Gå til innhold
Arkivverket

Epostadresser (vet ikke hvor det er aktuelt å spørre, men prøver her)


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Fikk epost i dag fra Microsoft-kontoteamet som avsender med "Bekreft e-postadressen" som overskrift.

 

Noen av dere har kanskje fått en slik epost. De jeg kjenner har ikke greie på slikt.

 

Jeg har lest historier om noen som ringer og utgir seg fra å være fra Microsoft hvor man blir bedt om å følge en bestemt fremgangsmåte.

 

Jeg valgte å blokkere og slette. Men spør dere om det er svindel eller forsøk på hacking.

Er det svindel eller forsøk på hacking el noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microsoft samler normalt ikke informasjon om kundene sine via epost, så denne ville jeg ikke svart på. Her er litt mere informasjon (på Engelsk) fra Microsoft's webside.

 

Hei.

 

Takk for raskt svar, Ken N.

 

Jeg prøvde å finne info på den norske Microsoft siden, men lite info der. Er forsiktig med utenlandske sider.

 

Jeg har ikke svart, bare blokkert og slettet. Tenkte det var fint at andre ble obs på dette. Selv sendte jeg eposter til 3 eldre mennesker om dette og advarte mot dette.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har opprettet en Microsoft konto, så ber de deg om å bekrefte epostadressen.

http://windows.micro...D-email-address

 

Jeg har ikke opprettet Microsoft konto. Tolker jeg ditt innlegg slik at det ikke nødvendigvis er svindel eller lignende?.

 

Jeg ville kun sett på dette som ENDA et forsøk på svindel.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en alias epostkonto mot spam, kanskje eposten fra Microsoft (account-security-noreply krøllalfa microsoft dot com) gikk til denne eposten. Det vet jeg ikke da jeg valgte å blokkere eposten. Mottakeren har kanskje opprettet konto hos Microsoft. Jeg har prøvd å sende epost til mottaker om at jeg har fått flere eposter som skulle gått til mottakeren, men fått epost i retur. Gjelder meldinger fra Facebook.

 

Noen som vet hvilken epostadresse Facebook bruker (på norsk) hvor man varsler om forskjellige ting, f.eks. ovennevnte i dette innlegget? Som jeg tenkte å sende fra min innboks i pc`en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du mottar en epost som du ikke forstår hva dreier seg om, er det bare å slette - uten å klikke på noe som helst. Uansett om det er fra privatperson eller større konsern.

 

På samme måte som du aldri vil få millioner inn på din konto fra snille onkler i Afrika hvis du bare sender dem visakortinfo, vil aldri Microsoft sende en sånn forespørsel til deg uten at du nettopp har registrert deg på noe og venter på påloggingsinfo - men da vet du jo om det, og sånne eposter sendes mer eller mindre i samme øyeblikk som du registrerer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Willy K. Selv er jeg skeptisk til fremmede avsendere.

 

Jeg har stilt et spørsmål i nr. 7 ang norsk epostadresse til Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du varsle Facebook? Tror ikke de har noen norsk epostadresse. Det er mulig å gi tilbakemeldinger eller forslag til Facebook på kontaktsider mv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Willy sier, og det er noen av Microsoft's tjenester (blant annet Hotmail) som sender ut eposter for og bekrefte nyregistrerte kontoer eller endring av passord. Men i de tilfellene vil du jo, som Willy understreker, selv vite om det. På min Hotmail konto får jeg ofte forespørsel om og verifisere endring av passord, og disse epostene er legitime eposter fra Microsoft. Det viste seg at det var noen som prøvde og ta over kontoen ved og endre passordet. På oppfordring av Microsoft ignorerte jeg bare ganske enkelt disse forespørslene. I følge Microsoft vil en slik forespørsel automatisk slettes dersom kontoeieren ikke svarer på førespørselen i løpet av ett visst antall timer. Så uansett; hvis man ikke venter epost fordi man selv opprettet konto eller endret passord, så vil jeg helt klart slette slike eposter umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for de to siste innleggene.

 

Inger Karin, jeg ville vite hvordan jeg kontaktet FB ang evt svar på spørsmål jeg hadde. Nå fikk jeg epost fra en eldre dame som også lurer på hvordan hun skal få kontakt med Facebook. Det er en dame jeg har hjulpet med ang slekt. Hvor finner jeg kontaktsiden(e)?

 

Samme damen nevnte at hun hadde fått spørsmål om å installere Adobe (noe med bilde?). Hvor hun fikk enda ny spørsmål om hun var villig til at de endret mye i pc`en. Hva mener dere om slike spørsmål ang Adobe?

 

Jeg har Twitter-konto. Jeg leste så i media at mange passord var blitt stjålet. Da sørget jeg for å endre passord med en gang for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktskjema for Facebook finner du når du er innlogget der.

 

 

Tannhjulet til høyre -> Hjelp

 

Rapporter problem

 

Send inn tilbakemeldinger

Fortell oss om dine erfaringer på Facebook

eller

Rapporter problem

Fortell oss om en funksjon som ikke virker

Du kan også gjøre følgende: Rapporter misbruk eller brudd på retningslinjene

 

Facebook har også et hjelpesenter her: http://www.facebook.com/help/?ref=pf

 

Adobe er en produsent av diverse programvare til PC'en. Det er umulig å si noe ut fra det du forteller. Et program som heter Adobe Reader (for PDF-filer) har hatt sikkerhetsproblemer den senere tid. Et annet Adobe-program er Adobe Photoshop, et av verdens mest brukte bildebehandlingsprogrammer. Et søk på "Google" kan være til hjelp når man lurer på noe, men da må beskrivelser og meldinger være eksakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er litt over middels paranoid, og har vært utsatt for virus og annet tull før, så kan man installere Adobe programmene separat direkte fra Adobe's websider. Da vet man ihvertfall at det er trygt. Dette gjelder programmene Adobe Flash Player, Adobe Shockwave Player, og Adobe Reader. Dessuten bør det være standard og ha ett godt virusprogram installert. Yahoo.com, Gmail.com, og Hotmail.com er alle dessuten ganske flinke til og luke bort eposter med tvilsomt innhold, så hvis man bruker en av disse for sin epostaddresse, så har man ihvertfall ett ekstra lag med beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Inger Karin og Ken for fine beskrivelser av Adobe og Facebook. Jeg skal formidle det videre til den eldre damen sammen med det jeg allerede vet og har forstått. Jeg har online sammen med virusprogram. Nesten ikke spam.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.