Gå til innhold
Arkivverket

Hilda Adelina Bernadotte


Bjørg Marit Baustad Grastveit
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har greie på hvordan man finner personer i Bernadotte slekta?

Jeg har funnet en Hilda Adelina Bernadotte født 5. mars 1871 i Karlskrona i Sverige.

Skulle gjerne visst navnet på foreldrene hennes.

I folketellingen for Flekkefjord 1900 står det at hun er født i Kvilskrona, Sverige, men etterkommerne sier at det skal være Karlskrona.

Hun var gift i Flekkefjord med skomagermester Johan Hansen født 5. juni 1872 fra Hitra, og de hadde tre sønner i 1900

Disse to er forfedre til Qvanvik slekta. Hun innførte q-en i Kvanvik.

Senere flyttet de til Voss og han arbeidet som fangevokter i fengselet der.

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

Bjørg Marit Grastveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til ft 1900, Flekkefjord, greit å ha for de som vil lete:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1004&kenr=004&bnr=0011&lnr=01

 

Informasjon om bostedet:

Tellingsår: 1900

Kommune: Flekkefjord

Kommunenummer: 1004

Gatenavn: Store Sirdals Gade 88

Gatenr:

Bydel:

Gårdeier: Skomager Hansens

Antall leiligheter: 3

Antall personer registrert på bostedet: 19

 

Johan Hansen hf g Skomagermester 1872 Hitterø

Hilda Hansen hm g Hustru 1871 Kvilskrona Sverige

Hans Hansen s %fl% ug Søn 1896 Flekkefjord

Jens Hansen s %fl% ug Søn 1898 Flekkefjord

Albert Hansen s %fl% ug Søn 30.09.1899 Flekkefjord

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har greie på hvordan man finner personer i Bernadotte slekta?

 

 

Jeg tipper at det er umulig å finne alle, hvis man definerer "Bernadotteslekta" så vidt at man tar med alle etterkommere av Bernadotter både innenfor og utenfor ekteskapene. Jeg kjenner selv et norsk tippoldebarn av kong Oscar II, men jeg tviler på at svenskekongen ble oppført som barnefar ved den aktuelle dåp i en mindre norsk by på Østlandet en gang på 1870- eller 1880-tallet, eller når det kan ha vært. Det finnes antakelig flere slike tilfeller av "illegitime" barn av Bernadotter som ofte var på reise mellom Kristiania og Stockholm, og som måtte overnatte underveis, og disse barna er neppe lette å oppspore.

 

Noe annet er det at den muntlige overlevering kan ha holdt seg noe bedre i slike tilfelle, enn når det "bare" var en omreisende skomaker eller skredder som var barnefar. Men skomakeren eller skredderen ble vel til gjengjeld ført inn i kirkeboka. (Selv er jeg etterkommer av skomakere, og er veldig fornøyd med det.)

 

Men her på dette forum finnes det kanskje noen med Bernadotte som spesialinteresse, som kan svare deg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det vel mange av dei påståtte ætlingane som nok ikkje er i slekt med Bernadottene, jfr. dokumentaren "Blått blod" som gjekk på NRK for ikkje så lenge sida. Her var det vel fleire, m.a. norske "etterkommere" som etter DNA-tester viste seg å ikkje vere Bernadotter...

 

Når ein fyrst havna i "uløkka" var det kan hende meir gjevt å skryte på seg ein prins enn ein omreisande skomakar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett i Karlskronas Amiralitetsforsamling og Karlskrona stadsforsamling (hos Statistiska Centralbyråen 1860-1940, utdrag fødde, vigda, døde), året 1871 og ikke funnet noen jente døpt Hilda Adelina Bernadotte, og ingen født mars 1871 som du oppgir.

Hun kan være døpt i Karlskronaområdet, men da må man bla seg gjennom alle forsamlinger i Blekinge.

 

Hva er kilden til Bernadottenavnet?

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Håvard: Ved fødsel og dåp var det nok ingen som kunne driste seg til å skryte på seg en prins som barnefar. Det ville være for risikabelt, skulle jeg tro. Men tre-fire generasjoner etter, derimot ...

 

Ellers vil jeg nevne at den personen jeg kjenner, er svært troverdig på dette, så alle skryter nok ikke dette på seg. Det er også en opplagt sak at det faktisk finnes en del "illegitime" etterkommere av både danske og svenske konger, og at noen av disse bor i Norge.

 

Til Randi: Jeg tror ikke du kan finne henne ved å lete etter Bernadotte-navnet. Det brukte hun helt sikkert aldri, såfremt hun ikke var en "ektefødt" Bernadotte. Det var hun neppe, siden hun het Hilda Hansen i 1900 og 1910.

