik&gsfn_x=XO&gsln=lawson&gsln_x=NS&msbdy=1872&msbpn__ftp=Sweden&cpxt=0&catBucket=rstp&uidh=008&cp=0&pcat=ROOT_CATEGORY&h=941699&db=EmigrantenPopular&indiv=1

 

Når eg no ser nærare på denne siste passasjerlista, so er utgangspunktet for reisen AMERIKA. Dette tyder vel då på at Erik i 1902 var heime til Sverige på vitjing?

 

Fleire opplysningar har eg diverre ikkje...

 

Eg vil likevel vona at det let seg gjera å finna opphavet hans??

 

Hjarteleg takk for alle gode tips!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken til ancestry fungerer ikke, og der har jeg ikke abbonnement. Men, jeg fant han omsider i Emihamn selv og registreringen er stort sett lik din:

 

Efternamn: LAWSON

Förnamn: ERIK

Ålder: 30 Kön: M

Född: 1871/1872

Församling: AMERIKA Län: US

Titel/Anm:

Utresehamn: GÖTEBORG

Utvandrdag: 1902 06 06

Destination: MINNEAPOLIS

Medåkande: NEJ

Källkod: 70:234:28158

 

Det fremkommer her at han reiser alene. F. året oppgis som 1871/1872, så litt usikkerhet.

 

Det er vel også han jeg fant her på familysearch:

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/M2GX-JRS

 

Men, det gir oss heller ikke noe mer, desverre.

 

Det finnes nok ikke noe snarlig svar her (om det finnes), men jeg kan i allefall forsøke å lete litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter litt gjennom : Göteborgs Poliskammare, Innkomna uppgifter om utvandrade personer 1/5-29/8-1902. Han bør kanskje være å finne der. Jeg vet ikke helt hvor mye leting det blir her. Så jeg aner at jeg må fortsette litt med det i morgen. Vi får se. Men, kan jo håpe det er noe å finne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant han i det materialet jeg nevnte, ganske fort. Men det gav ikke så mye mer.

 

Overskift:

 

Forteckning öfver utvandrare, som af undertecknad befordras med ångefartyget: Ariosta/Ariosto

den 6 juni 1902 härifrån afgår til: Hull

 

Om passasjeren:

Kontraktsnummer :28158

Utvandrarens yrke och namn: Eric Lawson

Hemort till län och Socken: Amerika (så mulig det er som du var inne på at han kan ha vært på besøk i Sverige )

Alder : 30 år, 1 mann ( så han reiste ikke sammen med noen)

Bestämmelsessted: Minneapolis, minn.

 

Skal se om det kan være mer å finne på noen måte, men mulig det først blir i morgen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det fremkommer jo at emigrasjonsåret er i 1890 ( i lenken min fra familysearch) så det er nok emigrasjonen. Turen i 1902 er jo da ikke emigrasjonen men kanskje en visitt i hjemlandet.

 

Så det er kanskje i 1890 vi først bør søke etter informasjon i Sverige, og da han ankom Amerika første gang. Kanskje noen Amerikaeksperter her som kan finne noe mer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Anne Lene for spennande og nyttige innlegg!

 

Jau, eg trur me trygt kan konkludera med at Erik var heime på vitjing i Sverige i 1902. Den første utvandringi hans må ha vore i 1890 eller 1891.

 

Det største problemet er jo då sjølvsagt å identifisera han som emigrant; der var truleg namnet skrivet heilt annleis...?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Det er virkelig lite eller rettere sagt ingen ting å finne når jeg prøver. Det er liksom ingen som blinker seg ut som kandidater til å gå videre på.

 

Lurer fortsatt på om det kan være mer å finne i Amerika jeg før vi evt kan finne noe i Sverige. Kan en Amerika ekspert finne noe om hans immigrasjon eller annet som kan si hvor og når han er født, og tenk om vi hadde funnet fullt navn på far også.

 

At far heter Olaf og mor Katarina Andersd. hjelper ikke veldig stort, for det er jo desverre svært vanlige navn da. Fars etternavn kunne vært kjekt å ha.

 

Vet ikke om det er noe hjelp i å kontakte http://www.swedenamerica.se/?page_id=177〈=en Det er i såfall et alternativ du må betale for. Men mulig det er for lite å gå på til å spørre dem. Jeg har gjort det tidligere og har da noen ganger fått tilsendt flytteattest. Der kan det fremkomme mer info. Se i såfall under slektsforskning på linjen under bildet øverst. De henviser en del til Emiweb, og det har jeg, det er der jeg har søkt en del nå.

 

Så om du på en eller annen måte klarer å få opp noe mer info, så hadde det kanskje vært lettere å finne i Sverige. Men, jeg regner med at du allerede har forsøkt det meste.

 

Hva med å lage et nytt emne her og vinkle det til å finne info i Amerika ? Kan jo lenke til denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette ikke er han du leter etter, så legg merke til Farens navn og Erik's underskrift (Larsson)

https://familysearch...-7RT:1711972745

 

Denne Erik Lawson født 4 apr 1872 i Sverige har far som heter Lars Mattson (bør være Matsson).

Så Lawson er nok ett amerikanisert versjon av Larsson

 

Prøvd å finne han i svenske FT i 1880 og 1890 uten hell, men det er en rekke Erik uten foreldre som er nevnt.

