Gå til innhold
Arkivverket

Carl Møller, Kristiania


morten undseth
 Del

Recommended Posts

Leter litt i Danmark, København etter faren til Sven Sture Roos, f- 1912 i Københavnog legger ved lenken til www.slaegtogdata.dk der jeg har fått god hjelp, om noen har interesse å se her:

 

http://www.slaegtogd...ic,53446.0.html

 

Her ser vi iallefall mannen Carl Møller fremstår som far, stevnes iallefall for dette - i innlegg nr. 2. Denne karen oppgies å være født i Kristiania 6/6 1870. Jeg har lett (forsøkt iallefall) å lete etter hans fødsel i alle aktuelle steder i Oslo den gang, lett et par år etter 1870 og med tanke på forsinket innføring, men finner han ikke, kan selfølgelig ha oversett han... Finner ingen matcher i folktelleingen i 1875, 1900 eller 1910, heller ikke i emigrasjonslistene. Om noen har noen flere tips, taes det i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe bomskudd, Mette! Begge deler var riktig, du fant ham i FT 1875 og som utvandrende i 1878.

Morens navn er skrevet med H ett av stedene (Hanna / Anna) mens alle de tre brødrene er med begge steder.

 

Moren står som gift både i 1875 og 1878, men mannen er ikke der. Kanskje han har emigrert tidligere? Men det kan ikke ha vært mye tidligere, senest i 1874, siden den yngste sønnen er født i 1875 (hvis han er far til alle tre sønnene). Det er en del med navnet Møller på emigrasjonslistene, så kanskje hans fornavn kan finnes ved å se på en av barnedåpene først?

 

For å finne Carls fødsel (dåp) må du ut av Kristiania i 1870, til Aker, nærmere bestemt Vestre Aker kirke, antakelig.

De to eldste guttene er født i Vestre Aker ifølge FT 1875, mens den yngste er født i Kristiania (Universitetsgaten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke funnet dåpen til Carl, men her er dåpen til den eldste broren - Axel Herman - i 1868 (han er nummer 250):

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Vestre Aker, Ministerialbok nr. 4 (1857-1877), Fødte og døpte 1868, side 93.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverk...ny&idx_side=-96

Permanent bildelenke:http://www.arkivverk...60208030707.jpg

 

Her ser vi at faren er Fuldmægtig Peter Møller - og morens navn er Hanna Andrea (født Svendsen) - og de bor på Bogstad.

 

Hvis du ønsker å finne dåpen til den yngste broren, bør du se på Trefoldighetskirken, siden de da bor i Universitetsgaten 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange takk for gode innspill. Mette: Carl i 1875 tellingen er en god kandidat, helt klart!. Og som Dag skriver, det er nok den samme Carl som drar til Amerika i 1878, med familie, dog uten far. Ble han i Amerika, så er det ikke den Carl vi søker, kom han tilbake, og ble far til Sven Sture Roos i København i 1912, kan det være samme mannen, men den linken kan vel være vansklig å finne ? Vi vet at han er i farskaps sak i 1912 i København (linken til www.slaegtogdata.dk) som jeg har i innlegg 1.

 

Jeg har lett igjen under fødte i Vestre Aker, Kristianina/ (Oslo) og litt utover 1870 tallet, men ser han ikke, ingen mor som korresponderer med Hanna/Anna, men jeg kan ovverse. I de danske papirene står det desverre bare at han "bare er i fra Kristiania" Det er veldig mange variasjoner av Karl/Carl og med mellomnavn i hele Oslo på den tiden, tydelighvis et vanlig guttenavn på den tiden. Igjen veldig mottagelig for tips. Så har du Dag funnet denne Carls bror, så der er familien, om det er rett Carl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen har tilgang til immigrasjonslister fra USA til Danmark i den aktuelle perioden?

Det var jo en del emigranter som kom tilbake igjen, enten til hjemlandet eller til et naboland.

(Det skjedde med min morfar som emigrerte fra Sverige til USA og senere havnet i Norge.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Emil Møller finnes på FamilySearch.org med fødselsdato 30. aug. 1870

Carl Emil Moller

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 30 Aug 1870 christening 23 Oct 1870 Oslo, Oslo, Norway residence 1870 Oslo, Oslo, Norway

  • parentPeter Moller, Hanna Dorthea Svendsen


 

Carl Emil Moller

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 23 Oct 1870 Aker, Oslo, Oslo, Norway residence Oslo, Oslo, Norway

  • parentPetter Moller, Hanna Andrea Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Moren står som gift både i 1875 og 1878, men mannen er ikke der. Kanskje han har emigrert tidligere?

 

I rubrikken for "Yrke" står det Gaardsforvalter Møller, pr Fredrikstad, så ektemannen oppholdt seg nok i Fredrikstad på tellingstidspunktet. (Folketellingen 1875 for Fredrikstad er ikke dataregistrert, så vi får ikke søkt etter ham der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mange takk for mange gode innspill, men jeg tror at dette dessverre er feil Carl Møller. I mitt første innlegg og i linken til slaegtogdata.dk i Danmark, innlegg 2 og 3 får jeg vite at den mest sannsynlige Carl er født 6/6 70. altså litt før denne Carl Emil som er funnet ovenfor

 

Grunn til at vi og tror dette er rett Carl er dette: Svigermor sa uuoppfordret at han (Møller) var på sjøen/sjømann, men det var det eneste hun viste om sin bestefar. Denne Carl oppgies til å være kok (kokk) i "stevningen i farsskapssaken", og litt ned på siden står det at han er på båten : S/S "Steen Steensen Blicher" - Reder: Svendsen&Christiansen. Har og prøvd å finne noe ut om det rederiet, men ikke kommet noe fra der, fant bare et flagg angivelig tilhørende redieriet

 

her :

 

http://www.crwflags....dk~hfs.html#svc

 

Og bare en liten forklaring til databladet vi fikk på slaegtogdata.dk: der fødselsdatoen 6/6 70 til Carl oppgies i tiellegg til å være kok (kokk) ( kopi fra politiregisteret websiden i Danmark: Dette website indeholder en digital version af Københavns politis registerblade, som blev ført fra 1890-1923. Registerbladene er den første centrale personregistrering af hele befolkningen i København, og er en forløber for Folkeregistret. Der findes i alt omkring 1,4 millioner registerblade.)

