Gå til innhold
Arkivverket

DNA-testing i slektsforskningsøyemed


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

En må regne med at prisene faller og blir som en vanlig "blodprøve" innen noen få år, så det er vel neppe hast med mindre du kjører deg fast og granskinga stopper i mangel på informasjon fordi folk har flyttet mye, kirkebøker ikke er tilgjengelig etc. I og med at jeg fant slektninger (i USA) på den billigste testen, så ser jeg det kan ha et potensiale å kjøpe oppgradering, men for egen slekt er det lite å hente ved disse testene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må regne med at prisene faller og blir som en vanlig "blodprøve" innen noen få år, så det er vel neppe hast med mindre du kjører deg fast og granskinga stopper i mangel på informasjon fordi folk har flyttet mye, kirkebøker ikke er tilgjengelig etc. (...)

 

Prisene kommer sikkert til å falle, men folk lever ikke evig. Det viktige er derfor at så mange som mulig tester i det minste 12 markører av Y-DNA og grunntesten av mtDNA, så kan evt. arvinger senere oppgradere, når man selv ikke er her lenger. Det er ikke så rent få adopterte som prøver å finne slekten sin ved å teste DNA. Kanskje er det nettopp en gammel ugift tante eller onkel der ute som har DNA som kan løse gåten for enkelte. De er her nå, kanskje ikke om et år eller fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om spesialtilfeller. Der bør man selvfølgelig ta en test. I slekta mi er det haugevis med samme y-dna. I nærmeste familie er det minst tjue med samme mt-dna. Jeg regner med at de fleste nordmenn har det på samme måten, men selvølgelig - er det ikke slik - løp og kjøp!

 

Og jeg har spredd resultatet av billigtesten til de som er interessert av nieser og nevøer.

 

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om spesialtilfeller. Der bør man selvfølgelig ta en test. I slekta mi er det haugevis med samme y-dna. I nærmeste familie er det minst tjue med samme mt-dna. Jeg regner med at de fleste nordmenn har det på samme måten, men selvølgelig - er det ikke slik - løp og kjøp!

 

Og jeg har spredd resultatet av billigtesten til de som er interessert av nieser og nevøer.

 

:rolleyes:

 

Fint! Men meld deg gjerne på Norgesprosjektet og et prosjekt som omhandler din haplogruppe også, så vil også flere få glede av det :) . Du som tester vil uansett være fullstendig anonym for utenforstående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite apropos til meningsutvekslingene omkring 12-markørs Y-DNA tester til 49 dollar. Det viktigste her er at man får registrert sitt DNA og at man får et grovt kjennskap til slektskap og til hvilken hovedgruppe ens Y-DNA tilhører.

 

Som eksempel på hvor grov en 12 markørs test kan være, kan vises med min morfars Y-DNA som er registrert i «Norgesdatabasen», http://www.familytreedna.com/public/Norway/default.aspx?section=yresults under sett 249657. Det finnes to andre 12 markørs sett som er identiske med denne.

 

Den ene av disse, - sett nr. 254268, kom fra USA og var sent inn av Kitty Munson, hvis stamfar utvandret fra Kristiansand på 1800 tallet.

 

Da jeg oppgraderte min morfars prøve fra 12 til 37 markører, viste det seg at vi ikke var i slekt i genealogisk tidsalder. Men vi fant en kandidat som kunne være hennes stamfar, - en Lars Monsen fra Eidsvåg utenfor Bergen fødd på 1700 tallet, og vi greidde å trekke en farslinje fra han og til en kar som lever i Kristiansund i dag.

 

Kristiansunderens test finnes som sett 249661, - Ole Monsen Titland. Titland og Monsen har en genetisk avstand på 1, men sannsynligheten for at de har en felles stamfar innen 6 generasjoner er stor. Vi avventer nå resultatet av oppgraderingen fra 12 til 37 markører test på den siste, og kan då forhåpentligvis da vise at disse to 12 markørs testene med avstand 1, kan indikere nærmere slektskap enn de to 12 markørers testene som var identiske.

