Gå til innhold
Arkivverket

Finner man tilbake til slektsgård i Sverige?


Knut Nilsen
 Del

Recommended Posts

Mine tippoldeforeldre Nils Johansson Flygel og hans kone Katarina Aronsdatter Lomakka kom fra Lomakka gård, neder Vojakkala, Sverige på 1800-tallet(skal være i nord-Sverige). Slekten videre i Norge finner man men jeg lurer på om man på noen måter kan finne ut hva skjedde på gården og med gården. flyttet hele familien og ble gården liggende brakk eller flyttet bare en av familien til Alta og gruvedriften her? Er det mulig å finne om det er slekt igjen der?

 

Er det noen som er bevandret i systemene slik at det er mulig å finne ut uten å måtte reise dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er å se digitaliserte svenske kirkebøker, folketellinger etc, men da må man ta abbonement hos SVAR - som er alene om å ha folketellinger - , arkiv digital el.l. Men det koster. Andre alternativet er å stille spørsmål på brukerforumet her på Digitalarkivet. Her er det mange gode hjelpere. Men det er også mulig å skaffe seg brukerkonto på det svenske forumet - Anbytarforum. Også der er det mange velvilige hjelpere.

 

 

Hilsen Tor

 

Addendum: Lomakka i Nedre Vojakkala er i Nedertörneå forsamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ikke noe mer om dem da ? Når ca er de født ? Når ca kom de til Norge. Alt av tilleggsinfo hjelper.

 

Jeg har bladd litt sporadisk i husforhør, men det hjelper jo ikke før jeg vet noe om ca tid jeg skal se.

 

familysearch sier vel at du skal til Finland. https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/F8TM-B41

 

Ser man hva Wikipedia skriver så kan det stemme: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vojakkala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ikke noe mer om dem da ? Når ca er de født ? Når ca kom de til Norge. Alt av tilleggsinfo hjelper.

 

Jeg har bladd litt sporadisk i husforhør, men det hjelper jo ikke før jeg vet noe om ca tid jeg skal se.

 

familysearch sier vel at du skal til Finland. https://familysearch...M9.1.1/F8TM-B41

 

Ser man hva Wikipedia skriver så kan det stemme: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vojakkala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det eneste årstallet som jeg har er fødselsåret på en av /eneste sønnen deres. Han heter Aron Nilsen Flygel og er født i 1814. Alle steder står det at han er født i Sverige. Mener at det er Haparanda traktene.Så da vil vel fødselsårene til foreldrene bli på slutten av 1700-tallet.

Aron er gift i Alta og det eldste barnet er født i 1850.

 

Håper dette kan hjelpe...

 

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Jo da det hjelper skal du se. Den 12/7-1814 fødes, døpt 13/7. Aron sønnen til Nils Flygel og hustru Carin Aronsdotter. Han blir født mens de bor på Øvre Vojakkala. Husforhør starter først 4 år etter ( i 1818) og da finner jeg dem ikke på Øvre Vojakkala. Men, skal sjekke nedre også jeg, i og med at du mener de bodde der. De kan ha flyttet i løpet av de 4 årene.

 

Det er rett at det er snakk om Haparanda. Men når Aron blir født i 1814 ligger det under Nedertorneå, først en del år etterpå ble Haparanda ført selv tydeligvis (rundt 1830 tallet ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi på sporet. I Nedertornea C:1, s. 11 finner jeg en Aron født 12. juli 1814 med foreldre Nils Flygt og hustru Carin Aronsdatter. Men bostedet er Över Vojakakala.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i Nedertorneå husforhør AI:1 (1818-1825), s. 82 finner man Nils Johansson Flygdt f. 1779, hustru Cajsa Aronsdatter f. 1772, barna Eva Cajsasdotter 1799, Johan Nilsson 1809, Nils Nilsson 1810 og Aron Nilsson 1814. Dessverre begynner fødelseslistene først i 1814.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja visst var de på Øvre Vojakka allikevel. Flott at du fant det. Jeg fant det omsider jeg også. Ga meg visst litt tidlig.

 

kan man på noen måte finne ut om det kun var den ene sønnen som ble med over til Norge eller var det flere som ble med?

Overrasket over hvor raskt dere jobber, Anne Lene og Tor.

 

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det nok å følge, spørsmålet er bare hvor god presten var til føre register.

 

Finner familien igjen i husforhør AI:2 (1825-1835), s. 24 Øvre Vojakkala. Med anm. om at sønnen Nils flytter til s. 65 i løpet av perioden - han gifter seg og får familie. Foreldre og barna Johan og Aron flytter i perioden til s. 56 Nd. Vojakkala. Og nå skrives etternavnet Flygel.

