Gå til innhold
Arkivverket

Søbstad på slakthuset i Sandviken - - - - Jørgen Reinersen


Harald Kismul
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med søk etter vedkommende som ved min bestemors dåp i 1912 er oppgitt som hennes far, men som ikke finnes på noen folketelling i 1910/1900, så "etterlyser" jeg her Jørgen Reinersen som er oppgitt som hennes far. I følge klokkerboken ved hennes dåp skal han være født i 1878.

 

Der etterlyses også en som heter (Bernhard?) Søbstad og arbeidet på slakthuset i Sandviken på 1950-1960 tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen adressebok 1958 har ikke noen med etternavn "Søbstad" i Bergen. Han kan selvsagt ha bodd utenfor byen selv om han jobbet i Sandviken, men de nærmeste omlandskommunene skal være med i denne adresseboken.

 

Jeg får heller ikke treff på Jørgen Reinersen i Bergen rundt 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

 

Virker på meg som navnet som er oppgitt i klokkerbok muligens kan være uriktig (bevisst eller ei fra noens side den gang). Det eneste håndfaste beviset jeg sitter på (så langt som det er ekte), er et fotografi tatt av fotograf A Brundtland i Bergen som er sagt å være forlovelsebildet deres. Tanken nå er å sende en kopi av dette bildet til statarkivet i håp om at der finnes noe arkiv på foto tatt av denne fotografen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forsøkt meg med "ReinerTsen", men med akkurat like lite hell.....

 

Den eneste skriftlige kilden til info som jeg vet finnes, er kirkeboken. Utover dette så er den vesle informasjonen jeg har muntlig fra familie (i hovedsak min bestemor). Bildet som jeg sitter på, og som min bestemor personlig har fortalt meg er forlovelse bildet til hennes foreldre.....hvem vet....kanskje dette ikke er sannheten men kun noe hun har blitt fortalt av sin mor og bestemor som hun vokste opp med. Vil tro at det å vokse opp i begynnelsen av 1900 tallet som "uegte" ikke var bare bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteig takk for det Du har helt rett, Reiersen. Det er jeg som har skrevet feil på headingen.......og på meldingen... Har blitt en del sene nattetimer med søk rundt om kring, både på Reiersen og navn som kan ligge opptil dette navnet.

 

Jeg har også funnet en som står på familysearch.org "Jørgen Andreas Reiertsen" som skal ha bodd i Bergen og vært gift der.

 

Jeg burde vel egentlig starte tråd på nytt pga feilskrevet navn i headingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde vel egentlig starte tråd på nytt pga feilskrevet navn i headingen?

 

 

Du kan vel bare redigere overskrifta i dette temaet?

 

Gå inn på rediger og forandre fra Reinersen til Reiersen så er det vel ok :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen idee om hvordan man finner ut mer om denne Jørgen Reiersen fra Egersund?

 

På min egen liste så er det han, samt en som heter Jørgen Reiertsen (denne gangen med "t" :rolleyes: ) født 1884 i Lenvik. I følge familysearch.org så skal han ha bodd i Bergen og ettersigende vært gift der.

 

I følge gammel muntlig info ble ikke mine oldeforeldre gift pga han var glad i en annen kvinne. Denne skal han visstnok ha giftet seg med senere og fått barn med. I følge det jeg har blitt fortalt, så skal min bestemor ved flere anledninger ha kommet med ytringer som tilsa at hun muligens hadde "aner nordfra".

 

Du kan vel bare redigere overskrifta i dette temaet?

 

Gå inn på rediger og forandre fra Reinersen til Reiersen så er det vel ok :) ?

 

Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel han fra Lenvik:

 

 

1911 32 1011 1/1 Jørgen Andreas Reiertsen Kaarvik Sømand Bergen Lenvik 1884 Skomaker Reiert Johansen Astrid Systad Tjenestepike Nygjerdet Lil. Damsg. Bergen (Sandvikens sogn) 1886 Slagter Johannes Systad

http://da4.uib.no/cg...3&merk=863#ovre

 

Erik Berntsens slektssider.

