Gå til innhold
Arkivverket

Flyttet fra Nord-Østerdal til Kvelde/Hedrum ?


Jan Næss
 Del

Recommended Posts

Som fersk slektsgransker har jeg klart å følge farsgrenen tilbake til ca.1600,sistemann - eller rettere sagt førstemann het Mathias Arnesen,og lenger tilbake får jeg vanskeligheter.En fjern slektning mener at slekten muligens kan stamme fra Østerdal,han gjettet på Røros,men å kaste et navn ut i løse luften er vel kanskje som nåla i høystakken - eller ringer det en bjelle hos noen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette snakk om Matias Arnesen som var bruker på Gjønnes i Hedrum fra omkring 1640 til omkring 1661? I så fall kjenner jeg ikke til noe som kan danne grunnlag for å tro at han var fra Østerdalen, eller nærmere bestemt Røros. Vet du hvorfor din slektning gjetter slik?

 

Og hvis det ikke er snakk om Matias Arnesen på Gjønnes, hjelper det om du skriver alt det du vet om "din" Matias Arnesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,og takk for svar.Joda, det er Mathias Arnesen på Gjønnes det er snakk om,hvorfor min fjerne slektning var inne på noe "Røros-spor" har jeg ingen anelse om,så det var et skudd i blinde.Antagelig må det ha vært en eller annen misforståelse.Mathias Arnesen var min TTTTTT-oldefar,og etlingene etter ham forflyttet seg ikke stort,fra Gjønnes via Vestrum til Rimstad og Odberg,en strekning på vel 12-13km.Unntaket var min bestefar Mathias Berntsen som etter mange år i Australia kom hjem og kjøpte en gård på Ringdal før han kjøpte gård på Næss i Kvelde,men det er jo heller ikke mange kilometerne fra Gjønnes.Mathias Arnesen var vel født litt inn på 1600-tallet,så nå lurer jeg på hvordan jeg skal komme videre bakover.Jeg må vel kanskje til Arkivet i Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias Arnesen var vel født litt inn på 1600-tallet,så nå lurer jeg på hvordan jeg skal komme videre bakover.Jeg må vel kanskje til Arkivet i Kongsberg?

 

Du kan ikke ha særlige forhåpninger om å finne ut hvem som var far til Matias Arnesen på Gjønnes. Kildematerialet er for tynt. Hvis du skal besøke Statsarkivet på Kongsberg, vil jeg råde deg til å fokusere på en oppgave som er enklere å løse.

 

Farsnavnet er for meg kun kjent gjennom skiftet etter kona Ingeborg Jakobsdatter på Vestby 6. november 1693. Arvingene var hennes barn med hennes første mann "Matthias Arnesen Giønnes". Matias er ellers nevnt i skattelister mellom 1640 og 1661, men da - så vidt jeg vet - kun med fornavn og gårdsnavn. Dette er ikke stort å gå ut fra i ei jakt på hans foreldre.

 

Mest sannsynlig, men ikke sikkert, var Matias av lokal herkomst. I bygningsskatten 1604 nevnes en Arne på Øvre Bergan og en Arne på Lefsrød (i Kodal), mens landskatten 1620 nevner en Arne på Øvre Bergan (formodentlig samme som i 1604) og en Arne på Løvås. Matias kan ha vært sønn av en av disse, men jeg kjenner ikke kilder som kan bekrefte eller avkrefte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,og takk for svar - og takk for korrigeringen får jeg vel si.Som nybegynnere flest er jeg vel for opptatt av å lete bakover og helst finne direkte linje til Harald Hårfagre.....

Skjønner at jeg må tenke litt anderledes,og heller begynne å gå litt i bredden,for å si det sånn.Men du verden hvor gjerne jeg skulle hatt tak i Krohn-Holms bygdebok for Hedrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Via ditt nærmeste bibliotek skal du gratis kunne fjernlåne bind II og III av Hedrum bygdebok.

Den finnes også hos flere fylkesbibliotek og på lesesalen på RA / SA i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.