Gå til innhold
Arkivverket

Anna Jensine Svendsen f. 1895 - til Oslo


Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Anna Jensine Svendsen blei født i Øksnes 12.11.1895. Tre år etter døde faren, da blei Anna pleiedatter til legeparet Nils og Julie Karoline Kristoffersen. Hun fulgte med dem da de flytta fra Øksnes til Steigen rundt 1900. Der bodde hun sammen med dem så seint som i 1910, iflg. folketellinga (der er fødselsdatoen hennes oppgitt som 12.02). Seinere hørte slekta i Øksnes at Anna Jensine hadde gifta seg i Oslo, det er alt. Opplysninga om Oslo kan være korrekt, Nils Christoffersen blei nemlig fylkeslege i Akershus, og Anna kan ha blitt med dem dit.

 

Søk i gravminner har så langt ikke gitt noe resultat i leitinga etter Anna Jensine, men kanskje andre veit om andre steder å søke? En snart 94 år gammel halvbror av henne vil gjerne vite mer om hvor det blei av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun ha giftet seg med en Andreas Henrik Heiberg Balke født i Karasjok 20 mars 1882?

Han var sønn av Johan Max Gerorg Balke og Thora Heiberg? Dvs han er barnebarn av maleren Peder Balke fra Østre Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1899, utgitt 1924:

 

Andreas Balke. Født i Karasjok 20-3-1882 av forældre sogneprest J. M. G. Balke (f. 28-7-1854 i Kr.a.) og h. Thora f. Heiberg (f. 2-4-1857 paa Moss). Gift 19-5-1921 med Anna Svendsen, f. 12-11-1895 i Øxnes, pleiedtr. av fylkeslæge i Akershus N. Christoffersen og frue. Barn: Bjørg f. 19-6-1922

 

Jeg gik paa Vadsø mid.sk. i 2 aar (1895-96 og 1896-97) og skolen paa Hauges Minde, Kr.a. i 2 aar (1897-98 og 1898-99), tok andeneks. vaaren 1900 og juridisk embedseks. vaaren 1906. Efter artium var jeg et aar lærer i Vadsø, før jeg begyndte at studere jus. I studietiden var jeg ca. 1 1/2 aar ansat paa sorenskriverkontoret i Vadsø.

 

Efter juridicum vaaren 1906 var jeg i Vadsø til vaaren 1912 som "altmuligmand" (praktiserende sakf. amtsfuldm., sparebankkasserer, edsv. fuldm., kortere konstitutioner som politifuldm., politimester og sorenskriver). Fra mai 1912 blev jeg ansat som sekretær i Justisdpt., senere Socialdpt.s medicinalavd. og hos medicinaldirektøren. Fra april 1920 har jeg indehat min nuværende stilling som kontorchef ved Kristiania kommunale sykehuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Carsten! Der dukka det opp et barn, ser jeg. Artig nytt for halvbroren til Anna, han har aldri hørt hvordan det gikk med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1941, utgitt 1966:

 

Bjørg Sandbu, husmor, Haslum, Bærum, f. 19-6-22 Oslo, datter av kontorsjef Andreas Henrik Heiberg Balke (1882-1955) og Anna Jensine Svendsen. Gift 1947 med sivilingeniør Jon Sandbu, f. 23-11-19 Bærum, sønn av skogforvalter Paul Sandbu.

 

Handelsgymn. 1943, husmorskole. - Kontorarbeid privat firma 1943-45, Psykiatrisk klinikk 1946-48, Forsøksrådet for skoleverket 1954-58.

 

Hun døde i 2007 iflg. Gravminner

 

Adressebok for Bærum 1960:

 

Anna Balke, Idrettsv. 1 f, Jar

 

Dagrun Balke, samme adr.

 

Thora Balke, samme adr.

 

Sender pm ang. barn til Bjørg og Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.