Gå til innhold
Arkivverket

Familysearch referanse til dåp på Eiker i 1709 som jeg ikke finner


Jan Sortland
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter dåp for Amund Haagensen som er født i Eiker/Drammens området ca. 1705-1710. I Familysearch.org finner jeg flg.:

 

 

https://familysearch.org/search/record/results#count=20&query=%2Bgivenname%3AAmund~%20%2Bsurname%3AHaagensen~%20%2Brecord_country%3ANorway%20%2Bbirth_place%3ADrammen~%20%2Bbirth_year%3A1690-1710~

Det refereres til en dåp på Eiker den 2. juni 1709, men når jeg sjekker dåpsboken på Eiker for den perioden kan jeg ikke finne denne inførselen. Den er heller ikke på Digitalarkivet der det er laget database over de eldste kirkebøkene på Eiker.

 

Er det noen som har forslag til hva som er feil? Stedet eller datoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon,

Så flott at du tok kontakt! For meg er Amund Haagensen født på Eiker 1709 en ny oppdagelse og jeg har ennå ikke klart og bevise slektskapet til etterfølgende generasjoner, men dette er hva jeg har så langt:

 

En Amund Haagensen (jeg tror altså det er han som er født på Eiker i 1709) får flg. barn på Bragernes:

- 7/10 1733: Karen (blandt fadderene finner vi Karen Hagensdatter og Niels Hagensen)

- 24/6 1735: Marie (Niels Hagensen er fadder)

- 12/5 1737: Guttorm Haagensen (min forfar)

 

Senere får Amund flere barn, nå er de døpt i Werket (Konnerudverket), en er oppført i KB forTangen:

- 24/10 1741: Maria. Nå får vi også vite morens navn: som er Anne Guttormsdatter.

- 10.S. Eft. Trinit. 1746: Hans. Faren kalles nå Understigeren Annon Haagensen Braaten og moren er Anne Guttormsdatter. Døpt i Werket.

 

Det er rimelig tydelig at Amund Haagensen omkring 1737 har startet å arbeide ved Konnerudverket, og der dør han i 1751:

 

Klokkerbok Skoger for Det Jarlsbergske Jernverk (Konnerudverket): Døde og begrafne 1751: 4. Sønd. eft. Hellig Tre Kongersdag blev begrafen understiger Amon Haagensen, gl. 45 aar.

Senere i den siste klokkerboken for Konnerudverket finner vi under døde og begrafne 1771: 24. juni: enchen Anne Gutormsdatter, 70 aar gammel.

 

Jeg har ikke funnet noen vigsel for Amund og Anne, men i Bragernes KB (1706-1734) side 330b, ser vi en Jens Høyer gift med Anne Guttormsdatter den 19. january 1731. Dette kan jo være at presten har blandet sammen to ulike vigsler og at Jens Høyer er blitt forvekslet med Amund Haagensen og at den virkelige kona til Jens Høyer ikke er nevnt i det hele??? Dette er uansett det nærmeste jeg har kommet til noen vigsel for Amund Haagensen.

 

Som du ser det er ikke mye jeg har å gå på når det gjelder å bevise at den Amon Haagensen som dør på Konnerudverket i 1751 og som får alle disse barna er den Amund som blir født på Eiker i 1709, men jeg tror det er den rette. Tid og sted og sosial stilling passer godt.

 

Når en leser klokkerbøkene for Konnerudverket ser vi også at Amund Haagensen og Anne Guttormsdatter nok også hadde en sønn Haagen Amundsen og kanskje også en datter Valborg. Haagen er gift flere ganger og min forfar Guttorm Amundsen er stadig vekk fadder sammen med Valborg Amundsdatter. Jeg har ennå ikke klart å finne fødsel for Haagen (som sikkert er eldste sønn) og Valborg.

 

La meg så gå litt tilbake til Eiker og dåpen for Amond Haagensen i 1709. Dette var jo registrert som en uekte fødsel, men faren dragon Haagen Amundsøn giftet seg like etter, den 14/7 med moren Mari Nielsdatter. De fikk senere flere barn:

-

Jeg kan fortelle deg endel mer om hva som skjer med Guttorm Amundsen dersom det er av interesse?

