Gå til innhold
Arkivverket

Venny Armanda f.1892 Oslo


Jan Rosseland
 Del

Recommended Posts

Sendte disse opplysningen til Statsakrivet i Oslo. Jeg ble ikke noe klokere av det svaret jeg fikk fra dem, heller mer forvirret, fordi der var det noen nye opplysninger om at Karsten Karsensen ikke er biologisk far. Har også litt problemer med å tyde alt som står her da.( se link 1 )

Kan heller ikke finne noen opplysninger om disse biologiske forelderene Karsten, Hansine og da Henrik Dahl.

 

Link 1 : http://www.arkivverk...id=1207233&js=j

 

Link 2 : http://www.arkivverk...y&idx_side=-148

 

Min bestemor, Venny Armanda, født 4.3.1892 i Oslo, døpt 13.3.1892 på Rigshospitalet i Oslo. Biologiske foreldre er Karsten Karstensen og Hansine Hansen. Hun ble som liten adoptert til Hans Sassor Reiersen og Sofie Reiersen i Kristiansand.

 

Kan dere hjelpe meg med opplysninger om hennes mann og barn fra første ekteskap. Han hette Johansen, og var sjømann, druknet i ett skipsforlis 25.3.1946, dette er meldt til Oslo skifterett(Link 2)

Det skal være barn etter dette ekteskapet, men har ingen sikre opplysninger. Det har vært snakk om at det blant annet er ei datter med navn Tora.

 

 

Har også hørt at Venny fikk tuberkulose, og kom på tuberkulosehjem, der ble hun fratatt/ mistet alle barna fra første ekteskap. Hun ble frisk og reiste derfra og treffer Ole Martin Gabriel Trondsen, som er ut av det reisende folk. De får 4 barn sammen.

 

 

Den 23.1.1929 føder Venny datteren Venny Marie Trondsen. 30.8.1932 føder hun Hans Trondsen, min mor Asborg Helene Trondsen blir født 11.3.1934, og den yngste er Tonny Synnøve Trondsen, født 8.10.1936. Alle disse er uekte, da Venny og Ole Martin ikke ble gift før i 17.4.1946. Ingen av disse barna lever nå.

 

Mvh Jan Rosseland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det står: 11/6 1896 har brandkonstabel Hans Sassor Reiersen, f.1857, gift med Sofie Nilsdttr., f.1860, begge av Christiansand S. cop. 10/3 1881 oplyst, at han og hustru har antaget "Venny Armanda" som sitt? eget? barn, etter skrivelse av

R.......96? fra barnets bestefader.

 

22/1 94 har malersvend Hans Haagensen Vogtsg. 37 opgivet at hans datter ikke er gift. ?: pige Hansine Amalie Hansdttr. Haagensen, f.1861, og .....? Barnets fader er: Gift sergeant ved Træn korpset Henrik Dahl i Skeberg. P: har også en søn:Oscar Fredrik f.23/1 83 i Havre Frankrike

m. g. damskips restauratør Carl Olsen af Chra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren ser ut til å være en vidløftig dame.

Det står først at barnet er ækte. ( og moren oppgitt som hustru) Så er det satt ? og presten har skrevet:

22.01.94 har Malersvend Hans Haagensen i Vogtsgt 37 oppgivet at hans datter ikke er gift.

men: Pige Hansine Amalie Hansdtr Haagensen f 1861 og hendes barns Fader er gift Sergeant ved Træn?? Henrik Dal i Skeberg.

P har også en søn: Oscar Fredrik f 23.01.83 i Havre i Frankrig m gift damskips??? Carl Olsen av Chri

 

Da skrev vi visst på likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp Berit og Randi.

Ang FT fra 1910 hadde jeg sett dette før, men er jo mer sikker på at dette er den rette venny, med hensyn til at hun vet nå kansje noe om sin far Henrik Dahl.

Men hva betyr medlem av kvindehjem er noen som kjenner til Nygjerdet under Damsgaard lille sted ?

Kan heller ikke skjønne helt det med etternavnet, for i1946 når hun gifter seg for siste gang står det skrevet sjømann Karsten Karstensen som far.(Link 2)

Har også litt problemer med å finne Hansine Hansen f.1860 og hennes far Hans Haagensen, og da Henrik Dahl i Skeberg i noen FT.

 

Mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.