Gå til innhold
Arkivverket

Nedlegging av epostadresse


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Dagens helsing frå Tele2:

 

Vi legger ned våre e-posttjenester

Tele2 har besluttet å fokusere på mobilmarkedet fremover, og 1. mai 2013 legger vi derfor ned våre e-posttjenester. Viser til informasjon som ble sendt i august 2012, om nedleggelse av tjenester innen oppringt internett.Dette berører alle kunder som har e-postadresser som slutter på @c2i.net og @tele2.no.

E-posttjenestene legges ned 1.mai 2013.

 

 

Mi noverande epostadresse har vore i bruk sidan eg kom på nett langt bak på 90-talet. Ho ligg ute "over alt" på etterlysningsforum og denslags, og i løpet av dei siste 12 mnd har eg fått to svar på amerikanske etterlysningar som var 8-10 år gamle.

 

Eg konstaterer med sorg at dei som finn epost-adressa mi etter 1.mai 2013 snakkar for døve øyre dersom dei prøver å kontakte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette fikk jeg også melding om i forrige uke. Også jeg har hatt samme e-postadresse i 20 år, og har nå begynt å rydde opp, ordne nye adresser osv.! Det tar tid....Isj!

Synd forresten, at de legger ned tjenesten. Etter det jeg har erfart var dette en av de få tjenestene hvor det IKKE dukket opp reklamer, pop-ups, flimrende bilder og alt mulig annet dilldall i forbindelse med e-post som (for meg) er unødvendig "stæsj". <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du lenket til Lars Ove, var nettopp en av disse jeg ikke likte.... :angry:

 

Ok

 

Men jeg har de siste årene ikke brukt noe annet, og jeg vil ikke gjøre det i framtiden heller.

 

Problemet med de "små" aktørene er at plutselig er de borte, slik dere erfarer nå. Se bare på hva som skjer med "Hotmail-brukerne" som det fantes millioner av før http://www.dinside.no/911903/hotmail-brukere-flyttes-til-outlook-com, og som mange bruker ennå (også her på forumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Problemet med de "små" aktørene er at plutselig er de borte, slik dere erfarer nå.

 

Problemet er vel ikke at aktørene er små (c2i og tele2 ruver brukbart i adresseboka mi), men at eierne kjører et løp uten hensyn til brukerne. Jeg har i tjue år hatt mailadresse hos en av de minste aktørene i markedet, de forsikrer meg om at nedlegginga av epost-tjenesta verken er aktuelt eller nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med online.no? Den har jeg hatt i mange år. Pga flytting om et år vurderer jeg overgang til epostkonto hos Get.

 

Jeg har sett at noen bruker fornavn/etternavn i epostadressen, f.eks. fornavn krøllalfa etternavn dot com eller fornavn krøllalfa fornavn dot com.

Hvordan klarer de å få det til når det ikke sier noe om tjenesteleverandør? Da er de kanskje sikker på at de har samme epostadressen i veldig mange år uten å bli rammet av nedlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med online.no? Den har jeg hatt i mange år. Pga flytting om et år vurderer jeg overgang til epostkonto hos Get.

 

Jeg har sett at noen bruker fornavn/etternavn i epostadressen, f.eks. fornavn krøllalfa etternavn dot com eller fornavn krøllalfa fornavn dot com.

Hvordan klarer de å få det til når det ikke sier noe om tjenesteleverandør? Da er de kanskje sikker på at de har samme epostadressen i veldig mange år uten å bli rammet av nedlegging.

 

De har vel kjøpt domenet antagelig, altså eneretten til navnet (etternavnet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fordeler med eget domene. Man kan ha flere e-post adresser, for hele familien. Eventuelt om man vil legge ut slektsforskning. Ha egen lagring av bilder med full kontroll over hvem som kan se eller laste ned. Og har man ett uvanlig etternavn så bør man nesten registrere det for barn og barnebarn i framtiden.

