Gå til innhold
Arkivverket

Dødsmelding Bergen 1940


Anette Mahle
 Del

Recommended Posts

Min oldefar står oppført med en annen dødsdato enn den jeg har funnet, og jeg ser at Døde i Bergen sier det samme som meg.Jeg har fått låne en ekte skatt: morfars gjestebok fra mammas barndomshjem. Morfar skriver om viktige begivenheter, ikke bare selskapelighet. Jeg siterer: 12/12-40 Bestefar reiser til Bergen for å besøke tante Frida

23/12-40 Bestefars hvile begynte

26/12-40 kl 23-30 hensov bestefar i fred

30/12-40 kl 15 bisattes bestefar i Solheim kapell, Bergen under stor deltagelse fra nær og fjern.

 

Andre slektninger bruker 23/12-40 som dødsdag, men Døde i Bergen sier: 27951 181 Lycke Ole Reinhardt Des 26 1940

 

Men jeg lurer på hva morfar kan ha ment med "Bestefars hvile begynte". Kan jeg finne selv, eller få, flere opplysninger om hvor og hvordan og hvorfor han døde?

 

Og hvorfor ble han begravet i Bergen? Han var født på Hvaler i Østfold og bodde i Oslo. Men han var gift med Astrid Charlotte Olsen fra Bergen. Hun døde i 1953, så det er ikke fordi hun allerede var begravet der. Var det ikke vanlig å frakte døde hjem? Jeg tror ikke det har vært av økonomiske årsaker.

 

Ole Reinhard Lycke, født på Hvaler 3.11.1862

Astrid Charlotte Olsen, født i Bergen 09.05.1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallsprotokollen for Bergen skifterett sier at han døde 26. desember, og at han døde i Haukelandsv. 17. Det står at han er bisatt i Solheim, men det betyr rimeligvis kremasjon, og urnen kan vel i prinsippet være sendt til Oslo for nedsetting på lokal gravplass. Dersom man hadde bestemt seg for kremasjon, kunne jo den like gjerne skje i Bergen som Oslo.

 

Skal det med at hans "hvile begynte" bety at han lå bevisstløs fra 23. desember?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, svar allerede! Tusen takk. Imponerende! Adressen er ikke å finne på kartet, men det er vel sikkert sykehuset. Det virker jo sannsynlig, om han var bevisstløs før ahn døde. Datteren han besøkte var sykepleier på Haukeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok som Yngve skriver, her er han gravlagt på Vestre gravlund i Oslo:

 

http://www.begravdei...me/sort_order/1

 

Dette må være den riktige Reinhardt Lycke, født 3.11.1862, selv om navnet Ole ikke er med.

 

Det står ikke dato eller årstall for urnenedsettelsen. Men siden han døde i Bergen i julen 1940, kan jo urnen ha blitt nedsatt i Oslo etter krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, der er jo "halve slekta"! Tusen takk for at du fant dette. Jeg er så ny i dette og har overhode ikke oversikt over de forskjellige stedene jeg kan søke. Men listen min blir stadig større.

 

Så snilt av deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.