Gå til innhold
Arkivverket

Hans Jakob Baade Bie og Johanna Anbjørnsdtr. Larsen - hvor giftet de seg i 1887 ?


Kåre Paulsen
 Del

Recommended Posts

Mine oldeforeldre, Hans Jakob Baade Bie f. 31. okt 1857 og Johanna Anbjørnsdtr. Larsen f. 29. okt 1861, var begge født på Espevær i Bømlo.

Johanna sine foreldre var fra Espevær, Hans Jakob sin far var fra Sokndal i Dalane, og hans mor fra Høyland (?). Foreldrene hans flyttet til Espevær før Hans Jakob ble født.

 

I et notat jeg har fra Espevær, står det at Hans Jakob og Johanna giftet seg i Høyland i 1887.

Jeg har søkt "alle tenkelige" steder, men finner ikke vielsen ( det er jo flere plasser som heter Høyland ).

 

Det virker egentlig rart at de giftet seg en annen plass enn rundt om Espevær / Bømlo der begge var fra og bodde. Begge er døpt i Finnås - dåpen var lett å finne.

At de ble gift i 1887, kan stemme. De fikk 6 barn, første barn født i 1888. Alle barna var født i Espevær.

 

Jeg vet svært mye om deres liv og levned, men skulle gjerne visst når og hvor de giftet seg.

Håper på at noen kan finne kirkeboken med vielsen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Petri i Stavanger, Ministerialbok nr. A 19 (1879-1900), Ekteviede 1886, side 74.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3665&idx_id=3665&uid=ny&idx_side=-82

Permanent bildelenke:http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060519050174.jpg

 

nr. 5

 

Mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgi meg min svake hukommelse, men kan det være at jeg en gang har vært borte i at Bie'r i Sokndal hadde røtter på Bie i Fjære/Grimstad...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Ingelin Andresen !

Sånn er det; jeg var så hekta på Høyland at jeg ikke tenkte på f.eks. Stavanger. I tillegg var det 1886 og ikke 1887 de giftet seg. Takk for hjelpen.

 

Til Jarle V. Erichsen :

Jeg vet at det skal være to-tre Bie-slekter her i landet. Min Bie-slektsgren stammer fra Sokndal, men jeg kjenner ikke til noen forbindelse til Fjære / Grimstad.

Men for alt jeg vet kan det kanskje langt tilbake i tid finnes en forbindelse der. Så det kan nok hende du har rett.

Skulle vært kjekt å vite hvis du finner ut noe mer om det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg hadde for mange år siden kontakt med en som var opptatt av dette. jeg fant da følgende passasje i en avisartikkel:

Bie i Fjære/Grimstad:

 

- I en avisartikkel av Jørgen Myhre i Fædrelandsvennen ("Hvem var hvem på Agdergårdene" nr. 99; Naksbie i Fjære) nevnes:

"Viet 19. jan. 1755: Ingeborg Tellefsdatter Naxbie og ungkar, soldat, Gunder Johnsen av Mykland sogn."

---

"Oversikt:

1. Tellef Villumsen Bie/Naksbie dødsk. 1754, gm Siri Jørgensdtr.

2. Ingeborg Tellefsdtr. g 1755 m Gunder Johnsen Bie/Naxbie

3. John Gundersen Bie døpt Grimstad 4.1.1761, død 82 år gml. i Sokndal 1842, gm Guri Berntsdtr. Se familien Kielland.

4. Gabriel Bie, f. i Sokndal 1777. Bodde på Kielland i Soknd. d 1819. Gm Berte Gurine Kielland 1800-18835. Se Kielland.

5a. Gabriel Bennich Bie 1829-1862. Kirkesanger i Sokndal.Gm Elisabeth Larsen f 1837. Se Kielland.

5b. Jens Henrik Bie f 1831, skipper, omkom ved briggen "Sokendals" forlis 1871. Gm Amalie Johanne M›ller. Se Kielland.

1 datter: Louise gm lensmann Landmark."

 

(Måtte søke det frem i fritekstsøk blant mange dokumenter på min harddisk, men jammen dukket det opp!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.