Gå til innhold
Arkivverket

DNA-testing i slektsforskningsøyemed


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Men kan ein vite når ein mutasjon evt. oppstår, sjølv om den intreff kvart 5000 år i snitt? At sannsynlegheita er lita er ei heilt anna sak.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis Gena AS har svart deg at Y-DNA forandrer seg litt fra sønn til far til farfar, så må noen øyeblikkelig ta kontakt med Gena AS og fortelle dem at det de bedriver er useriøst, i verste fall ren svindel! Vet ikke om en fra Norgesprosjektet eller en fra Arkivverket er mest aktuell, men noen bør snarest reagere overfor dem!

hei ja du må ringe de med en gang ..har du lyst på tlf nr ? de holder på med en far sønn sak nå ang et gen har forandret seg med en markør , ,du må ringe de med en gang de venter på deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ja du må ringe de med en gang ..har du lyst på tlf nr ? de holder på med en far sønn sak nå ang et gen har forandret seg med en markør , ,du må ringe de med en gang de venter på deg :)

 

Dette er en helt unødvendig kommentar, Jan Harald. Rett og slett frekt.

 

 

Normalt er det slik at 1 forskjell på det nivået (16 markører) tyder på at det ikke er slektskap i den forstand du tenker på (få generasjoner). Hvis de har sagt at det er "vanlig" med 1 markør forskjell på det nivået fra far til sønn (ev. bestefar), så er det helt feil.

 

Igjen: det må testes på (mye) flere markører for å si noe mer om dette! Hva venter dere egentlig på? Hva er egentlig agendaen din/deres for å legge ut disse opplysningene? Det bare tåkelegger diskusjonen (for de som har fulgt litt med på tråden du har startet om "keiserens sønn").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en helt unødvendig kommentar, Jan Harald. Rett og slett frekt.

 

 

Normalt er det slik at 1 forskjell på det nivået (16 markører) tyder på at det ikke er slektskap i den forstand du tenker på (få generasjoner). Hvis de har sagt at det er "vanlig" med 1 markør forskjell på det nivået fra far til sønn (ev. bestefar), så er det helt feil.

 

Igjen: det må testes på (mye) flere markører for å si noe mer om dette! Hva venter dere egentlig på? Hva er motivasjonen din/deres for å legge ut disse opplysningene? Det bare tåkelegger diskusjonen (for de som har fulgt litt med på tidligere diskusjon du har startet).

 

Ja, det er utrolig hva man skal bli møtt med etter å ha prøvd å hjelpe dem, etter beste evne, med å finne ut av denne "slektsgåten"! Det er noe som heter "utakk er verdens lønn" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det er utrolig hva man skal bli møtt med etter å ha prøvd å hjelpe dem, etter beste evne, med å finne ut av denne "slektsgåten"! Det er noe som heter "utakk er verdens lønn" :(

 

Arnfrid Mæland . nå begynte jeg nesten og grine . du er en kjempe snill dame ikke ver lei deg da :) jeg er nesten blitt glad i dere og deg :)) du er en knupp husk det ;) smil min venn du er en stjerne for meg :)))

 

Dette er en helt unødvendig kommentar, Jan Harald. Rett og slett frekt.

 

 

Normalt er det slik at 1 forskjell på det nivået (16 markører) tyder på at det ikke er slektskap i den forstand du tenker på (få generasjoner). Hvis de har sagt at det er "vanlig" med 1 markør forskjell på det nivået fra far til sønn (ev. bestefar), så er det helt feil.

 

Igjen: det må testes på (mye) flere markører for å si noe mer om dette! Hva venter dere egentlig på? Hva er egentlig agendaen din/deres for å legge ut disse opplysningene? Det bare tåkelegger diskusjonen (for de som har fulgt litt med på tråden du har startet om "keiserens sønn").

du er også en snill dame som har hjulpe meg mye ;) glad for alt du har gjort .. dette mener jeg du er en knupp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ja du må ringe de med en gang ..har du lyst på tlf nr ? de holder på med en far sønn sak nå ang et gen har forandret seg med en markør , ,du må ringe de med en gang de venter på deg

 

Arnfrid Mæland . nå begynte jeg nesten og grine . du er en kjempe snill dame ikke ver lei deg da :) jeg er nesten blitt glad i dere og deg :)) du er en knupp husk det ;) smil min venn du er en stjerne for meg :)))

 

 

du er også en snill dame som har hjulpe meg mye ;) glad for alt du har gjort .. dette mener jeg du er en knupp :)

 

Jeg gidder ikke å kaste bort mer tid på deg. Vi forsøker å bidra med å fortelle deg litt om Y-DNA (fordi du spør om det!), men du tar ingenting seriøst, bare tuller og fjaser. Nok er nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå at akkurat denne debatten stanses nå, før den utarter ytterligere. Dvs., jeg ber ikke om at tråden stenges av moderator, men at debattantene avstår fra å ytre seg mer om akkurat dette siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå at akkurat denne debatten stanses nå, før den utarter ytterligere. Dvs., jeg ber ikke om at tråden stenges av moderator, men at debattantene avstår fra å ytre seg mer om akkurat dette siste.

 

Svein Arnolf,

 

Kanskje du vil tillate ett tillegg til?

 

Jan Harald,

 

Du snakker my tull, og mye av det forstår jeg ikke, men det er kanskje noen av de som leser denne tråden som er interessert i emnet så jeg skal forsøke å svare på det du først spurte om.