 

Tot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i AI:3 (1836-1946), s. 65 Nedre V. Nils Har ny hustru, brita Stina Pärsdatter f. 1784. Johan og Aron fremdeles hos faren, men en anm. kan tolkes som om Aron flyttet 1836.

 

Tor

 

Også i AI:4 (1947-1855), s. 51. Her står at Johan død 29/12 1852 - ursindig och døvstum.

 

Tor

 

Dessverre inge flyttelister fra denne tiden, finnes både før og senere. Så der mistet jeg nok tråden på Aron - i hvert fall så langt.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer fra husforhør A1:2. Nils Flygels kone Cajsa dør den 20/8-33.

Sønnen Johan står skrevet som: svaksynt, døv og stum.

 

Går vi til neste husforhør som dekker årene 1836-1846, så gifter Nils Flygel seg igjen, den 14/7-37 med Brita Stina Pehrsdotter korss f 1784. Dette ekteskapet varer ikke lenge. Hun dør nemlig den 22/1-38. Noe barn fikk de ikke.

 

Nils Flygel gifter seg så enda en gang den 17/3-40, da med Lena Cajsa Abrahamsdotter Strøm f 1795. Hun har også en uekte datter Greta Cajsa f 22/9-1821.

 

Sønnen Aron f 1814 flytter den 16/11-36, men jeg klarer ikke helt å lese hvor han flytter til. kanskje noen andre kan ?

 

Så har jeg også tittet i husforhøret 1847-1855 og det som der er nytt er vel at sønnen Johan f 1809 dør den 29/9-1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det står at Aron flyttet til Karl Gustav forsamling.

 

Tor

 

Og der er det bare starten av innflytningslengd for 1836 som er bevart. Så kontrollmiddel savnes - hvis man ikke går gjennom hele husforhøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Arons bror Nils fra 1870 tellingen:

 

Om personen Namn: Fredric Hemförsamling: Nedertorneå Hemort: Nedertorneå Kontrakt: Västerbottens 4 Län: Norrbotten Födelseår: 1869 Födelseförsamling: Nedertorneå Norrbottens län Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Familjeställning: Dess Famstkod: Barn ( B) Familj nr: 2 Övrigt: Finsk Sida: 2 Rad: 30

 

Lägg till en kommentar

Om hushållet

 

Personer i hushållet: Fam. nr 1 Nils Nilsson Flygel, f. 1810 i Nedertorneå Norrbottens län, Backst. Maria Helena Sammela, f. 1813 i Nedertorneå Norrbottens län Nils Petter, f. 1852 i Nedertorneå Norrbottens län Margareta Johanna, f. 1854 i Nedertorneå Norrbottens län Amanda, f. 1856 i Nedertorneå Norrbottens län Fam. nr 2 Mathilda, f. 1847 i Nedertorneå Norrbottens län Fredric, f. 1869 i Nedertorneå Norrbottens län

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og faren og ny hustru er i AI:5 (1856-1865), s. 25 i Øvre V. igjen.

 

Tor

 

Og i AI:6 (186-1876), s. 23 med anm. om at Nils Johansson Flygel døde 5. januar 1867. Øvre Vojakkala.

 

Tor

 

Men jeg finner ham ikke i F:1 begravningsbok. Er jeg for trøtt, eller er det noe rart med dato/år?

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står innført som død i Nedertorneå F:1 bild 31(ad online), første innføringeni 1867. Død 5/1 gravlagt 13/1 Fattighjonet nils Flygel i Øfvre Vojakkala, 88 år, gift. Noe dødsårsak står ikke innført.

 

Veldig moro hvor mye som er funnet frem her på kort tid :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man på noen måte finne ut om det kun var den ene sønnen som ble med over til Norge eller var det flere som ble med?

Overrasket over hvor raskt dere jobber, Anne Lene og Tor.

 

Knut

 

Det var vel bare Aron som reiste tror jeg.

 

Broren Johan døde jo i N. Vojakkala den29/9-52.

 

Den andre broren Nils fant jeg i 1880 tellingen i innlegg 16, da var han gift og hadde barn. Et av hans barn, nemlig sønnen Nils Petter født i 1852 flytter til Norge i 1871, kanskje det kan ha vært til samme område som onkelen Aron ?

