Gå til innhold
Arkivverket

Aurora Borgersen, f. 1.4.1897 i Kristiania utv. til Amerika 1915, hvem var hennes foreldre?


Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Aurora utv. 13.6.1915 fra Oslo. I 1920 bodde hun i Chicago sammen med Sven O. Svenson, f. ca. 1880 i Sverige og hustruen Inga Borgersdtr., f. 25.7.1874 på Hadeland Glassverk i Jevnaker og deres barn.

Jeg har ikke funnet Auroras dåp, og heller ikke hvor hun var i 1900. I 1910 er hun her: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036425001291 hun hjelper til i huset på Holen gard i Lesja, 13 år gammel.

Var hun Ingas datter? Inga utv. 5.7.1901. Hun hadde 7 søsken som reiste til Amerika, og de fleste reiste først til Chicago for siden og bosette seg flere steder i USA. Jeg har ikke funnet igjen Aurora etter 1920,

heller ikke Inga og familien i USA etter 1920. Noen som kan hjelpe? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Aurora på Rikshospitalet

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 9 (1894-1897), Fødte og døpte 1897, side 311.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5430&idx_id=5430&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-319

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060831020084.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk til dere alle. Dette oppklarer en god del. Gustav Adolf (Adolph Borgersen), f. 30.11.1870 på Glassverket, utv. 1906 til Chicago. Han kalles da enkemann. Han har også Trondheim som alternativt hjemsted? Kan han ha giftet seg med Marie Johannesdtr., f. 1867 i Lesja og at hun døde før 1906? Jeg har ikke funnet hverken Gustav Adolf, Marie eller Aurora i 1900. Adolph Borgersen er bakermester i Chicago i 1930, singel. Han døde 31.12.1933 i Elgin, Kane Co., IL og er gravlagt i Chicago.

Søsteren Inga, var født 15.7.1874, og utv. 5.7.1901 fra Oslo. Hun er da oppgitt gift? Jeg har heller ikke funnet Inga i 1900. Jeg tror det må være hun som er gift med Simeon O. (S) Swenson, men hun har gitt opp feil alder. I 1920 er hun 41 år, og 45 år i 1930. Det er nok disse som er i Buncombe Co., NC i 1930, og i Chicago i 1940, da er Simeon enkemann. Takk for det, Arne. Aurora kan være hun som ble gift med Gustav Alinder, men som Jon påpeker, skal hun være født 23. mai 1897. Jeg får se om jeg finner Aurora som konfirmert i Lesja, kommer ikke inn på sidene der nå. Mvh. og takk fra Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurora og familieinformasjon om ho er oppført i Bygdebok for Lesja bd. 2 (1992) under Nørdre Holen, Norderhus s. 308 (som er bustaden i 1910) og under småbruket Grinde, Norderhus s. 309. Dert står det at ho gifta seg i 1945 med Aimar Oluf Ivar E. Fliflet Lier frå Biri (1901-89). Aurora d. 1976. Det er ikkje nemnt noko om at ho utvandra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Arnfinn. Jeg ser at Aimar Oluf Ivar Lier er gravlagt i Biri, men Aurora fant jeg ikke gravlagt der. Hun må ha reist tilbake til Norge mellom 1920 og 1945, men om hun døde i Norge i 1976 er vel vanskelig å finne ut. Jeg ser at Ivar Fliflet Lier er på garden Lier i 1910 sammen med det jeg antar er bestemoren Lava (Olava) Fliflet. Hun er enke etter overretsagfører Iver Fliflet, f. 1847 i Fåberg.

Jeg ser også i Norske Gardsbruk at Ivar Jacobsen solgte garden Lier i Biri i 1933. Foreldrene til Aimar Oluf Ivar er Overretsagfører Emil Jacobsen, f. 8.5.1871 i Stavanger og Adelheid Kristine Fliflet, f. 18.6.1875 i Biri. De bor på Jeløkollen ved Moss i 1910. Denne familien kan det sikkert finnes ut mye om, men det er først og fremst hvor Aurora døde jeg prøver å finne. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, årstalet 1976 i bygdeboka for Lesja (som eg i si tid skreiv) er truleg innmeldt av Aimar eller registrert ut frå dødsannonse o.l., så det bør vere rimeleg sikkert. Du kan ev. ta kontakt med kyrkjekontoret på Lesja og spørje om dei kan stadfeste dødsfallet.

 

Aimar og Aurora kjøpte Grinde (gnr. 148 brnr. 1) i 1960. Det er sikkert folk i Lesja som hugsar dette paret. Kontakt ev. Lesja historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Aurora utv. 13.6.1915 fra Oslo. I 1920 bodde hun i Chicago sammen med Sven O. Svenson, f. ca. 1880 i Sverige og hustruen Inga Borgersdtr., f. 25.7.1874 på Hadeland Glassverk i Jevnaker og deres barn.

Jeg har ikke funnet Auroras dåp, og heller ikke hvor hun var i 1900. I 1910 er hun her: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036425001291 hun hjelper til i huset på Holen gard i Lesja, 13 år gammel.

Var hun Ingas datter? Inga utv. 5.7.1901. Hun hadde 7 søsken som reiste til Amerika, og de fleste reiste først til Chicago for siden og bosette seg flere steder i USA. Jeg har ikke funnet igjen Aurora etter 1920,

heller ikke Inga og familien i USA etter 1920. Noen som kan hjelpe? Mvh. Ole.

 

Hei.

 

Ser ved en tilfeldighet at du søker informasjon om Aurora Borgersen/Lier.

 

Hun var min bestemor og jeg har flere opplysninger som kanskje kan være interessant for deg.

 

mvh

Anders Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svar. Kontaktforum Hadeland-Amerika, sammen med Hadeland Lag of America, har siden 2002 arbeidet med innsamling av stoff om alle som utvandret fra Hadeland til USA og Canada. Til nå har vi ca. 11200 emigranter i vår database og disse er registrert på ca. 1620 familieskjema, med opplysninger om når de utv., hvor de bosatte seg, yrke, giftemål, når og hvor de døde og hvor de er gravlagt. Auroras far, din oldefar, Gustav Adolf Borgersen er registrert på skjema 1510, sammen med sine 7 søsken som også  utvandret. Dette er hva jeg har skrevet om Gustav

Adolf:

2. Gustav Adolf (Adolph Borgersen), f. 30.11.1870 på Glassverket i Jevnaker, gift i Oslo? med Maria Johannesdtr., f. 21.09.1867 på Holen i Lesja.

Barn: Aurora, f. 01.04.1897 i Oslo, utv. 13.5.1915 til sin far i Chicago.

I 1920 bodde Aurora sammen med tanten, Inga i Chicago, se nedenfor. Aurora har reist tilbake til Norge før 1945, da ble hun gift med Aimar Oluf Ivar E. Fliflet Lier, (1901-1989). De kjøpte

bruket Grinde i Lesja i 1960. Aurora var bl. a. hattemaker.

Aurora døde 1976 i …………………………..

Maria døde 1905 i Trondheim?, og Gustav Adolf utv. 5.10.1906 til Chicago. Gustav A. var bakermester i Chicago i 1930. Ikke gift.

Gustav Adolf døde 31.12.1933 i Elgin, Kane Co., IL, gravlagt i Chicago, IL.

 

Jeg mangler noen opplysninger også om Gustav Adolfs søsken som utvandret. Hvis du kontakter meg på olegam@online.no kan jeg sende hele familieskjema 1510 til deg, og kanskje kan du hjelpe meg med manglende opplysninger. Mvh. Ole P. Gamme, Gran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.