 

Resultatene for sett 249661 foreligger før 05.06.2013, og fremkommer på overnevnte side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FTDNA har nå en tilsvarende rimelig test for mtDNA som for de 12 første markørene av Y-DNA. For $ 49 kan du nå teste både HVR1+HVR2. Se: http://www.familytreedna.com/products.aspx

 

Se ellers gjerne siste utgave av Genealogen for hvordan også mtDNA kan brukes til å verifisere slektskap mellom to linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

FTDNA har nå salg i tiden 12. juni til 19. juni oppgraderinger av eksisterende Y-DNA-tester i anledning farsdagen:

 

Y-DNA 12 to 25 was $49 Now $35

Y-DNA 12 to 37 was $99 Now $69

Y-DNA 12 to 67 was $189 Now $148

Y-DNA 25 to 37 was $49 Now $35

Y-DNA 25 to 67 was $148 Now $114

Y-DNA 25 to 111 was $249 Now $224

Y-DNA 37 to 67 was $99 Now $79

Y-DNA 37 to 111 was $220 Now $188

Y-DNA 67 to 111 was $129 Now $109

 

 

 

To order an upgrade at these special prices you may log into your personal

page with your kit number and password. Click on the "Order Upgrade" button

located on the right side of the menu bar. Then click on the "Special Offers"

button. ALL ORDERS MUST BE PLACED AND PAID FOR BY 11:59pm, JUNE 19, 2013, TO

RECEIVE THE SALE PRICE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan visstnok - ifølge denne bloggen - kjøpe en 12-markørs test nå og få oppgraderingen til salgspris ved å ringe til kontoret deres etter at man har kjøpt testen. Da sparer man jo litt.

 

12 markører $49 + Oppgradering 12 til 37 markører $69 = Totalt $118 (Vanlig pris 37 markører $169)

12 markører $49 + Oppgradering 12 til 67 markører $148 = Totalt $197 (Vanlig pris 67 markører $268)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Jeg tar sjansen på å spørre her noen spørsmål om DNA tester. Jeg tok i fjor på family tree DNA en test på meg selv, MTDNA Full Sequence og havnet i haplogroup K2a6. Har nå en i samme gruppe som prøver å sammenholde våre aner og se om vi finner en felles maternal line. Mitt problem er jo at 6 generasjoner bak så er jeg fortsatt bare i Norge, mens alle de andre i denne haplogruppen befinner seg i England, USA og Canada. Så hvordan min morslinje havner ut av Norge er for meg fortsatt en gåte. Nok om det. Hvilken test vil det kunne være aktuelt for meg å ta/oppgradere til for å komme noe nærmere eventuelle treff?

 

Neste spørsmål er hvilken test bør jeg bestille for å få best mulig treff hvis jeg velger å teste min bror? Min far døde dessverre brått i fjor så jeg rakk ikke å teste han, noe jeg angrer dypt på nå.

 

Vil det ha noen hensikt å teste min mor, når jeg har testet meg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg tar sjansen på å spørre her noen spørsmål om DNA tester. Jeg tok i fjor på family tree DNA en test på meg selv, MTDNA Full Sequence og havnet i haplogroup K2a6. Har nå en i samme gruppe som prøver å sammenholde våre aner og se om vi finner en felles maternal line. Mitt problem er jo at 6 generasjoner bak så er jeg fortsatt bare i Norge, mens alle de andre i denne haplogruppen befinner seg i England, USA og Canada. Så hvordan min morslinje havner ut av Norge er for meg fortsatt en gåte. Nok om det. Hvilken test vil det kunne være aktuelt for meg å ta/oppgradere til for å komme noe nærmere eventuelle treff?

 

Neste spørsmål er hvilken test bør jeg bestille for å få best mulig treff hvis jeg velger å teste min bror? Min far døde dessverre brått i fjor så jeg rakk ikke å teste han, noe jeg angrer dypt på nå.