 

Jeg la inn en lenke til flyttingen av Nils Petter, men det funket ikke. Da lenkes man bare til en side med info om abb.priser. Prøver klipp og lim i stedet jeg og ser om det går bedre. :

 

 

Emigranter registrert i svenske kirkebøker

Nils Petter Nilsson Flygel Personopplysninger Fornavn: Nils Petter Utflyttingsdato: 1871-07-01 Etternavn: Nilsson Flygel Utflyttingslän: Norrbotten Fødselsdato: 1852-02-15 Utflyttingssogn: Nedertorneå Församling Gårdsnavn (f.eks. Bäcke-Nils): Utflyttingssted: Över Woijakala Født län: Norrbotten Destinasjon sted: Født sogn: Nedertorneå Församling Destinasjon land: Norge Født sted: Landskode: NO Født sted (utenfor Sverige): Enslig/Familie: E Født land (utenfor Sverige): Filnr: 3 Yrke: Kilde: Hfl AI/6 Nedertorneå 1866-1876 Alder: 19 Side i husforhør: 14 Kjønn: M Nr. i utflyttingsliste: 12 Sivilstatus: Og Innflyttingsår: Husforhørsbind: Innflyttingssted: Utflyttingsbind: Innflyttingssogn: Merknader i utflyttningsliste: Innflyttingslän: Merknad om gjeninnvandring: Innflyttingsland: Gjeninnvandringsdato: Fars navn: Merknad om arbeidsattest: Fars yrke: Mors navn: Mors yrke: Ektemakes navn: Ektemakes yrke: Sist oppdatert: 2013-01-14 12:58:59.0 Arkiveier: Ovanåkers kommun -Historiekällar'n E-post: maude.nyberg@ovanaker.se Telefon: +46 271 574 07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremkommer ikke hvor i Norge han flyttet. Men, nå har jeg funnet det i utflyttede fra nedertorneå. Nils Petter Nilsson Flygel flyttet den 1/7-1871 til Ofoten i Norge.

 

Da fant jeg Nils Petter f 1852 i 1900 tellingen i Norge:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f01855&gardpostnr=638&personpostnr=6399&merk=6399#ovre

 

1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036932002822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Johansson Flygel ble jo meget gammel. Han døde litt i forkant av, en av de verste katastrofene som har rammet Tornedalen, nordre Sverige og Finnland - den store missveksten 1867-1869. Kanskje et resultat av dette at mange dro til Norge i disse årene og årene etter., Jf. http://sv.wikipedia....ren_1867â€"1869 og http://en.wikipedia...._of_1866â€"1868

 

Tor

 

Og så kan jeg føye til at det i FT 1870 finnes flere Flygel i Nedertorneå, Anna Greta (enslig) f. 1806 og Johan Eric f. 1800. I området finnes det også personer med samme navn i FT 1880, 1890 og 1900 (den siste publiserte FT i området).

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lurte jo også på om det ble noe slekt igjen på gården/byen.

 

Jeg har fulgt Nils Nilsson Flygel ett stykke, i husforhør AI:2 (1825-1835) s. 65, AI:3 (1836-1846) s. 56, AI:4 (1847-1855) s. 45, AI:5 (1856-1865) s. 18, AI:6 (1866-1876) s. 14, AI:7 (1877-1886), s. 14.

 

I følge opplysningene i husforhørene giftet han seg med Maria Helena Salmela 9. september 1831, hun født 1813. Jeg har funnet barn: Isak 2*/5 1832 (død 8/7 1839), Maria Helena 4/8 1834, Johan 21/7 1836, Israel 9/9 1839, Elisabeth Juliane 14/7 1845 (død 11/4 1846), Carolina 27/4 1841, Mathilda 10/1 1849, Nils Petter 15/2 1852, Margareta Johanna 3/4 1854, Amanda 26/2 1856.

 

Nils Nilsson dør 3/9 1878, hustruen 25/3 1872.

 

Jeg ser ikke anm. om flyttet til Norge på andre enn Nils Petter i 1871, men det er noen av alle barna som det ikke er anm. på. Og så kan selvsagt noen ha flyttet i flere runder. Men med så mange barn, så er det jo mulig at det fremdeles lever etterkommere i Nedertorneå.

 

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste sønn til Nils Nilsson Flygel, Israel f. 1839, gift med kone og barn i ft 1890 haparanda, Norrbotten:

 

 

Namn: Israel Flygel

Hemförsamling: Haparanda stad

Hemort: Haparanda stad

Kontrakt: Västerbottens 4

Län: Norrbotten

Födelseår: 1839

Födelseförsamling: Haparanda Norrbottens län

Yrke: Arbetare

Civilstånd: Gift (G)

Kön: Man

Famstkod: Far/man (F)

Familj nr: 1

Övrigt: Finne

Sida: 13

Rad: 28

 

Fam. nr 1

Israel Flygel, f. 1839 i Haparanda Norrbottens län, Arbetare

Eva Lisa Lääkkö, f. 1831 i Nedertorneå Finland

Nils Arvid, f. 1865 i Haparanda Norrbottens län

Nancy Maria, f. 1872 i Haparanda Norrbottens län

 

 

Israel Flygel og Eva Lisa er i Haparanda i ft 1890 med sønnen Nils Arvid, i 1900 uten barna.

 

Ft 1910 er scannet hos SVAR, så familien kan følges videre.

 

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.