 

En DYS forskjell i 16 markører, et 15/16 treff, peker statistisk på en felles ane ca 16 generasjoner tilbake, dvs ca 400 år. Se websiden for utregningen

http://dna-project.c...a.org/tmrca.htm .

 

Da du ikke sier på hvilken DYS markør dere har forskjellig verdi kan jeg ikke si om dette er en markør som "ofte" eller "sjelden" muterer, du må huske at både STR og SNP mutasjonene hender uten "timeplan" og beregningene er ren statistikk.

 

Jeg kjenner ikke til Geno AS, men jeg ser fra websiden deres at de sier f.eks.

"...motsetning til DNA markørene som benyttes til farskapsutredning, og som arves fordelt på kromosomene og uavhengig av hverandre, så arves det mannlige kjønnskromosomet Y uendret fra far til sønn."

 

Og du sier at "pratet litt med gena as i dag de mener at en fra er vanlig eller at gen forandrer seg litt fra sønn bestefar for eksmpel" som er akkurat det motsatte - og begge uttalelsene er helt feil!

 

Hvis det ikke var mutasjoner, dvs endring i Y kromosomet mellom far og sønn ville det ikke være noen genetisk genealogi og Geno AS ville ikke ha noe å gjøre, men disse mutasjonene hender, som jeg sa tidligere, veldig sjelden, for SNP mutasjonene snakker vi kanskje om flere tusen mellom hver mutasjon, for STR flere hundrede år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg snakker ikke tull jeg bare spør deg om saker ang dna . Gena AS sier til meg at de holder på med en sak i stavanger om far og sønn der det er en endring i Y kromosomet mellom far og sønn allså ikke helt lik . det som jeg fikk høre var at det kunne skje ? så da tenkte jeg og høre med andre fag folk her på arkive om dette kunne oppstå . Gena as sier at det kan oppstå da det er mye mere under utforskning innen gen og kromosomet . det sies også at det kan vere en foranding fra bestefar til barnebarn da kromosometkan forandre seg litt . men bare med en .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg snakker ikke tull jeg bare spør deg om saker ang dna . Gena AS sier til meg at de holder på med en sak i stavanger om far og sønn der det er en endring i Y kromosomet mellom far og sønn allså ikke helt lik . det som jeg fikk høre var at det kunne skje ? så da tenkte jeg og høre med andre fag folk her på arkive om dette kunne oppstå . Gena as sier at det kan oppstå da det er mye mere under utforskning innen gen og kromosomet . det sies også at det kan vere en foranding fra bestefar til barnebarn da kromosometkan forandre seg litt . men bare med en .

Jeg tror ikke at du tuller, og selvfølgelig skjer det med lange mellomrom slike mutasjoner fra far til sønn. Det er bare her mutasjoner oppstår (mellom - eller fra far til sønn - når det gjelder y-DNA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men slik eg forstår dette, så må ein altså teste på mykje meir enn 16 markørar for å seie noko sikkert om kor nær to personar er beslekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en 67 markørtest for 14 dager siden (yDna), men jeg slapp å ta blodprøve :-)

12 markører er vel egentlig gammeldags og ubrukelig innen genetisk genealogi har jeg hørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men slik eg forstår dette, så må ein altså teste på mykje meir enn 16 markørar for å seie noko sikkert om kor nær to personar er beslekta.

Det er helt riktig som Torbjørn skriver. Ta en 67 markørers test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge debatten dreier seg om sak, er det helt greit at den fortsetter. Enkelte haplotyper har vist seg å være svært vanlige, og kan holde seg mer eller mindre uendret over lang tid (mange hundre år i hvert fall). For dermed å være helt sikker på å finne ut om to linjer er nært beslektet eller ikke, vil jeg anbefale å teste 111 markører. Selv så mange som 67 markører kan i enkelte tilfeller være misledende med tanke på nært slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har testet Y-DNA-67 på familytreedna, men har foreløpig ikke funnet noen treff innenfor genealogisk tid.

Er litt usikker på hva jeg skal se etter for om to personer kan være beslektet innenfor genealogisk tid (I mitt tilfelle 16 generasjoner.)

De nærmeste jeg har funnet på den testen deler jeg 62 av 67 og 56 av 67.

 

Den første er det negativt treff på: DYS439, DYS448, DYS570, CDY-b, DYS481.

 

Den andre er det negativt treff på: DYS439, DYS456, DYS576, DYS570, CDY-b, DYS413-b, DYS557, DYS534, DYS444, DYS481, DYS446.

 

Jeg har flere andre treff på Y-DNA-36, men regner med at det blir vanskelig å kunne tolke slektsskap med færre enn 67.

Ellers må jeg bare anbefale Familyfinder/autosomal test for slektsforskere, her har jeg funnet mye interessant og slekt jeg har kunnet finne forbindelser til ;) Har i det siste også begynt å teste endel SNP-er, noe som kan gi flere indikasjoner på slektsskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SNP-tester er svært viktige. Det hjelper ikke om STR-markørene er identiske eller nesten identiske dersom de to haplotypene i virkeligheten kommer fra vidt forskjellige grener på treet. Jeg administrerer bl.a. en I1-haplotype, og på 67 markører er det minst en som vedkommende har en 60/67-match med, som tilhører en helt annen gren av I1-treet enn testresultatet jeg administrerer. Det vil si at slektskapet ligger flere tusen år tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.