 

Vil det ha noen hensikt å teste min mor, når jeg har testet meg selv?

MtDNA muterer svært langsomt, så din match med personene i England, USA og Canada kan ligge flere tusen år tilbake i tid. Enten det, eller de har formødre som utvandret fra Norge. For å finne evt. nærmere felles opphav, utover tradisjonell papirbasert genealogi, kan dere prøve Family Finder-testen, som tester de autosomale genene, de som blander seg vilkårlig fra generasjon til generasjon. Fordelen med denne er at du er nærmest garantert å få en eller flere matcher med folk innenfor ganske nær tid, la oss si fra ca. 1750 og tidligere, men selvfølgelig også fra nyere tid, dersom kjente nære slektninger tester seg. Jeg vil absolutt anbefale både din mor og bror å ta FF-testen, i tillegg til deg selv. Da vil dere lettere kunne se hvilket DNA som kommer fra hvilken gren av familien, hvis dere ikke har (nære) felles slektninger på mors- og farssiden. Problemet er at man med denne testen ikke på forhånd kan vite hvem man matcher med, og søsken behøver slett ikke å matche akkurat de samme slektningene, men dere vil nok selvfølgelig matche hverandre i noen grad, selv om dere kan ha arvet mer eller mindre fra deres mor. Deres mor vil også kunne få matcher som din bror eller du ikke får, fordi hun ikke har overført noe, eller nok, av dette arvematerialet til dere. Også av den grunn kan det være viktig å teste eldre familiemedlemmer, så test gjerne også onkler og tanter, hvis dere har noen. - Når det gjelder din bror, vil jeg selvfølgelig også anbefale at han tester sitt Y-DNA, som er farslinjen bakover. Denne testen er veldig enkel å sammenligne med andre, og Y-DNA muterer også såpass raskt, slik at man kan ha sjanse til å finne matcher i historisk tid. Og dess flere som tester dette, desto flere vil ha sjansen til å finne en match, og desto mer interessant vil det bli for alle. - Husk forresten å melde deg på Norgesprosjektet, om du ikke alt har gjort det! :-) (Beklager mangel på avsnitt, nettleseren takler det ikke etter en oppgradering nylig, og jeg har fortsatt ikke byttet).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MtDNA muterer svært langsomt, så din match med personene i England, USA og Canada kan ligge flere tusen år tilbake i tid. Enten det, eller de har formødre som utvandret fra Norge. For å finne evt. nærmere felles opphav, utover tradisjonell papirbasert genealogi, kan dere prøve Family Finder-testen, som tester de autosomale genene, de som blander seg vilkårlig fra generasjon til generasjon. Fordelen med denne er at du er nærmest garantert å få en eller flere matcher med folk innenfor ganske nær tid, la oss si fra ca. 1750 og tidligere, men selvfølgelig også fra nyere tid, dersom kjente nære slektninger tester seg. Jeg vil absolutt anbefale både din mor og bror å ta FF-testen, i tillegg til deg selv. Da vil dere lettere kunne se hvilket DNA som kommer fra hvilken gren av familien, hvis dere ikke har (nære) felles slektninger på mors- og farssiden. Problemet er at man med denne testen ikke på forhånd kan vite hvem man matcher med, og søsken behøver slett ikke å matche akkurat de samme slektningene, men dere vil nok selvfølgelig matche hverandre i noen grad, selv om dere kan ha arvet mer eller mindre fra deres mor. Deres mor vil også kunne få matcher som din bror eller du ikke får, fordi hun ikke har overført noe, eller nok, av dette arvematerialet til dere. Også av den grunn kan det være viktig å teste eldre familiemedlemmer, så test gjerne også onkler og tanter, hvis dere har noen. - Når det gjelder din bror, vil jeg selvfølgelig også anbefale at han tester sitt Y-DNA, som er farslinjen bakover. Denne testen er veldig enkel å sammenligne med andre, og Y-DNA muterer også såpass raskt, slik at man kan ha sjanse til å finne matcher i historisk tid. Og dess flere som tester dette, desto flere vil ha sjansen til å finne en match, og desto mer interessant vil det bli for alle. - Husk forresten å melde deg på Norgesprosjektet, om du ikke alt har gjort det! :-) (Beklager mangel på avsnitt, nettleseren takler det ikke etter en oppgradering nylig, og jeg har fortsatt ikke byttet).

