Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Else Kari U Vilhelmsen

Manntallene 1664-66 Bare litt info.

Recommended Posts

Else Kari U Vilhelmsen

Da manntallene for 1664-66 ble skannet å lagt ut tenkte jeg at det slett ikke var noen kilder jeg trengte å pløye meg gjennom, for de hadde jeg jo pløyet ( i mitt tilfelle Hedmark) mange ganger før, siden de har ligget på Hedmark slektshistorielsg sine sider i mange år,gjengitt slik de var trykket i Hedmark slektshistorielags tidsskrift.. Men til min store overraskelse ser jeg at dette dreier seg om to forskjellige manntall sogneprestens og fogdens. Manntallene jeg har hatt tilgang til er bare sogneprestens og han har vært noe knipen når han omtaler brukeren på gården, eks gården Svartungstad- o.Oluf 39 år,mens fogden derimot :

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/35562/29/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft10051005280029.jpg

 

Her får vi altså hele navnet; Ole Halvorsen veldig greit å få med. Så til alle som er like trege som meg sjekk fogdens manntall også så får du patronymikonet på personene også :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Terje E Skrolsvik

Og i mange tilfelle enda mere opplysninger.Hvis det er tilgang og avgangslister, slik som det er i Bergen. Da kan vi se folk flytte inn og ut i perioden, samt se at barn blir mer en 12 år og talt med i tellingene. Tellingen er jo foretatt over flere år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svein Arnolf Bjørndal

Det kan også tilføyes at de skannede manntallene inneholder til dels adskillig mer enn det som er transkribert og lagt ut for mange år siden på Digitalarkivets sider for de aktuelle områdene. I tillegg til at dette transkriberte materialet inneholder veldig mye feil.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Else Kari U Vilhelmsen

Finnes det til og avgangslister i 1664-66 manntallene for Bergen, trodde ikke slik forekom før 1763-65 manntallet? Når det gjelder barn er det vel bare guttene av barna som er nevnt? Sikkert store forskjeller landet over her ja, men feil forekommerer det nok i dem alle sammen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svein Arnolf Bjørndal

Sikkert store forskjeller landet over her ja, men feil forekommerer det nok i dem alle sammen :)

 

Det finnes selvfølgelig også feil i primærkilder, men det er verre når nye feil skapes i en avskrift, i hvert fall om ikke primærkilden konsulteres i etterkant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Else Kari U Vilhelmsen

Ja helt enig, avskriften er jo helt avhengig av at den som skriver av tolker skriften rett.

Men jeg må si meg overrasket over at Hedmark slektshistorielag valgte sogneprestens manntall fremfor fogdens når fogden sin inneholder så mye mer informasjon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Terje E Skrolsvik

Sorry. Min feil .

 

Det er så klart 1763-1765 tellingen for Bergen jeg har sjekket. Den har jeg registrert i excel og kan legges ut. Nei trur ikke det er "til og avgangslister" for Bergen så langt tilbake.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.