Erik kan ha hatt ett Frosen farsnavn, så faren kan hete Olof (Olaf på svensk) Larsson, men dette er bare spekulasjoner, hvis ikke så ville det vært mere naturlig at faren het Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At far heter Olaf og mor Katarina Andersd. hjelper ikke veldig stort, for det er jo desverre svært vanlige navn da. Fars etternavn kunne vært kjekt å ha.

 

 

Det hjelper litt.

Problemet er bare at det ikke finnes noen foreldre med dette navnet eller tilsvarende i Ft 1880 og 1890

Prøvd med Fars fornavn som starter på Ol og Mors etternavn som starter på Anders

I FT 1880 er det kun 11 stk Barn som har Eri i navnet men ingen av de har mor med fornavn som ligner på Katarina.

Kristina er nærmste

 

Men som nevnt, så er det noen familier hvor kun barna er nevnt og ingen foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Anne Lene, Glenn og Grethe for nye interessante innlegg!

 

Nei, enkelt skal dette tydelegvis ikkje vera. Om Katarina kan vera Kaisa eller Caisa? Eg veit ikkje. Kunnskapoen min om svenske namn er ikkje god nok til å kunne svara på det, men i utgangspunktet trudde eg at Kaisa meir var Kari? Men i Finland kan jo dette ikkje stemma, der Kari er eit mannsnamn... Då lurer eg på rette namnet til Kaisa Mäkäräinen...? Elles, i Polen vert Katarina ofte til Katja, medan det i Tyskland vert til Kati!

 

Elles har i Noreg sett døme på at Katarina vert til Trina!

 

Eg har freista finna att Eric Lawson i FT1895, FT1900 og FT1905, men so langt utan hell. Derimot finn eg i Minneapolis, MN 1899 city directory (http://search.ancestry.com/iexec?htx=View&r=an&dbid=2469&iid=15065933&fn=Eric&ln=Lawson&st=r&ssrc=&pid=956341770) denne innførsli:

 

LAWSON, Eric, lab. b(boarding) 3105 Washn(Washington) av(Ave) n(No)

 

Dette er nok "vår" mann, men kvar er han so i FT1900? Kan han mellombels ha vore i Sverige?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står som født i januar 1872 i 1900-census:

 

Name: Eric Larson Age: 28 Birth Date: Jan 1872 Birthplace: Sweden Home in 1900: Minneapolis Ward 10, Hennepin, Minnesota

[Hennepin] Race: White Gender: Male Immigration Year: 1891 Relation to Head of House: Boarder Marital Status: Single Father's Birthplace: Sweden Mother's Birthplace: Sweden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel feil mann - men han bør vel sjekkes ut. Destinasjonen var New York:

 

Name: Erik Larson Departure Date: 3 aug 1891 Ship Name: Fiona Birth Date: abt 1872 Birth Place: Vingåker Soderml Age: 19 Destination: Köpenhamn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg tror jammen du har funnet rett mann Arne.

 

Født i Vingåker,Sødermanland 19/11 1871,Erik

Foreldre: Lars Olofsson og Cathrina Andersdtr.

 

Fødselsdato stemmer med det som opprinnelig var i tråden,og foreldrene ser ut til å passe bra.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ypperlig Kari! Med et så vanlig navn så hadde jeg ikke de helt store forhåpningene, men mente det var verdt å sjekke siden alder og emigrasjonsår passet godt.

 

Hilsen Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Han fant jeg ikke i Emibas,utvandret,et lykketreff at du sporet han opp.

 

Jeg er temmelig sikker på at det er rett mann.

 

Født Västra Vingåker,Sødermanland 19/11 1871.

Ved fødselen bodde familien på Stenstorp,V.Vingåker. De flyttet 1872 til Westra Carlslund i V.Vingåker.

 

Far: f. 19/1 1839 i Lyrestad,Skaraborg, døpt Lars Johan.

Han står som stataredräng da de bodde på Stenstorp, på Westra Carlslund står han son torpare.

 

Mor: født 2/4 1839 i Julita,Sødermanland,døpt Catharina.

 

Erik Larsson f. 19/11 1871 står i husforhørbok og utflyttingslister til Amerika 24/7 1891.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er nok ein gong ganske so mållaus! Hjarteleg takk til Arne og Kari for kjempeflott teamwork! De greidde denne oppgåva med glans, og eg er mektig imponert! Ingen fleire spørsmål om denne huslyden!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borte i dag og kom hjem nå. Hadde tenkt å sette meg og se litt mer. Moro var det å slå på pc og se at det var funnet så mye. Kjempeflott. Slik som dette er alltid veldig moro å finne en løsning på. Bra jobba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FT 1880 er de oppført følgende:

 

Äng, Lars Johan f. 1856 i Västra Vingåker (Södermanlands län, Södermanland) Far

Andersdotter, Cathrina f. 1839 i Julita (Södermanlands län, Södermanland) Mor

(Barn), Erik f. 1871 i Västra Vingåker (Södermanlands län, Södermanland) Barn

(Barn), Gustaf f. 1873 i Västra Vingåker (Södermanlands län, Södermanland) Barn

(Barn), Anna f. 1876 i Västra Vingåker (Södermanlands län, Södermanland) Barn

(Barn), Carl Oskar f. 1879 i Västra Vingåker (Södermanlands län, Södermanland) Barn

 

Vet ikke om Fødsels året på Faren er korrekt da det er nevt 1839 ved post #20

Familien befast seg ved Ängs Soldattorp, Västra Vingåker og faren var da Soldat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Larssons far, Lars Johan Olofsson f. 1839,døde 23/2 1878.

Mor giftet seg igjen i 1879 med Lars Johan Äng f. 1856.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.