 

Her er Hilda Adelina Hansen i FT 1910 (og her står det Karlskrona som fødested): http://da.digitalark...f01036578001557

 

Her er mannen fortsatt skomakermester, samt vaktmester i fengselet i Flekkefjord. Nå har de fire sønner og en datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen er innført i Paulus Oslo, se nr 69

Her står farens navn

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Paulus, Ministerialbok nr. 9 (1891-1901), Ekteviede 1894, side 52.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverk...ny&idx_side=-54

Permanent bildelenke:http://www.arkivverk...60922030678.jpg

 

Men her står det f.år 1865 på Hilda.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så kanskje har hun rett og slett "løyet av seg" noen år isteden, fordi mannen var så mye yngre?

Skal hun finnes døpt i kirkebøkene i Karlskrona, må man lete på året 1865. Og kanskje se etter etternavnet "Petters ...-son eller -dotter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 69 her er vel vielsen i Kristiania: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060922030678.jpg

(Ref merknadsfeltet i kirkeboken det lenkes til i innlegg #3)

Ved vielsen i Kristiania er hennes fødselsår angitt til 1865, og faren oppgitt som bager Jøns Pettersson

 

Tillegg: Ser at andre hadde funnet dette samtidig som meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Dag: Ang. leting under dåp i Karlskrona, har jeg lett etter Hilda Adelina og håpet på å finne noen som hadde etternavnet Petterson. Jeg fant ingen med navn Hilda Adelina, født 5. mars 1871. Fant to ved navn Hilda, som kunne ha brukt etternavnet Peterson, men ingen av de født på nevnte dato. Disse to har jeg sjekket.

 

Jeg har også sjekket samme kilde for 1870 for Karlskrona, ingen Hilda Adelina, eller noen med etternavn Petterson som kunne passe.

 

Og som du sier, vil en neppe finne noen med Bernadottenavnet.

 

I ft 1880 for Blekinge, Karlskrona, hvor det skulle være naturlig å finne henne, fant jeg to med etternavn Peterson, f. 1871, ingen av de stemmer med Hilda Adelina f. 1871. Ellers var det mange med navn Hilda.

 

Jeg har lett en gang til siden det nå kom fram nye opplysninger i vielsen fra Paulus kirkebok. Far oppgis her som baker Jøns Petterson.

 

Og ved å søke i ft 1880 i Blekinge på Jøns Peterson, bagare fant jeg denne med en datter Hilda f. 1873:

Fam. nr 1

Jöns Petersson, f. 1843 i Hjortsberga Blekinge län, Bagare

Johanna Gabrielsdotter, f. 1843 i Långasjö Kalmar län

Rebecka, f. 1870 i Eringsboda Blekinge län

August, f. 1872 i Eringsboda Blekinge län

Hilda, f. 1873 i Eringsboda Blekinge län

Per Albert, f. 1878 i Eringsboda Blekinge län

Emil, f. 1880 i Eringsboda Blekinge län

Fam. nr 2

Ingrid Maria Nilsdotter, f. 1862 i Tving Blekinge län, Piga

 

 

Skal se om jeg finner mer på om datteren

 

 

 

Her er vel den Hilda Adelina f. 1865 som det henvises til i Innlegg 11.

 

Namn: Hilda Adelina Petersdotter

Hemförsamling: Ramdala moder

Hemort: Ramdala

Kontrakt: Östra Härdads

Län: Blekinge

Födelseår: 1865

Födelseförsamling: Karlskrona Blekinge län

Civilstånd: Ogift (O)

Kön: Kvinna

Familjeställning: oäk. d.

Famstkod: Barn

Familj nr: 1

Sida: 26

Rad: 44

 

 

Om hushållet

 

Personer i hushållet:

Fam. nr 1

Ingrid Maria Carlsdotter, f. 1844 i Ramdala Blekinge län, Inhysespiga

Hilda Adelina Petersdotter, f. 1865 i Karlskrona Blekinge län

Amalia Sofia, f. 1874 i Karlskrona Blekinge län

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde til ft for. Blekinge len er svar.ra.se, Svensk Arkivinformasjon som er en betalingstjeneste.

 

Bagarens datter Hilda fra ft. 1880 i Eringsboda heter kort og godt Hilda, f. 24. september 1873

 

Hilda Adelina f. 1865 fra ft 1880 Karlskrona er født 25. februar 1865 i Karlskrona (amiralitetet) Mor er Ingrid Maria Carlsdr. Ingen far er oppgitt.

 

Jeg får ikke lagt inn lenke til disse opplysningene nå. Skal prøve senere.

 

Om dette er rett Hilda Adelina vet jeg ikke. Må ev. lete henne opp i husforhørslistene og under utflytting.

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.dato 5/3 1871 er vel kanskje hentet fra FT 1910 ?

Som vi vet er det endel feil f.data i denne tellingen

 

Eller har etterlyser andre kilder for denne dato ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ingen far er oppgitt (se innlegg 13), styrker jo teorien om kongelig opphav.