 

Det er forventet att det blir nye toppdomennavn (.no .se .com etc) iår. Det kanskje er en ide å holde øye etter dette om man er ute etter noe spesielt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å overta c2i.net-domenet når det blir ledig i mai. Det burde være en liten gullgruve for Telenor eller andre og dessuten bør noen forhindre at useriøse aktører (!) får overtatt domenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale eget domene. Eget domene + epost koster ikke all verden (ca. 150/år?). Jeg har et som junior og jeg benytter, foreløpig kun til epost (har annet domene til hjemmesider mv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet for meg er ikkje å finne ny epost-leverandør, eg har opptil fleire adresser allereie (gmail, online ++) - det trasige er at adressa mi som ligg ute i verda vil slutte å fungere. Den siste kontakten eg fekk gjennom henne var etterkomarar etter oldefars før-ekteskapelege dotter som emigrerte og har vore ettersøkt i årevis. I august i fjor fekk eg svar på ei 8-10 år gammal etterlysing - ja, dette var oldemora mi. Hadde dei venta eit år hadde dei ikkje nådd meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å overta c2i.net-domenet når det blir ledig i mai. Det burde være en liten gullgruve for Telenor eller andre og dessuten bør noen forhindre at useriøse aktører (!) får overtatt domenet.

Sjølv om dei legg ned tenesta tviler eg på at dei kvitter seg med domenet. Det koster ikkje mange kronene å halde eit domene registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp trådene dine, rediger disse hvis mulig og legg igjen ny epost, gjerne fra eget domene. Dette styrer du selv. Vær ops på at du trenger norsk org.nr for helnorske domener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter alle som foreslår eget domene. Jeg har hatt eget opplegg i ca 15 år og angrer ikke et sekund på det. Skal du kun bruke domenet til epost, og ikke hjemmeside m.m., greier det seg vanligvis med minste pakkeløsning. Det koster ikke ikke stort, men gir deg full kontroll.

 

Dessuten, selv om de store tjenestene som er gratis pr i dag neppe forsvinner over natten, ser det jo ut til at de samler og lagrer stadig mer info om kundene sine for kommersielle formål (skreddersydd reklame, hurra!). Like greit å gjøre seg selv uavhengig av tjenester man ikke har noen som helst kontroll på. Med eget domene, har du sannsynlihgvis epostkontoer nok til hele husstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg. Det er ikke bare min ordinære kontaktflate dette gjelder, men langt mere. Jeg må kontakte mange:

 

1. Programvare, dvs. programvareleverandører og forum vedr. slike (eks. Symantec/Norton) hvor mailadressen er kundenummer.

2. Brukerforum av ymse slag (jeg har minst 10 forskjellige).

3. Kontaktlisten i Outlook (som mangler mye bl.a. skifte av pc)

4. Dis Norge og Slægt og data i Danmark hvor min epostadresse er brukt 100-vis av ganger og jeg stadig får respons på gamle saker

5. DISTREFF (Dis No) hvor mine slektsdata er lagt inn med min epostadresse som kontakt mange 1000 steder.

6. Gammel kundekrets (jeg har noen 1000 kontakter fra gammelt av som sporadisk kommer tilbake) - på min epostadresse

7. Offentlige (stat og kommune) hvor min epostadresse er lagt inn, inkl skatteetaten, kommune, forskjellige vesen osv.

8. Banker og forsikringsselskap

9. Foreninger (huseier, luftambulanse, småbåtregister, veldedige organisasjoner osv)

10. Finn, Qxl, reisebyrå, Norvegian, SAS, Gardermoen, NSB, kino, apotek, lege, tannlege, sykehus, spesialister i helsetjenesten (eks. øyenlege), byggefirmaer, butikker, reisemål i Norge og utl og masse annet.

