Gå til innhold
Arkivverket

Når blir skjulte sider tilgjengelig


Hilde Falkanger
 Del

Recommended Posts

Viser til klausul og info på deres sider;

Pr. 1. januar 2011 er følgende tilgjengelig:

- Fødte og døpte t.o.m. 1929

Når vil denne utvides? Burde det ikke blitt åpnet nye hvert år?

venter på å se Fødte/Døpte Laksevåg i Hordaland (el. Askøy) 1930 - 31

Er det mulig å få dette istedet tilsendt ved etterspørsel fra slekt? (gjelder IKKE adopsjon)

mvh

Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved endringer i adopsjonsloven i 1935 ble det innført "sterk" adopsjon, noe som medførte at alle bånd mellom biologiske foreldre og barn ble brutt og skjult. I 1980 fastsatte Justisdepartementet at det var 100 års sperregrense på slike saker.

 

Et utvalg i Arkivverket har bestemt at 100 års sperregrense skal gjelde fra 1. januar 1930 siden enkelte adopsjoner etter 1935-loven også gjelder barn født FØR 1935.

 

Dette betyr at vi ikke kan gi full tilgang til fødselslistene fra 1930 før etter 100 år.

 

Men denne generelle begrensningen gjelder ikke enkeltopplysninger som etter sin natur er åpne, d.v.s. som ikke gjelder sterk adopsjon (og det er nok minst 99,99% av opplysningene i dåpslistene 1930-1935). Det er mulig å få ut slike åpne enkeltopplysninger, men ikke å drive "selv-betjening" i listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takk for hjelp. Da kan jeg fortelle dette videre til min bibliotekar ^_^ Hvordan må jeg så gå frem? Ønsker ikke legge navn synlig ut her, men må jeg da sende dere en mail om forespørsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan må jeg så gå frem? Ønsker ikke legge navn synlig ut her, men må jeg da sende dere en mail om forespørsel?

 

Ja, du kan sende en e-post til det aktuelle statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.