 

 

Tusen takk for god informasjon :)

 

Skal ta og bestille FF testen og en Y-DNA test til min bror. Jeg har en tante og onkel som lever på min mors siden, dessverre var min far enebarn så det er ikke så lett å teste den familien. Han hadde en del søskenbarn, men vet ikke om det da blir for langt ut til at det vil gi noen treff?

 

Hvilken Y-DNA test bør jeg velge for min bror? Det er flere valgmuligheter slik som FF og Y-DNA37 og Y-DNA67/111, samt Y-DNA37 + mtFullSequence. Vet ikke hvem som vil gi best svar og valgmuligheter. Skulle ønske det var en form for "kurs" innenfor forståelse av disse testene og hvordan man kan bruke resultatene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Tusen takk for god informasjon :)

 

Skal ta og bestille FF testen og en Y-DNA test til min bror. Jeg har en tante og onkel som lever på min mors siden, dessverre var min far enebarn så det er ikke så lett å teste den familien. Han hadde en del søskenbarn, men vet ikke om det da blir for langt ut til at det vil gi noen treff?

 

Hvilken Y-DNA test bør jeg velge for min bror? Det er flere valgmuligheter slik som FF og Y-DNA37 og Y-DNA67/111, samt Y-DNA37 + mtFullSequence. Vet ikke hvem som vil gi best svar og valgmuligheter. Skulle ønske det var en form for "kurs" innenfor forståelse av disse testene og hvordan man kan bruke resultatene :)

 

Siden du selv har tatt mtDNA-testen, er vel den ikke så viktig for din bror - dere har jo akkurat den samme sekvensen. Ellers er det jo helst et økonomisk spørsmål. Dersom dere har råd til f.eks. en FF+ Y-DNA37, så er jo det kjempeflott. Alternativet kan være å bare kjøpe enn FF-test nå, eller bare en Y-DNA37-test. Men økonomisk kan det lønne seg med en kombinasjonstest, i stedet for bare å bestille én og en.

 

Man vet aldri hvor mye DNA søskenbarn har felles, men noe vil det som regel være :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hevet meg på vogna og bestilt meg en Y-DNA37-test. Så får vi se hva det bringer :-)

(Noe skal man jo bruke skattepengene til...)

 

Eldste kjente stamfar i farslinje var fiskerbonde i Gildeskål rundt år 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Family Tree DNAs sommersalg er i gang:

 

Fra 27. juni til 26. juli gjelder følgende priser:

 

Family Finder was $289 Now $99

mtDNA Full Sequence was $289 Now $189

Y-DNA37 was $169 Now $129

Y-DNA67 was $268 Now $208

Y-DNA111 was $359 Now $308

Family Finder + Y-DNA37 was $368 Now $228

Family Finder + Y-DNA67 was $467 Now $307

Family Finder + mtDNAFullSequence was $398 Now $288

Comprehensive Genome (Y-DNA67, FMS & FF) was $666 Now $496

 

Merk spesielt den særdeles lave tilbudsprisen på den autosomale testen Family Finder. Hvis mange nok bestiller testen i sommer, vil de kanskje kunne tilby denne prisen permanent, skriver de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har bestilt og sendt inn en Y-37-test, denne inkludere også Y-12 og Y25-tester.

I går kom det første Y12-resultatet, og FamilyTree DNA hevder at jeg tilhører haplogruppe A-P97!

 

Så vidt jeg klarer å lese meg til skal denne haplogruppen egentlig bare finnes noen steder i Sør- og Sentral-Afrika, mens min tidligste kjente farfars far etc. levde i Gildeskål i Nordland på 1600-tallet....

