Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker , mellomnavn og etternavn !


samuel svendsen
 Del

Recommended Posts

Min far som døde i 2008 ble 86 år gammel . Han var enebarn . Da han var 8 år var begge foreldrene døde.

 

Det har aldri vært noe diskusjon om hans fornavn eller etternavn , men vi barna har fått et mellomnavn som kommer fra farmor sin side.

 

Så ser eg til min overraskelse at i kirkebøkene fra far sin fødsel og dåp er han ført inn med fornavn og mellomnavnet til sin mor som hans etternavn. Etternavnet som alle vi fire barna har fått er ikke nevnt i kirkebøkene.

Hvorfor er det slik ? Hva kan ha skjedd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man ved dåp kun får fornavn. Om han også er innført med et "etternavn" så er det vel heller et mellomnavn. Mellomnavn er et fornavn. I dette tilfellet er det morens mellomnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomnavn er et mellomnavn, og ikke et fornavn (og heller ikke et etternavn). Hvis f eks frk Olsen gifter seg med hr Hansen, og barna deres får etternavnet Olsen Hansen, så er Olsen mellomnavn og Hansen etternavn, Men hvis barna får navnet Olsen-Hansen, så er Olsen-Hansen etternavnet. (Men for å bruke bindestrek i dag så tror jeg det er noe det må søkes om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint, så vet jeg det:)

Og fornavn - (for å ha sagt det) uansett om et barn har to eller flere fornavn, så er de alle fornavn. Mange forveksler dette som mellomnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt på vei enig med Grete, men rent juridisk tror jeg Berit er inne på noe riktig når hun skriver at et mellomnavn er et fornavn.

Loven opererer kun med fornavn og etternavn. "Mellomnavn" er riktig nok et innarbeidet begrep, men det eksisterer ikke i lovens forstand, tror jeg ...

Eller er jeg helt på jordet? Her på dette forum finnes det helt sikkert noen som vet dette helt eksakt.

 

Senere tilføyelse: Jeg forstår av innlegg 13 at det jeg her skriver ikke stemmer. Jeg beklager at jeg ikke sjekket navneloven! Det har jeg gjort nå, og jeg ser at navneloven også opererer med begrepet mellomnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo «mellomnavnet» Biberg, men alle steder blir det registrert som annet ledd i fornavnet, og Kristensen er etternavnet mitt. Jeg har lurt på å få etternavnet endret til Biberg-Kristensen, men jeg vet ikke om jeg gidder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha ett eller flere fornavn - uansett antall så er de kun fornavn.

Så kan du ha to eller flere etternavn - etternavnet som kommer sist i rekken (og som sannsynligvis står først i tlf katalogen) er ditt etterrnavn.

Alle andre 'etternavn' blir betegnet som mellomnavn.

Og to etternavn, f eks Biberg-Kristensen, som blir holdt sammen av en bindestrek, blir å regne som ett etternavn. Så Leif, setter du sammen mellom-/ og etternavnet ditt med en bindestrek, så flytter du plass i tlf katalogen fra K til B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare en kort periode at "alle andre etternavn blir betegnet som mellomnavn." Tidligere var dette ett av fornavnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligare debatt om fornavn/mellomnavn/etternavn: http://forum.arkivverket.no/topic/173971-oppkalling-av-barn-baade-fornamn-og-etternamn/

 

I USA trur eg det var vanlig med bare ett fornavn, så mange norsk-amerikanerar insisterer på å kalle fornavn nr 2 (og 3) for "middel names", som dermed ikkje blir synonymt med det norske begrepet mellomnavn. Eg har sett ein del tilfeller der nordmenn med to fornavn som begge blei brukt i Norge, i USA brukte bare det første og førstebokstaven i det andre. Ole Trygve og John Olav i Norge blei til Ole T. og John O. i USA..

 

Ellers syns eg det er artig å føle utviklinga av etternavn som Gentofte (fra Danmark) som blir brukt i oppkalling, via mellomnavn, så blir tatt i bruk som fornavn: Jentoft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha ett eller flere fornavn - uansett antall så er de kun fornavn.

Så kan du ha to eller flere etternavn - etternavnet som kommer sist i rekken (og som sannsynligvis står først i tlf katalogen) er ditt etterrnavn.

Alle andre 'etternavn' blir betegnet som mellomnavn.

Og to etternavn, f eks Biberg-Kristensen, som blir holdt sammen av en bindestrek, blir å regne som ett etternavn. Så Leif, setter du sammen mellom-/ og etternavnet ditt med en bindestrek, så flytter du plass i tlf katalogen fra K til B

 

Nei

Jeg har ennå papiret på at mitt etternavn er "Kamsvaag Berntsen", ingen bindestrek, ordet slektsnavn er ikke brukt. (Og du finner meg på K i alle offentlige registre K B, Geir)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt på vei enig med Grete, men rent juridisk tror jeg Berit er inne på noe riktig når hun skriver at et mellomnavn er et fornavn.

Loven opererer kun med fornavn og etternavn. "Mellomnavn" er riktig nok et innarbeidet begrep, men det eksisterer ikke i lovens forstand, tror jeg ...

Eller er jeg helt på jordet? Her på dette forum finnes det helt sikkert noen som vet dette helt eksakt.

Kan du ikke lese navneloven først?

 

DTH

 

 

 

Nei

Jeg har ennå papiret på at mitt etternavn er "Kamsvaag Berntsen", ingen bindestrek, ordet slektsnavn er ikke brukt. (Og du finner meg på K i alle offentlige registre K B, Geir)

Ja, det er fullt mulig for etternavn antatt før gjeldende navnelov. Wedel Jarlsberg er et parallelt eksempel (selv om noen nå ser ut til å bruke bindestrek).

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lese navneloven først?

 

 

Jeg beklager at jeg ikke sjekket den! Det har jeg gjort nå, og jeg ser at navneloven også opererer med begrepet mellomnavn.

Takk for korreksjonen, det er godt å få rettet det som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å følge disse tankerekkene vedr mellomnavn og etternavn.

Mitt mellomnavn er Gottschalk . Min oldermor kom fra Stord , og det er fra henne jeg har navnet Gottschalk.. Min far hevdet at han ikke var døpt Gottschalk. Alle oss 4 barn har har riktignok fått Gottschalknavnet . Så ser eg til min undring i kirkeboka at min far er døpt Gottschalk , men i kirkeboka står det skrevet Gottschalch. Er dette slurv eller en bevisst justering ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.