 

Mange av disse stedene er epostadressen identifikasjon eller sågar brukernavn og dessverre så har jeg ikke alltid vært like flink til å ta å skrive ned passordene som hører til. Da har jeg hittil bare brukt funksjonen " glemt passord " som - selvfølgelig går via epostadressen.

 

Jeg trenger nå et program som kan løpe igjennom min outlook både på inngående og utgående post og lage lister over alle de som ligger der (langt færre er i kontakter). Jeg klarer ikke å lete frem alle de som har fått min epostadresse en eller annen gang. Med en slik liste kan jeg kanskje finne hvilke som må kontaktes og gi dem den nye epostadressen.

 

Når det gjelder pkt. 5, så ordner jeg nok saken med å få endret epostadressen min hos DIS og deretter få inn nye data i Distreff. Pkt 6 går jeg vel glemme, evt. bare søke tilbake et års tid, men resten må jeg bruke mye tid på for å få iorden.

 

Please, kan noen overta c2i.net !!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga mitt register over hvem som har min e-post adresse, gikk det å endre greit. Jeg har nylig fått fiber fra Telenor, og derved også ny e-post adresse.

Så egentlig skal det bli godt å slipp all søppelpost som kommer inn dag og natt når jeg sletter @c2i.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet med en frisurf.no adresse for mer enn 10 år siden,har den enda. Mener å huske at den ble nedlagt eller kansje det var da jeg gikk fra snegletråd til ICE.net ,jeg ringte"brukerstøtte" og de fikset den så den virker utmerket fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga mitt register over hvem som har min e-post adresse, gikk det å endre greit. Jeg har nylig fått fiber fra Telenor, og derved også ny e-post adresse.

Så egentlig skal det bli godt å slipp all søppelpost som kommer inn dag og natt når jeg sletter @c2i.net.

 

Spam var en stor plage for en del år siden, men nå får jeg kanskje en i uken og det går an å leve med. Det er trolig 2 årsaker til forbedringen: 1) Jeg har ikke lenger mine gamle nettsteder fra 15-20 år tilbake hvor epostadressen lå synlig og 2) Norton (Symantec) tar nesten alt. Selv om jeg senere krypterte epostadressen var den dessverre kjent i spam-miljøet mange år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ektemake har ei slik c2i.net-adresse. Kundetilhøvet hans opphøyrde for mange år sidan og før c2i.net blei borte som marknadsaktør, men merkeleg nok og utan at han hadde bede om det, heldt epostadressa hans fram med å verke, og har gjort det fram til i dag. Han har ikkje fått varsel frå noko hald om at epostadressa vil slutte å fungere etter 1. mai 2013.

 

Kan ein leverandør som har "delt ut" epostadresser ein gong i tida etter eige skjøn berre avgjere at no stengjer me adressene for bruk? Eg meiner vagt å hugse eit lovframlegg for nokre år sidan som nettopp skulle hindre slike situasjonar som er skissert ovafor, jfr. skrekklista til Leif Salicath.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese om domene med epost og hjemmeside.

 

Leif S,: Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt Norton/Symantec? Jeg hadde det i flere år, men så ble maskinen treg. Og en pcmann kom og ordnet. Sa at helt bra ble det ikke (Norton hadde ødelagt noe), men fortsatt brukbar. Han sa at Norton tok mye plass. Og anbefalte N32 antivirus. Iflg. ham et av verdens beste. N32 tok ikke så mye plass som Norton. Så jeg kjøpte. Og er fornøyd.

Det til info.

 

Har også tenkt på den lange listen. Har skrevet opp aktuelle passord på liste. Fint at Leif ramset opp for oss brukere.

 

Tidligere hadde jeg McAfee (antivirus), men fortsatt mottar jeg meldinger selv om det står at de sender til kunder og til kunder som nylig har sagt opp. Det lenge etter at mitt kundeforhold opphørte. Heldigvis kommer meldingene så ofte, kun av og til.

 

Hvordan er det med online.no? Nedleggingstruet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.