 

På farskapsregistreringen ( innlegg 2 på slaegtogdata.dk ) står det at også er kok (kokk), men også at han da kom fra Hamburg og til Istedgate i København.

 

Videre sto det noe om Odense amt hadde vært konsultert i saken, og dit har jeg og rettet en hendvendelse men venter på svar:

 

Her under : "Opslag i landsarkivet i Odense" : http://www.dis-odense.dk/forum

 

Igjen meget takknemlig for deltagelse og er vidåpen for flere innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New York, Passenger Lists, 1820-1957

about Carl Moller

 

Name: Carl Moller Arrival Date: 17 Jun 1889 Birth Date: abt 1869 Age: 20 Gender: Male Ethnicity/ Nationality: Norwegian Place of Origin: Norway Port of Departure: Christiania, Norway and Christiansand, Norway and Copenhagen, Denmark Destination: United States of America Port of Arrival: New York Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United States Ship Name: Thingvalla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , kilden er i linken som jeg oppgav i mitt første innlegg,der i innlegg nr 3 av Stine Kirkegaard Hansen der hun har funnet i de danske politiregistrene, klikk på hennes link nr 2 på den siden, så ser vi kortet på Carl Møller der den 6/6-70 er oppgitt. Her:

 

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,53446.0.htmlKanskje jeg får hektet de rett opp her og..:

post-789-0-25342300-1361563120_thumb.jpg

post-789-0-00960500-1361563153_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en stuert (kokk) som mannskap på en tysk båt. Han er 38 år ved ankomst USA den 1. april 1909 og skal til Coney Island. Hans hjemmeadresse er Rickmerstrasse 18, Bremerhafen. Nasjonaliteten er tysk.

 

New York, Passenger Lists, 1820-1957

about Carl Môller

 

Name: Carl Môller Arrival Date: 15 Apr 1909 Birth Date: abt 1871 Birth Location: Germany Birth Location Other: parkim (Jeg kan ikke se at dette framgår av originalskjemaet) Age: 38 Gender: Male Ethnicity/ Nationality: German Port of Departure: Genoa, Italy Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Konig Albert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en annen som jobber i 'byssa' som assistant steward, men er også musiker ombord. Hans kone er Agnes Møller, adr. Lehe, Germany.

 

New York, Passenger Lists, 1820-1957

about Carl Moller

 

Name: Carl Moller Arrival Date: 20 Nov 1925 Birth Date: abt 1871 Birth Location: Sweden Age: 54 Port of Departure: New York, New York Port of Arrival: New York, New York Ship Name: President Roosevelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Drøyt tre år siden jeg tittet på dette, har egt. ikke kommet noe lengre på denne Møller, men har nylig fått en god hjelper i Danmark, og vi lurer på: Er det noen kirke/menighet/sogn e.l.  i Olso eller gamle Kristiania som het/heter Trinitatis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og takk for svar. Ja, den i København kjenner jeg til. Min danske hjelper fant en Carl Møller f. 6/6- 1870, akkurat datoer som i mitt innlegg 14 her i tråden, denne Møller tilhørte Trinitas i København. Så lurte vi på om det fantes noe liknende i Oslo, eller daværende Kristiania. Takknemlig for innspill for å belyse saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

...nesten 8 år siden sist jeg skrev forrige innlegg her. Tiden flyr. Jeg har med hjelp fått en kikk inn i Riksarkivet i København, der denne Carl Møller er beskrevet i farskapssaken til min kones bestefar født i 1912: 

 

"Hosfølgende Resolution - Jous. N˚ A.J. 406/1912 -, hvorved Skibskok Carl Gustav Møller, senest i Middelfart, forhyret med s/s Sten Stensen Blicher af Kjøbenhavn, der seiler i udenrisg Fart, er tilpligtet at alimentere til hans med Signe Kathinka Halvorsen af Kjøbenhavn avlede uægte Barn, skulde jeg under henvisning til den med Overpræsidiets Paategning af 12' december - til oversendte sag (Overpr J. N˚, A.J. 2358/1912) Tjenstligst bede foranstaltet overleveret til Barnets Moder - Hotel "Isted,"
Istedgade N˚ 86 - med Besked om, at hun selv maa lade Resolutionen forkynde for Barnefaderen, naar det kommer til hendes Kendskab, at han opholder sig her i landet."

 

Forsåvidt interessant lesning, men en viktig detalj: mellomnavnet Gustav, altså Carl Gustav Møller, da født som jeg har skjønt: 6/6-1870 i Kristiania/Oslo ( Opplysninger om han her: https://kbharkiv.dk/brug-samlingerne/soeg-i-indtastede-kilder/post/17-1367179. /Dansk  Politiregister.

 

Jeg har i min gamle tråd startet i 2013 på dansk slekt og data i Danmark også lagt inn dette om noe annet kunne dukke opp: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,53446.msg914792.html#msg914792. Her står det og endel andre opplysninger som sådant hører til saken.

 

Om denne lille tilleggsopplysningen  kan frembringe noe mere her i forumet  tar jeg i mot ev. alle tips med stor takk. Kan han finnes i Kristianias/Oslos kirkebøker et sted?

 

 

Endret av morten undseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.