Gå til innhold
Arkivverket

Waldemar Nelson f.1886


Grete Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Vet ikke om dere kan hjelpe meg med dette, men spør likevel.

 

Min oldefars bror Waldemar Nilsen (født 06.09.1886) emigrerte til USA i 1906.Vet han meldte seg til andre verdenskrig i Brooklyn New York og at han er gravlagt på Long Island National Cemetary.

Det jeg ikke klarer er å finne ut om han giftet seg og evt fikk barn. Har dere noe info om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette har eg funne på han:

 

U.S., World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 Record for Waldemar Nelson

 

Det står om han at han har "wife and sisters boy", dersom du sender meg e-postadressa di, så skal eg senda dette "kortet" på e-post til deg :-)

 

Kan lasta det ned for deretter å leggja det ut her, men enklare å senda det direkte til deg... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor emigrerte han fra?

Kan du legge lenke til emigrasjonen?

 

Denne?

Waldemar Nelson Birth: Sep. 6, 1886 Death: May 19, 1952 trans.gif Burial:

Long Island National Cemetery

Farmingdale

Suffolk County

New York, USA

Plot: N, 29251

http://www.findagrav....2769794&df=all

 

Waldemar Nelson

United States, World War II Draft Registration Cards, 1942 draft_registration 1942 Brooklyn, Kings, New York birth: 06 Sep 1886 residence: 1942 Brooklyn, Kings, New York

 

View Image.

På kortet står:

Name and adress of person who will always know your adress:Chester Mathisen -1421 Troy Ave,BKLYN,Kings,NY.

https://familysearch...-RYV:1966685962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waldemar Nelson, "New York, State Census, 1925"

Name: Waldemar Nelson Also Known As Name: Event Type: Census Event Date: 1925 Event Place: Brooklyn, A.D. 21, E.D. 42, Kings, New York, United States Gender: Male Age: 38 Nationality: Norway Race: White Relationship to Head of Household: Head Birth Year (Estimated): 1887

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/K91N-G72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme mann som kom til Ellis Island 11 okt 1906?På manifestet står han som "Sailor"

 

 

First Name: Waldeman Last Name: Nilsen Ethnicity: , Scandinavian Last Place of Residence: Date of Arrival: Oct 11, 1906 Age at Arrival: 21 Gender: M Marital Status: S Ship of Travel: Teutonic Port of Departure: Liverpool Manifest Line Number: 0013

 

http://www.ellisisla...ID=102308030013

 

Manifestet.

 

http://www.ellisisla...rpool&line=0013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror faktisk ikke at det er samme... båten brukte jo litt tid over atlanteren..

Leter og leter, men tror ikke han noen gang giftet seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må ha gifta seg, det kan vel ikkje vera så mange fleire enn han som heiter Waldemar Nelson , f.06.09.1886?

 

Men no skal eg senda det der WWI papiret, så kan du sjå sjølv ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo bare så god da :)

Da kaster jeg meg over mailen nå :)

 

Det kan jo hende at han har et mellom-navn men det har ikke kommet fram tidligere verken ved dåp, emigrasjon, drafts eller ved død.

 

Men litt rart at han plutselig bruker Nielsen etternavnet da han har skiftet til nelson.. men hvem vet det kan jo hende at det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan se ut fra hans "kort" og andre treff.

Han bodde i samme blokk/leilighetskompleks som enke Martha Mathisen f.ca.1880 hun hadde en sønn : Chester Mathisen f.ca,1908. han står oppført som kontaktperson når Walter Nelson blir drafted til WW 2.

Det står oppført at han er gift under en folktelling i 1925. Men heller ikke der kommer det navn. Kun "wife and sisterboy".

Han har 2 søstre og en bror i Norge.

Den ene søsteren har kun 2 døtre. Den andre har jeg ikke info om barn, så det kan jo hende at hennes evt sønn har reist over til sin onkel, men det jo også hende at det er snakk om Chester her og at waldemar kanskje har giftet seg med søsteren til Martha. Men hvem er da hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De heter Niels Nielsen f.10.03.1859 Bergen (Søren Edvard Nielsen og Anna Gjertrue Thronstad) og Alexandra Dagmar Wilhelmine Klose f. 07.01.1865 i København.

Søsken:

Alpha Anna Lucie gift Nilsen f.1884

Randi Alexandra gift Solvi f.03.12.1887

Hugo Zwicky Nielsen f.30.07.1898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.