 

Jørgen Andreas Reiertsen

 

tng_male.gif 1884 -

Born 1884 Lenvik, Troms tng_search_small.gif Gender Male Person ID I59890 IEA Last Modified 20 Feb 2013

Father Reiert Johannessen, b. 03 Jul 1847, Kraknes, Lenvik, Troms tng_search_small.gif Mother Anne Margrethe Johansdatter, b. 12 Jun 1847, Kårvik, Lenvik, Troms tng_search_small.gif Married 1872 Family ID F306 Group Sheet

 

http://www.google.no....42768644,d.Yms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitt au med headingen.....

 

 

Ann-Mary Engum, neste gang jeg reiser til Trondheim så skylder jeg deg en flaske med vin om du drikker den slags :) . Tydelig at jeg som fersking på slekt har mye å lære om hvor/hvordan søke opp i riktige kilder. Bøyer meg i støvet..........mest sannsynlig har du funnet min oldefar :D Mye av det som står på den første siden du henviser til stemmer over ens med ting som er sagt etc: sjømann, fra nord, gift med annen, han heter ....Andreas mens min bestemor heter ....Andrea, min bestemor hadde tidvis kontakt med noen som var slakter.

 

Kaarvik, dette navnet må han ha tatt i ettertid, etter at min bestemor "ble til" og før han ble gift vil jeg tro. I mitt lille fotoalbum "baby boken" som "alle" fikk før, står min oldefar oppført med navnet Jørgen Kårvik. Pga ingen Jørgen Kaarvik/Kårvik fantes i folketellingene i 1900/1910 så er der ikke gjort mer med dette navnet.....

 

Nå gjenstår det bare å finne hans etterkommere for å kunne få en bekreftelse eller avkreftelse på om han virkelig er min oldefar eller ei.

 

Dere som er drevet på å finne folk, noen gode råd/tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du har gjort dette før :D .

 

Hjertelig takk! Nå gjenstår det for meg å nøste opp i hvem som er etterkommerne deres, og ikke minst om de har noe bildemateriale etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=f71931&gardpostnr=185&merk=185#ovre

Her er Reiert Johannesen og kona Anne Johansdtr i Kaarvig i 1875. Dette er på fastlandssiden nord i Lenvik kommune. Ikke så langt Lenvika der den aller eldste kirken i Lenvik lå.

Lenvik bygdemuseum har mye billedmateriale og digitaliserte bøker og artikler på sin hjemmeside http://lenvik-museum.no/hovedside.htmhttp://lenvik-museum.no/hovedside.htm

 

Hvis du får verifisert at dette er riktig familie har du gode muligheter til å komme videre og få opplysninger om slekten din. Det at han kalte seg Kårvik gjør det jo svært sannsynlig at du har funnet riktig mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Andreas Reiertsen død 9/9-1952 gift fiskearbeider f. 20/5-1884 i Leirvik, bosted Gimleveien 36d, gift i 1911 og hustru f. 1886

 

Kan jeg spørre hvor du fant adressen hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Tenkte jeg kunne komme med en liten oppfølger på denne tråden som jeg startet for ett år siden.

 

Jørgen Andreas Reiertsen (1884-1952) er etter alt å dømme min oldefar, og min bestemor var klar over hvem han var. I følge henne, hun drev med slektforskning en gang i tiden, var hun i slekt med Petter Dass. Linken til Dass grenen er via Jørgen Reiertsen. Så hennes "onkel Jørgen" som hun hadde kontakt med i oppveksten var nok litt mer enn bare onkelen hennes, så en eller annen gang i løpet av livet sitt fikk hun denne informasjonen.

 

Jeg etterlyste en "Bernhard Søbstad" som var slakter, som tittelen på tråden henviser til. Denne ettersøkte mann heter Bernhard Systad (1880-1950), var slakter og gift med Marie Regine Systad (f. Reiertsen, 1887-1969).

 

Jørgen A. Reiertsen giftet seg med Astrid Reiertsen (f. Systad, 1886-1964), Astrid var søsteren til slakter Bernhard Systad. Astrid og Bernhard sin søster Johanne Karoline Strøm (f. Systad, 1879-1962) giftet seg med Christian Andreas Bernhard Reimers Strøm (1873-1938). Christian A.B.R. Strøm var broren til Isadora Christian Strøm (1877-1956) som er moren til min bestemor. 

 

Hvis noen kjenner etterkommerne av Jørgen Andreas Reiertsen og hans kone Astrid Reiertsen (f. Systad), så hadde jeg satt stor pris på om de ville tatt kontakt med meg. 

 

Mvh

 

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.