Gå til innhold
Arkivverket

Ekstraskatten av 1762, finner ikke manntall for Fron


Tore Thorsson
 Del

Recommended Posts

Jeg tror hovedmanntallene mangler for hele Oppland, hvis jeg ikke husker feil.

 

Ok, vet du om det manntallene har gått tapt, eller er de ikke publisert ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her mangler vi også kirkebøker fra før 1799, men jeg har vært så heldig å komme over to filmruller av Oplandske nasjonalinfanteri fra 1690 hvor Det Fronsche Compagnie inngår, så her er det jo et lite gløtt inn i en så ellers mørkelagt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militærrullene er svært nyttige når det gjelder Fron. Lars Ove Wangensteen har noen avfotografert fra tiden 1748-1758 på sin hjemmeside, og Riksarkivet har noen ruller fra f.eks. 1748 og 1751, der det bl.a. oppgis fødested (aktuell gård eller plass) på soldatene. Disse siste er dessverre ikke digitalisert og vel heller ikke filmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militærrullene er svært nyttige når det gjelder Fron. Lars Ove Wangensteen har noen avfotografert fra tiden 1748-1758 på sin hjemmeside, og Riksarkivet har noen ruller fra f.eks. 1748 og 1751, der det bl.a. oppgis fødested (aktuell gård eller plass) på soldatene. Disse siste er dessverre ikke digitalisert og vel heller ikke filmet.

 

Jeg skal på RA mandag, så hvis du kan gi meg arkivreferansen til disse rullene i dag, så skal jeg fotografere de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva Svein Arnolf mener, og finner de ikke i farten på arkivportalen. Men jeg håper han leser dette, og at jeg får en refaranse. Jeg er nødt til å bestille materialet i dag eller søndag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke nærmere referanse enn følgende:

 

1) Hovedlegdsrulle av Det 1. Oplandske Nationale Infanteriregiment, Oberstleutenant David Eimhaus anbetroede Søndre Gudbransdalske Compagnie [Fron] 1748.

 

2) Sessions Roulle af Det Første Oplandsche National Infanterie Regiment under Hr. Oberste Todderuds Commando Over Det Søndre Fronsche Oberste Lieutenant Eimhausses Compagnie For Aar 1751.

 

Det er flere ruller fra denne tiden i RA, og jeg fant frem i dem ved å bruke papirkatalogene de har stående i hallen ved skranken. Det er fortsatt en del materiale fra papirkatalogene som ikke er overført til Asta, og dermed heller ikke til Arkivportalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke nærmere referanse enn følgende:

 

1) Hovedlegdsrulle av Det 1. Oplandske Nationale Infanteriregiment, Oberstleutenant David Eimhaus anbetroede Søndre Gudbransdalske Compagnie [Fron] 1748.

 

2) Sessions Roulle af Det Første Oplandsche National Infanterie Regiment under Hr. Oberste Todderuds Commando Over Det Søndre Fronsche Oberste Lieutenant Eimhausses Compagnie For Aar 1751.

 

Det er flere ruller fra denne tiden i RA, og jeg fant frem i dem ved å bruke papirkatalogene de har stående i hallen ved skranken. Det er fortsatt en del materiale fra papirkatalogene som ikke er overført til Asta, og dermed heller ikke til Arkivportalen.

 

Dette er fra Kommanderende General I (RA/EA-5419/E/Ea/L0502b). Pakken finnes på mikrofilm, og mikrofilmen er skanna. Bildene vil forhåpentligvis bli publisert i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.