Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker Vest-Agder, Ministerialbok Nes sokn 1826-41 og 1841-49


Jan H. Trelsgård
 Del

Recommended Posts

Disse to kirkebøkene (benevnt A3 og A4) er soknedelt med føringer for Flekkefjord og Nes sokn i en bolk og føringer for Hidra sokn i en separat bolk på et annet sted i boken. Innholdsfortegnelsen er imidlertid bare indeksert for Flekkefjord og Nes sokn med unntak av noen få sider. Er det mulig å lage en innholdsfortegnelse også for Hidra sokn slik at det tydelig fremgår at også dette soknet er dekket av disse kirkebøkene ?

Se innholdsfortegnelsen over ministerialbok A3: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=929

Innførsler for året 1831 for Nes og Flekkefjord: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=929&idx_id=929&uid=ny&idx_side=-45

Innførsler for året 1831 for Hidra: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=929&idx_id=929&uid=ny&idx_side=-145

Forøvrig mangler klokkerboken for Hidra sokn i tilsvarende periode innførsler for de døpte. Hva kan årsaken til det være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to kirkebøkene (benevnt A3 og A4) er soknedelt med føringer for Flekkefjord og Nes sokn i en bolk og føringer for Hidra sokn i en separat bolk på et annet sted i boken. Innholdsfortegnelsen er imidlertid bare indeksert for Flekkefjord og Nes sokn med unntak av noen få sider. Er det mulig å lage en innholdsfortegnelse også for Hidra sokn slik at det tydelig fremgår at også dette soknet er dekket av disse kirkebøkene ?

Se innholdsfortegnelsen over ministerialbok A3: http://www.arkivverk...read?idx_id=929

Innførsler for året 1831 for Nes og Flekkefjord: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-45

Innførsler for året 1831 for Hidra: http://www.arkivverk...y&idx_side=-145

 

Nei, dessverre tar ikke programvare og indeksering høyde for soknedelt føring av kirkebøker. Vi har tidligere løst dette ved å dele opp bildesekvensen og lage to fiktive kirkebøker. Vi synes ikke dette er særlig heldig, slik at vi i ny programvare (som vi planlegger å lage kommenede høst) vil ha en indekseringsvariabel for sokn. Inntil videre kommer vi derfor ikke til å gjøre noe med denne saken.

 

Forøvrig mangler klokkerboken for Hidra sokn i tilsvarende periode innførsler for de døpte. Hva kan årsaken til det være ?

 

Det er pussig, ettersom soknehistorikken faktisk sier at det skal være døpte her. Jeg må undersøke dette nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

 

Det er pussig, ettersom soknehistorikken faktisk sier at det skal være døpte her. Jeg må undersøke dette nærmere.

 

Jeg løfter opp dette spørsmålet i håp om svar. Foruten problemet med manglende indeksering av den nevnte ministerialboken er det også feil ved innbindingen av boken slik at en del sider mangler. Opplysningene på disse manglende sidene finnes forhåpentligvis i klokkerboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter opp dette spørsmålet i håp om svar. Foruten problemet med manglende indeksering av den nevnte ministerialboken er det også feil ved innbindingen av boken slik at en del sider mangler. Opplysningene på disse manglende sidene finnes forhåpentligvis i klokkerboken.

 

Dette hadde dessverre gått i glemmeboka.

 

I soknehistorikken omtales klokkerbok B2 (1831-1866), som skal omfatte fødte, konfirmerte, vigde og døde. Den klokkerboka som er mikrofilma/skanna har nummer B2b, og omfatter konfirmerte, vigde og døde.

 

Klokkerbok B2 er altså delt i to på et tidspunkt, trolig i forbindelse med restaurering, og man har fått B2a (med fødte/døpte) og B2b (med resten av handlingene). På filmingsplakaten til B2b står det imidlertid kun B2. Jeg mistenker derfor at man ved en misforståelse kun mikrofilma B2b, i den tro at det var snakk om den opprinnelige B2.

 

Jeg er ikke helt sikker, ettersom jeg har begynt ferien og ikke har tilgang på alt underlagsmateriale. Men i tilfelle dette er riktig, vil sikkert Statsarkivet i Kristiansand skanna B2a etter ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette hadde dessverre gått i glemmeboka.

 

I soknehistorikken omtales klokkerbok B2 (1831-1866), som skal omfatte fødte, konfirmerte, vigde og døde. Den klokkerboka som er mikrofilma/skanna har nummer B2b, og omfatter konfirmerte, vigde og døde.

 

Klokkerbok B2 er altså delt i to på et tidspunkt, trolig i forbindelse med restaurering, og man har fått B2a (med fødte/døpte) og B2b (med resten av handlingene). På filmingsplakaten til B2b står det imidlertid kun B2. Jeg mistenker derfor at man ved en misforståelse kun mikrofilma B2b, i den tro at det var snakk om den opprinnelige B2.

 

Jeg er ikke helt sikker, ettersom jeg har begynt ferien og ikke har tilgang på alt underlagsmateriale. Men i tilfelle dette er riktig, vil sikkert Statsarkivet i Kristiansand skanna B2a etter ferien.

 

Nå er denne saken undersøkt. Misforståelsen ligger nok i Riksarkivets skanningsenhet: Det finnes et gammelt mikrofilmopptak av B2, fra før restaureringa, og det finnes et nytt opptak fra 1990-tallet, etter restaureringa, som bare omfatter B2b. Under forarbeidet til skanning av mikrofilmene kom vi i skade for kun å skanne det nyeste opptaket, da vi trodde det omfattet hele B2.

 

Vi vil derfor skanne B2a fra den gamle mikrofilmen med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er denne saken undersøkt. Misforståelsen ligger nok i Riksarkivets skanningsenhet: Det finnes et gammelt mikrofilmopptak av B2, fra før restaureringa, og det finnes et nytt opptak fra 1990-tallet, etter restaureringa, som bare omfatter B2b. Under forarbeidet til skanning av mikrofilmene kom vi i skade for kun å skanne det nyeste opptaket, da vi trodde det omfattet hele B2.

 

Vi vil derfor skanne B2a fra den gamle mikrofilmen med det første.

 

Klokkerbok B2a er nå tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.