Gå til innhold
Arkivverket

DNA-testing i slektsforskningsøyemed


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

FTDNA har et sensommersalg nå, hvor de bl.a. har satt ned prisen på Family Finder (autosomal test) fra $ 99 til $ 69, som er laveste pris noen sinne. Hvis man mangler denne, og ellers hadde planlagt å kjøpe den på et tidspunkt, kan det derfor være lurt å kjøpe den nå. For flere tilbud, se https://www.familytreedna.com/?c=1(trykk på rosa banner på toppen av siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår slekt har vi en vegg, eller brick wall som amerikanerne sier. Et prosjekt er igangsatt for å finne den ukjente grenen, og flere ti-talls etterkommere har tatt DNA family finder testen. Siden begynnelsen av året har jeg (ikke prosjektmedlem) så sammenstilt disse matchene, og funnet mye ny slektshistorie. Det er så mange matcher på FTDNA, hundrevis, vanskelig å prioritere. Men så viser det seg at det har blitt en opphopning av uforklarlige relasjoner, langt utenfor vårt distrikt. Som nybegynner i bruk av DNA i slektsgranskning, så er det litt stressende å administrere mange fjerne slektninger med ukjent tilknytning til meg. Og etter at alle disse haugene med uforklarlige slektninger fra de samme geografiske områdene har blitt gjengangere, så begynner de små grå å gjette: kanskje dette er nettopp det som vi har lett etter hele tiden: veggen(!)/the brick wall. Slik er status, antagelig beskrivende for DNA i slektsgranskning. For å være mer spesifikk: jeg har en opphopning av matcher med uforklaring forbindelse på Sørlandet og i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

FTDNA har et sensommersalg nå, hvor de bl.a. har satt ned prisen på Family Finder (autosomal test) fra $ 99 til $ 69, som er laveste pris noen sinne. Hvis man mangler denne, og ellers hadde planlagt å kjøpe den på et tidspunkt, kan det derfor være lurt å kjøpe den nå. For flere tilbud, se https://www.familytreedna.com/?c=1(trykk på rosa banner på toppen av siden).

 

Salget varer ut 31. august.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Kan ikke beskrive viktigheten av DNA testing.

Dna er tykkere en blekk. Selv om jeg ikke har funnet mange store oppdagelser med dna til nå vil kanskje mine etterkommere kunne ha stor nytte med dna-et for å bekrefte/avkrefte/oppdage mer om anene når flere tar del i dette. Dna RAW dataen ligger på flere nettsider og  flere hardisker/minnepenner flere plasser slik at det ikke forsvinner med det første. 

 

I Norgesprosjektet i dag er det ca. 1700 Y-DNA test resultater fra menn med nevnte norske aner.  Det er 2 millioner+ norske menn som ikke ennå har tatt en Y-DNA-test. Håper det tar av snart.

 

Testing av de eldste i familien er gull verdt. Ikke bare for oss, men for våre etterkommere og fremtidens aneforskere.

Endret av Anders Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nå er det et kort salg i forbindelse med DNA Day 25. april https://www.familytreedna.com/Absolutt alt er på salg, både nye tester og oppgradering av gamle. Det er også salg på Big Y, selv om dette ikke fremkommer på forsiden (man er avhengig av å ha en ferdig Y-DNA-test på forhånd). Big Y er nedsatt fra $ 575 til $ 425, så dersom noen har vurdert å oppgradere til denne, er det en sjeldent god anledning nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein Arnolf Bjørndalen

 

Takk for et godt tips!

Kan jeg spørre deg om tre andre ting?

1:: Om man tar testen, finnes det da miljø her i Norge hvor man kan møte folk ansikt til ansikt for å samarbeide om analysen av testresultatet eller er vi kun henvist til grupper på nettet?

2:: Vi anbefales å teste familens eldste først. Men hva skjer når de går bort? Hvem eier da testen/ testresultatet ? Kan familiemedlemmer "arve" det?

3:: Vet du hvorfor det er umulig å kjøpe en AncestryDNA test for oss som bor i Norge?

 

Endret av Vivian Kran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vivian,

 

1. Ja, det finnes et miljø: NIDNA - Norsk interessegruppe for DNA i slektsforskning http://www.norwaydna.no/nidna/. Vi holder møter og kurs, ofte i samarbeid med Norsk slektshistorisk forening og Slekt & Data (DIS), eller i samarbeid med lokale slektshistorielag rundt i landet.

2. Man har anledning til videreføre resultatet til en annen person, det finnes en egen fane på "kontoen" man får som dreier seg om dette. Alternativt kan man selv administrere en konto på vegne av et eldre familiemedlem som man tester.

3. Det vet jeg ikke, har ikke selv noe med Ancestry å gjøre. De fleste i Norge tester direkte via FTDNA, der man også kan velge å koble seg til slektstrær man har andre steder, om man ønsker det.

Endret av Svein Arnolf Bjørndal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Hei, for en tid tilbake bestilte jeg mitokondrie-test på FTDNA, og fikk en e-post om å bekrefte min adresse. Det har jeg gjort, men likevel lar test-kitet vente på seg og har ikke kommet i posten.

Ellers vil jeg minne leserne om at Norgesprosjektet oppfordrer alle til å teste seg, da formålet er å kartlegge hele Norges slektstavle. Det er sesongtilbud på FTDNA

image.png.2648775b26f2dec623737a66beae5515.png

En liten ting til, er noe som det sies lite om under dette emnet. Hvis det er noen på Brukernes Eget Forum som har lyst til å komme i gang med DNA i slektsforskning, så vil jeg si at det krever ingen forkunnskaper. Det man trenger å vite av metoder og fremgangsmåter, finnes på diverse nettsider, blogger og forelesninger på YouTube. For dem som har bakgrunn i matematikk og/eller informatikk er DNA-analyser akkurat riktig terreng. Fordi å finne DNA-matcher med overlappende segmenter ligner veldig på å løse matematikkoppgaver. Så hvis du har sansen for oppgaveløsning vil du helt sikkert like DNA i slektsgranskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid.

Min erfaring er at det kan ta ganske mange uker før man får den bestilte varen fra ftdna. com. Bestilte nylig et "kit", og det tok både fire og fem uker før det kom. Hadde så smått mistet troen på at det noensinne ville dukke opp!

 

Ellers trenger man ikke ha sansen for matematikk for å like dna i slektsgransking! Undertegnede må jo være et godt eksempel på akkurat dét! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.