Gå til innhold
Arkivverket

Når nordmenn "går under jorda" i USA !


samuel svendsen
 Del

Recommended Posts

Trenger litt hjelp.

Er ganske ny i dette gamet.

 

To personer i min familie har oppholdt seg i USA over forholdsvis lang periode.

 

Han ene reiste i til USA i 1919 og ble "henta" hjem i 1957. Vi vet ingenting om de nesten 40 årene hans i USA.

Hvor lett er det å "føle" seg frem i amerikanske arkiver ?

 

Lurer også på om disse eventyrerne , som vel i utgangspunktet reiste til USA for å tjene seg "rik" tok med seg eventuelle penger hjem i kontanter eller om bankene ble brukt ved overføringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ute etter arv. Disse personene døde i Norge i 1950 og 1967 . Vi vet ingenting om livet deres i USA . Hadde vært artig å få vite litt hva de bedrev "over there".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Skal prøve meg på www.ancestry.com.

 

Kan du gi meg et annet råd.

Vet du om nordmenn som døde i utlandet rundt 1900-1920 , og som ble begravet i utlandet også ble ført inn i kirkebøkene hjemme ? Var det noen rutiner på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet mye på Familysearch. Du må prøve deg på forskjellige skrivemåter. Husk at de skrev det de hørte. Eks Topnes er blitt til Topnas, Tofines og Fupeno. Men når du kommer inn i selve dokumentet kan navnet være skrevet helt riktig.

Jeg har funnet noen på Ancestry nå i jan 2013 som var etterlyst av foreldrene i 1914. Fant dem i Alaska.

Jeg åpnet ikke et søk fordi det stod residens Goteborg. Det viste seg og være min bestefars bror som reiste til Amerika via Gøteborg, men som er født i Rogaland.

Sons of Norway er et nytt begrep for meg, men har fått respons om hjelp fra lokale personer i USA som hjelper oss som leter. www.sonsofnorway.com

Ellers er jeg så frimodig at jeg søker etter bibliotek i en by og spør om hjelp.Det har også fungert. Stikkord: fantasi og tålmodighet :rolleyes:

Jeg fant grava til bestefars bror i New York i sommer, ved og starte på et bibliotek på Fifth Avenue. Ble sendt til neste arkiv der de hadde dødsattesten og oversikt over alle kirkegårdene i byen. Kirkekontoret var veldig behjelpelig. Se satt til og med overtid en fredag ettermiddag for og hjelpe meg :D

Håper dette kan være både til motivasjon og noen nyttige tips.

Lykke til

Bjørg Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.