 

Hva tror du Jon, henger dette på greip? Har du eller noen andre mer informasjon som kan kaste lys over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Jeg fikk data trøbbel så jeg ble avbrutt i det jeg skrive om Amund Haagensen. Jeg skulle til å fylle ut detaljer om hans søsken:

 

faren dragon og senere husmann på "Hatten" under Viken i Nedre Eiker giftet seg altså med moren til Amund, Mari Nielsdatter bare noen uker at han ble født og senere fikk de flg. barn på Eiker:

KARI: Allehelgensdag 1711

NIELS: 22. Sønd. Eft. Trin 1714

LARS: 8. Sønd eft. Trin 1719.

 

Det kan altså se ut som om både Kari og Niels er faddere for Amund Haagensen på Bragernes i 1733 og 1735.

 

Beklager at dette ikke kom med i sin rette sammenheng ovenfor.

 

Mvh

 

Jan Sortland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der tror jeg du løste den gåten - veldig smart! Nå når jeg ser dette skiftet, vil jeg si det er over virker veldig sannsynlig at det er faktisk er vigselen for Jens Høyer og Anne Gevaltsdatter (som var enke) som jeg fant i Bragernes den 19/1 1731.

 

Da gjenstår det å finne vigsel for Amund Haagensen og Anne Guttormsdatter samt dåp for deres sønn Haagen som jeg tipper er første sønn.

 

Er det noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet 2 trolovelser for enkemand Haagen Amundsen (du kjenner nok til dem), hvorav den andre kanskje er litt intreseant

 

"at intet hindrer Enkemand Haagen Amundsen at ingaae ægteskab med Pigen Mari Christophersdtr, derfor indestaaer vi som Cautionister efter Loven. Jarlsberg Værk den 23.05.1774. Anders Biørnsen og Johannes Breche"

 

Den andre trolovelsen er kanskje noe mer intresant. "At Enkemand Haagen Amundsen der har forevisst afgiørelse med de myndige Arvinger efter hans afdøde Hustrue Mari Christophersdtr. Ei er beslægted med Pigen Anne Arnesdtr paa Holt, samt at intet Lovstridigt er os bekiendt der Kand hindre deres Forehavende Ægteskab, derfor indstaaer vi undertegnende Haagen Holt og Torkel Westbye. Jarlsberg Værk den 17.10.1779".

 

Den Torkel Pedersen Westby 1735-1795 var sønn av Per Torkelsen Vestby 1702-1759 og hans andre hustru Kirsti Haakonsdtr 1705 (er nok ca tall)-1768, mon tro om den Kirsti er indetisk med den Kari født i 1711 på Eiker ?

 

Jeg tar med denne også da det nok tilhører samme nabolag

På Nordre Haneval finnes det en Guttorm Kristensen f.ca 1712, d. 1797, mon tro om han var i slektskap med Anne på en eller annen måte (kanskje felles mor???), Bevise det blir nok langt værre desverre.

 

Vis Anne var fra Skoger er det vel kanskje nærliggende å tro at de giftet seg der også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Magne,

 

Du har helt rett, denne enkemanden, Haagen Amundsen, som du har funnet er sønnen til den Amund Haagensen (gift med Anne Guttormsdatter) som jeg altså tror er født på Eiker i 1709. Så dette er samme slekta!

 

Jeg har søkt litt mere etter Anne Guttormsdatters opphav. Letingen har ført meg til Strømmen/Svelvik. I Nordre Jarlsberg Skifteprotokoll nr 5 (1702-1709) side 317b har jeg funnet et skifte fra 21/3 1709: Det er Gutorm Svendsen som er død på gården Aadne i Strømmen. Han etterlater seg enken Liue Olsdatter og 5 barn:

 

1) Søren Guttormsen 18 år

2) Olle Guttormsen 4 år

3) Groe Guttormsdatter 15 år

4) Karen Guttormsdatter 12 år og

5) Anne Guttormsdatter 6 år.

 

Jeg tror denne Anne Guttormsdatter som altså er født i Strømmen i 1703 er min formor som altså ble gift (hvor og når?) med Amund Haagensen, understiger ved Konnerudverket og døde der i 1751.

 

Er det noen som har mere om denne slekta på Ådne i Strømmen? Et annet skifte fra Strømmen, datert den 23/9 1699 sier at overnevnte Guttorm Svendsen er halvbroren til den Joen Svendsen som dør på gården Høyen (Haaøen) i Strømmen i 1699.

 

Eller aller best, er det noen som kan finne vigselen for Amund Haagensen og Anne Gutormsdatter? Jeg har lett i Strømsø, Bragernes, Eiker og Lier, Strømmen og Hurum uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.