Gå til innhold
Arkivverket

Handelsmand Ole Olsen (Hoel)


Erling Hoel
 Del

Recommended Posts

Ser at handelsregisteret for Arendal oppbevares i Kristiansand.

Dette dreier seg om "handelsmand Ole Olsen" som bodde i Arendal i 1873.

Min oldefar Ole Olsen er født 28.05.1832. Han var i Arendal 1873 til 1876 hvor ha fikk to barn i det tidsrommet. Han var flyttet til Oslo i 1885 hvor han fikk ett barn.

I 1873 var han kalt handelsmand og i 1873, handelsborger.

Det jeg lurer på er hva han drev med i Arendal og om det finnes opplysninger i et eventuelt handelsregister for den tiden.

Takknemlig for all mulig hjelp.

 

Vennlig hilsen

Erling Hoel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Arendal var det flere ved navn Ole Olsen som tok borgerskap på den tida. Vi kunne i farta ikke se noen med den fødselsdatoen som du oppga. Det nærmeste vi kom, var Ole Olsen f 9.5.1833, fra Gausdal, som tok borgerskap i 1874. En grundig undersøkelse i både rådstueprotokoll, borgerskapsruller, firmaregistre og annet på leting etter din oldefars virksomhet vil dessverre kreve mye mer tid enn vi kan avsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Arendal var det flere ved navn Ole Olsen som tok borgerskap på den tida. Vi kunne i farta ikke se noen med den fødselsdatoen som du oppga. Det nærmeste vi kom, var Ole Olsen f 9.5.1833, fra Gausdal, som tok borgerskap i 1874. En grundig undersøkelse i både rådstueprotokoll, borgerskapsruller, firmaregistre og annet på leting etter din oldefars virksomhet vil dessverre kreve mye mer tid enn vi kan avsette.

 

Tusen takk for hurtig svar!

Det kan se ut til at den dere har funnet er den riktige personen. Min oldefar er født i Gausdal, men i 1832. Jeg har brakt i erfaring at de ikke var så nøye med riktig årstall. De forsøkte å gjemme seg for myndighetene da de hadde to barn uten å være gift og risikerte at "kona" hans ble sendt hjem til Finland. Hun er senere oppgitt som svensk. Hennes riitige navn er Anna Maria Johansdatter Rytilahti og er senere navngitt som Anna f. Johansen, Marie f. Johansdatter og Johannesen.

Så vidt jeg har brakt i erfaring bodde de i Arendal med to, senere tre barn. De to siste er født i Arendal henholdsvis i 1873 og 1976.

Vennlig hilsen Erling Hoel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan bare legge til at Ole Olsen fikk handelsborgerskap i Arendal 22.10.1874 og at han ble slettet 06.07.1880. Det står at han kom fra Svatsum i Gausdal. Mer vet vi ikke om virksomhetens hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.