 

På tross av denne haplogruppens link til Afrika, har FTDNA gitt meg kun tre eksakte matcher, en ire, en nederlender og en egelskmann. Dessuten "1 step match" med en finne.

 

Vil dette si at jeg stammer fra en Afrikansk trell røvet til Norge av vikinger?

 

FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt og sendt inn en Y-37-test, denne inkludere også Y-12 og Y25-tester.

I går kom det første Y12-resultatet, og FamilyTree DNA hevder at jeg tilhører haplogruppe A-P97!

 

Så vidt jeg klarer å lese meg til skal denne haplogruppen egentlig bare finnes noen steder i Sør- og Sentral-Afrika, mens min tidligste kjente farfars far etc. levde i Gildeskål i Nordland på 1600-tallet....

 

På tross av denne haplogruppens link til Afrika, har FTDNA gitt meg kun tre eksakte matcher, en ire, en nederlender og en egelskmann. Dessuten "1 step match" med en finne.

 

Vil dette si at jeg stammer fra en Afrikansk trell røvet til Norge av vikinger?

 

FHJ

 

Så det var du som hadde A! :) Ja, jeg la merke til den da jeg var innom Norgesprosjektets sider i dag. Så vidt jeg har sett på Wikipedia under haplogruppen A, finnes det "slengere" med A også i Europa, og siden du så langt bare har matcher med europeere, kan det vel være en undergruppe av A som har utviklet seg i Europa over lang tid, trolig flere tusen år, ellers ville du sikkert ha hatt matcher også med afrikanere. Veldig spennende resultat, i hvert fall. Skriv gjerne noe her hvis du finner mer ut om A i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt og sendt inn en Y-37-test, denne inkludere også Y-12 og Y25-tester.

I går kom det første Y12-resultatet, og FamilyTree DNA hevder at jeg tilhører haplogruppe A-P97!

 

Dét var jo artig! Jeg setter også pris på å prøve å forstå de store linjene.

 

Men du må vel opp i Y-67 for å få noen meningsfulle resultater. Og i slektssammenheng er jo det bare en liten del av deg. Jeg har hatt mest glede av FF-testen. Det er vel der du kan ha glede i slektssammenheng (hvis det er din hensikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

hei vist alle dys og hablogruppen er lik men du mangler en jeg har dys 456 -11 og mot part har 456 -10 men ellers er alt rett er det beslektet da ?

Jan Harald,

 

Du må gi oss litt mer informasjon, spesielt om hvor mange markører dere har testet. Det er en stor forskjell i mulig slektsforhold mellom et 11/12 treff og et 110/111 treff.

 

Hvilket firma tested dere med, hvilken haplogruppe er dere, er resultatene tilgjengelig på en webside, etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei svein :) min haplogruppe er r1a1 . h4 11 , 16 markører fra gena AS . jeg prøver og lære meg litt om dna tester . jeg fikk treff på en peron med alle markører hva betyr det ? vist jeg mangler et tall som på denne dys 456 jeg har 15 men motpart har 14 på samme dys . men alt det andre stemmer hvor nermt er det ang slekt ? håper noen kan svare meg på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei svein :) min haplogruppe er r1a1 . . 16 markører fra gena AS . ser at jeg for mye treff i tyskland , jeg har et tilfelle med en dys15 og mot part har dys14 . men ellers er alt lik , pratet litt med gena as i dag de mener at en fra er vanlig eller at gen forandrer seg litt fra sønn bestefar for eksmpel :)

 

Hvis Gena AS har svart deg at Y-DNA forandrer seg litt fra sønn til far til farfar, så må noen øyeblikkelig ta kontakt med Gena AS og fortelle dem at det de bedriver er useriøst, i verste fall ren svindel! Vet ikke om en fra Norgesprosjektet eller en fra Arkivverket er mest aktuell, men noen bør snarest reagere overfor dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.