Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne Peter Johnsen f. 1871 i Hordaland?


Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Som tittelen tilsier så leter jeg i forbindelse med min oppgave etter Peter Johnsen som er far til en av min oldemors barn. Jeg har brukt litt tid på han, men nå er jeg gått litt i stå. Nedenfor har jeg satt opp den informasjonen jeg til nå har fått samlet om Peter og Mettas sønn Johannes og hva jeg har undersøkt i forhold til Peter Johnsen.

Johannes Andreas (Jakobsen) Pedersen blir f. 05.10.1898 i Bergen, hjemmedøpt 18.10.1898 og stadfestet 27.11.1898 av stiftelsespresten i Bergen. Han dør av slag 18.01.1963 i Bergen.

Faddere var: rebslager John Alfred Olsen og Mad. Nilsine Olsen (Nilsine er en slektning av Metta). Uægte og under anmærkninger står følgende: "Forrettet af Pastor Prytz i nærvær af Moderen og sygepleierske Kristine Pedersen. B. anmeldt af moderen. Hendes første leiermaal.

Hans foreldre var:

Metta Helena Severine Jakobsdatter f. 25.01.1871 Herdla, Hordaland og død 19.06.1929 i Odda (hun var tjenestepige og bosted arbeidernes anstaltens fattigafdeling). Metta er kjent.

Far var ved fødselen oppgitt å være Peter Johnsen, ungkarl, stuert og oppholdssted ukjent.

Johannes i 1900 folketellingen: Toskø gård i Manger, skriver seg for Johannes Jakobsen f. 1898 i Bergen og pleiesøn. Bor hos pleieforeldre Ole Gundersen og Elline Johannesdtr.

Johannes i 1910 folketellingen: Toskø, Manger, skriver seg for Johannes Pedersen f. 05.10.1898 i Bergen, oppført som pleiesøn og yrke, pleiesøn, fors. grb, Fisker. Hans pleieforeldre er oppført å være Ole Gundersen og Elina Gundersen

Jeg har prøvd å søke opp Peter Johnsen i 1900 folketellingen uten et konkluderende resultat siden jeg ikke finner samsvar med yrke stuert, fødselsår 1871, samt hans navn. Jeg åpnet for muligheten til annet fødselsår og annen skrivemåte på navn.

Nærmeste kandidat som jeg fant i 1910 folketellingen er denne Peter Johnsen, men han er da maskinist ved ett sagbruk. Noe han også er i 1900 folketellingen dvs. yrke nå er skrevet som fyrbøder ved sagbruk.

Neste var å søke opp Johannes sin konfirmasjon i håp om jeg fant noe mer der. Men, foreldre der står anført som stuert Peter Johnsen og pike Mette Helene Severin Jakobsen.

 

Ved Johannes sin inngåelse av ekteskap med Bergitte Sofie Tvedt så fikk jeg følgende beskjed fra Yngve Nedrebø"De ble gift 3. oktober 1931 i Manger, og om brudgommens far er det opplyst "Stuert Peder Johnsen"."

Jeg antar at Johannes da fortsatt ikke visste noe særlig om sin far.

Jeg har også prøvd å kontakte Bergen Byarkiv og de fant han under en oversikt over fattigvesenet fra 1901-1906 med følgende informasjon:

"!Pige Mette Helene Jakobsen 1872 Herlø, og Stuert Peter Johnsen. Stedfader: Møllearbeider Emanuel Martin Eriksen.

"Trangens aarsag": For at moderen kan tage tjeneste.

"Hos hvem og hvor barnet forsørges": Ole Gundersen Toskø, Manger

26/1-1927. Angj[eldende] som har været her paa Kontoret oplyser at han er konfirmert i 1913. Reiste 1921 til Amerika, og kom tilbake i novbr. 1926. Angj. som synes at være en ganske bra kar vil nu paany reise til Amerika.

M[oderen?] Bergen

Sted-F[aderen?] Bruvik"

 

Jeg har også en annen Peter Johnsen som jeg har fulgt litt opp:

 

Peter Johnsen f. 29.02.1880, Rode Bergen 12, Munkegaden 8, Nykirken. Konfirmert i Bergen i 1895. Foreldre Daniel Smit Johnsen/Caroline Christine Næss. Peter døde 10.11.03 i København etter å ha mønstret seg på båt-

 

Sjøfolk mønstret første gang 1897-1907

Peter Johnsen f. 1880, maskinistnr. 1843

 

Innrulleringssjefen i Bergen

Sjøfarts-Hovedrulle B for Bergens krets

1900-1908 (nr 1727-2570)

 

Men, Peter Johnsen er fortsatt en nøtt for meg og jeg trenger forslag til hvor jeg kan lete videre. Jeg vil også nevne at jeg er fullt klar over at denne Peter Johnsen kan være oppdiktet, men inntil det motsatte er bevist så er det jo greit å sjekke de sporene man kan. Jeg har hatt innlegg om dette før, men jeg prøver ett nytt ett siden jeg har litt flere opplysninger siden sist og ikke minst at det har kommet flere søkemuligheter på nettet :)

Solfrid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.