 

Her er en liten Bernadotte som døde i Bergen i 1908 før hun fylte ett år, men hun fikk kanskje det kongelige navn som et mellomnavn?

Det kan jo hende at foreldrene bare var Bernadottebeundrere, og jenta ble født det samme året som kong Oscar II døde (1907).

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Johannes, Ministerialbok nr. E 1 (1885-1915), Døde og begravede 1908, side 221.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=310&idx_id=310&uid=ny&idx_side=-221

Permanent bildelenke:http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050512030826.jpg

 

Jeg la inn denne lenken bare for å vise at det finnes (eller fantes) noen personer med Bernadotte som navn i Norge ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en "Bernadotte" til, denne gang en med etternavn Dahl, hvor foreldrene syntes det kunne være kjekt med et kongelig mellomnavn,

så de kalte gutten for Herman Petron Severinus Bernadotte Dahl. Her er hans vielse i Nykirken i Bergen 17. februar 1894 (par nr 9):

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. D 3 (1884-1895), Ekteviede 1894, side 78.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverk...ny&idx_side=-78

Permanent bildelenke:http://www.arkivverk...61123010585.jpg

 

Han fikk Bernadottenavnet av sine foreldre da han ble døpt i Vår Frue kirke i Trondheim 28.3.1864, men det er ingen spor av Bernadotte i foreldrenes navn, eller hos noen av fadderne. Kanskje foreldrene fortsatt levde i rusen av kongekroningen i Nidarosdomen i 1860, da svenskekongen Carl XV (den senere kong Haakon VII´s bestefar) også ble kronet til konge av Norge.

 

Jeg har beveget meg litt bort fra Hilda Adelina nå, men ville bare vise noen innslag av Bernadottenavnet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilda Adelina gifter seg med Johan Hansen i Paulus kirke 29. juli 1894. Det har vi nå tre lenker på i innleggene ovenfor.

I innlegg 3 er det antakelig klokkerboka som er lenket inn, og der står det fødselsår 1871 på Hilda.

I innlegg 8 og 10 er det ministerialboka som er lenket inn, og der skriver presten at fødselsåret er 1865.

Hva som er riktig fødselsår, vet vi ikke - eller vet vi det? - men det er uansett den samme dama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ingen far er oppgitt (se innlegg 13), styrker jo teorien om kongelig opphav.

 

Var det ikke vanlig i Sverige (og i enkelte andre land) ikke å oppgi navnet på barnefaren i kirkeboken hvis barnet var født utenfor ekteskap, uansett hvem som var faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg visste ikke at det var slik i Sverige. Men i Norge var det vel vanlig å oppgi barnefarens navn uansett.

 

 

Hilda Adelina f. 1865 fra ft 1880 Karlskrona er født 25. februar 1865 i Karlskrona (amiralitetet) Mor er Ingrid Maria Carlsdr. Ingen far er oppgitt.

 

Jeg tror at dette må være riktig person, særlig fordi det ikke er funnet noen i Karlskrona med samme navn født i 1871.

 

Hvis denne Hilda Adelina var en "bernadotter", hvilken Bernadotte kan da Ingrid Maria Carlsdotter ha fått barn med i 1865?Det vil kanskje være et åpent spørsmål, hvis det ikke i familien gjennom årene har versert rykter som peker i en bestemt retning. Og det skulle man jo tro når barnet fikk et slikt ekstra navn. Siden kong Oscar I var enebarn og forlengst død på dette tidspunkt, kan det vel ikke ha vært andre kandidater enn en av hans sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilda Adelina finnes ikke i ft 1890 for Karlskrona. Det gjør hennes mor, Ingrid Maria Carlsdatter, f. 1844 og datteren f. I 1874. Mor er fattighjon og har flyttet til Ramdala.

 

Folkräkning 1890 (Blekinge län)

 

Om personen

Namn: Ingrid Maria Carlsdotter

Hemförsamling: Ramdala

Hemort: Ramdala

Kontrakt: Östra Härads

Län: Blekinge

Födelseår: 1844

Födelseförsamling: Ramdala

Yrke: Fattighj.

Civilstånd: Ogift (O)

Kön: Kvinna

Famstkod: Mor/fru (M)

Familj nr: 1

Sida: 25

Rad: 32

 

 

Om hushållet

 

Personer i hushållet:

Fam. nr 1

Ingrid Maria Carlsdotter, f. 1844 i Ramdala, Fattighj.

Emelie Sofie, f. 1874 i Carlskrona

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forbauset over engasjementet og sier mange tusen takk. Jeg har ingen flere opplysninger om kilder, men jeg tenker at det er lett og skryte på seg noe når en har behov for det. Får sortere dette og se hva jeg kommer fram til. Jeg vil ikke bruke noe som jeg ikke er helt sikker på, men noe av dette høres fornuftig ut. Jeg foretrekker og avslutte her :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.