Gå til innhold
Arkivverket

Christiana Torstensdatter f. ca 1780, Gran. Hadeland


Kari Horn
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter fødselsdato og -sted for ovennevnte Christiana Torstensdatter. Ca 1809 giftet hun seg med Michel Andersen på Gran og fikk bl.a. sønnen Torsten 27. juli 1816. Fødselsåret hennes er oppgitt til hhv 1778, 1781, 1790 i kirkebøkene for Gran i forbindelse med barnedåp. Hun hadde en sønnedatter som også het Christiane/a Torstensdatter født i 1844, død i 1868. Michel Andersen kom opprinnelig fra Norderhov, og Christiana var hans kone nr 2. Jeg har ganske god kontroll på ham, men har ikke greid å finne ut noe om henne. Noen som kan hjelpe? Vennlig hilsen Kari H

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pernelle Mikkelsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 18 Sep 1810 christening 30 Sep 1810 , GRAN, OPLAND, NORWAY residence 1810 Gran, Oppland, Norway

  • parentMichel Andersen, Christiana Torstensdr

Anders Mikkelsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 26 Sep 1813 , GRAN, OPLAND, NORWAY residence Gran, Oppland, Norway

  • parentMichel Andersen, Christiana Torstensdr

Torsten Mikkelsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 27 Jul 1816 christening 04 Aug 1816 , GRAN, OPLAND, NORWAY residence 1816 Gran, Oppland, Norway

  • parentMichel Andersen, Christiana Torstensdr

Hans Mikkelsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 29 May 1819 christening 31 May 1819 , GRAN, OPLAND, NORWAY residence 1819 Gran, Oppland, Norway

  • parentMichel Andersen, Christiana Torstensdr

Marthe Mikkelsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 15 Mar 1822 christening 24 Mar 1822 , GRAN, OPLAND, NORWAY residence 1822 Gran, Oppland, Norway

  • parentMichel Andersen, Christiane Torstensdr

Karen Mikkelsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 24 Aug 1825 christening 04 Sep 1825 , GRAN, OPLAND, NORWAY residence 1825 Gran, Oppland, Norway

  • parentMichel Andersen, Christiana Torstensdr

 

Første ekteskapet til Mikkel Andersen?

 

 

Michel Andersen

Norway, Marriages, 1660-1926 marriage 14 Oct 1806 Gran,Opland,Norway

  • spousePernille Halvorsdr

Ragnild Mikkelsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 22 Feb 1807 , GRAN, OPLAND, NORWAY residence Gran, Oppland, Norway

  • parentMichel Andersen, Pernille Halvorsdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Pernille Halvorsdatter var Michel Andersens første kone, hun døde sannsynligvis i barselseng i 1807, og Michel giftet seg kort etter (i 1808/09) med Christiana Torstensdatter, og det er henne jeg ikke finner hvor kommer fra. Fødselsåret varierer i innførslene for dåp av barna. Mest sannsynlig kommer hun ikke fra Gran, siden jeg ikke har funnet vielsen der. Bryllup ble vanligvis feiret i brudens hjem - og hvor var det???? Vennlig hilsen Kari H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg tror hun var fra Gran likevel, og født på Nedre Alm i Tingelstad, døpt 4 s i adv 1792, datter av Torsten Hansen fra Røysum dp 1757 og gift i Gran 30.5 1783 med enka Marte Andersd på Nedre Alm. Marte var fra Dyrud på Toten, og var først gift, i 1782, med Kristen Olsen på Alm. Kristen gift to ganger før.

 

Torsten og Marte fikk 6 barn, men jeg kjenner bare 2 som levde opp. Kari f 1790 ble gardbruker på Alm sammen med mannen Kristian Larsen. Så var det Kristiane som kom til Ringdalen. Ei Anne var døpt i 1801, men kalles Maren i skifet på Alm etter mora i 1803. Jeg vet ikke om hun levde opp.

 

Men vielsen mangler altså. Vi ser at Kari og Karistian på Alm er faddere flere ganger til barna i Ringdalen, som styrker hypotesen. Ei datter kalles Marte, som kan være etter mormora. Og alderen passer godt, Kristiane føres som 69 år ved begravelsen fra Ringdalen i 1862. Og navnet Kristiane Torstensd er sjeldent.

 

Jeg kan sende deg en mer omfattende oversikt. Send en e-post til meg på Per.Jacob.Desserud@helse-mr.no. Hilsen fra Ålesund. Per Jacob Desserud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Christiana som ble født på Alm i 1792 slik Per Jacob har funnet ut er jeg ganske sikker på at er den riktige. Moren Marte Andersdatter Alm var en søster av en av mine aner, hun kom fra Dyrud på Toten. Se mer om denne slekten i mine slektsnotater:

  • Gå ti min nettside http://home.no/oavesthagen/
  • Følg linken til "Liste over mine aner"
  • Finn nummer 440 og 441 og følg linken der
  • Marte Andersdatter Alm finnes på side 24 og datteren på neste side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var masse interessante opplysninger! Christiana Torstensdatters sønn Torsten er min tippoldefar, men jeg har til nå ikke kommet lenger bakover enn til Christiana. For et arbeid du har nedlagt i hjemmesiden din - jeg er imponert! Vennlig hilsen Kari H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.