Gå til innhold
Arkivverket

Kontakte slekt?


Anita Jaconelli Olsen
 Del

Recommended Posts

Ja, nå vet jeg ikke hva som er vanlig. Jeg har da funnet flere 4. menninger, tør jeg kontakte disse? Er det vanlig? Jeg vet ikke engang om de vet om at jeg eksisterer? Er det da rart å ta kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppsporet noen av min samboers firmenninger i sverige, de viste ikke at oldemoren Axelina sin bror som dro til Norge hadde etterslekt. Vi tok kontakt og pleier i dag et kjekt bekjentskap, med et par telefonsamtaler og kanskje et sverigebesøk i året.

 

Det kan bli "suksess", eller nederlag, hvorfor ikke ta sjansen og prøve? Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Tusen takk for oppmuntring, jeg har veldig lyst til å si hei, også fordi jeg er det eneste oldebarnet til min oldefar, og såå stor er ikke slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig får du positiv respons, husk, blod er tykkere en vann. Dette har jeg forsøkt, helt over til Minnesota, uten å ha blitt skuffet.

Og sannsynligvis får du en positiv respons også. Lykke til.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har ca 65 søskenbarn, utallige 3- og 4 menninger, har kartlagt dem men svært liten kontakt av ulike grunner.

 

Når det kommer til stykket, er gjerne venner det som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig får du positiv respons, husk, blod er tykkere en vann. Dette har jeg forsøkt, helt over til Minnesota, uten å ha blitt skuffet.

Og sannsynligvis får du en positiv respons også. Lykke til.

 

Torleif

Tusen takk!

 

Jeg for min del har ca 65 søskenbarn, utallige 3- og 4 menninger, har kartlagt dem men svært liten kontakt av ulike grunner.

 

Når det kommer til stykket, er gjerne venner det som teller.

Har noen veldig gode venner, men liten slekt ;D Så derfor har jeg lyst til å vite litt mer om den siden, som jeg vet så lite om :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales! Jeg og min kone har funnet tre-, fire- og femmenninger i Salten, Lofoten og Ofoten. Tar kontakt og besøker dem etterhvert. Fantastiske opplevelser og fantastiske mennesker. Anbefales!

 

mvh

TORE-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også utelukkende gode erfaringer med å kontakte 4,5,6- menninger. Oftest aner de ikke at de har slekt som kommer fra 'vår' stamme, men alle har så langt har syntes det var veldig spennende.

Vi planlegger et mulig stort slektstevne, og da er det jo ganske viktig å finne ut av de nålevende. Disse er vanligvis veldig vanskelig å finne via offentlig kilder, så om man vil ha et bedre bilde av disse greinene er det nok en av de beste metodene å nøste videre om man finner en tynn grein. De har som oftest oversikt over sin nærmeste slekt, som onkler, tanter søskenbarn, besteforeldre etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale at du tar kontakt. Jeg har 4- og 5-menninger her i USA (to av min olderfars brødre immigrerte til USA), og de har vært veldig imøtekommende. Jeg har blitt invitert på slektstreff flere ganger, og bydd på besøk av mange av dem. Hvis begge parter er interessert i slekten man har til felles så kan det være en gullgruve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal ta kontakt :) Min mamma har fått kontakt med en 5-menning (mener jeg) og mamma har vært i Lofoten og truffet dem og de har vært på besøk i Harstad hos foreldrene mine. Hun har også kontakt med amerika-slekt, men de har vi visst om siden den delen av slekten hadde kontakt, og ei av dem var på besøk hos Bestemor en gang på 70-tallet, og mamma brevvekslet med henne, og er nå på mail :)

 

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopp i det. Det kan ikke skade å bli kjent, eller si fra om at du er til. Og siden du har så liten slekt så er det enda bedre mener jeg. Som det ble sagt litt lengre oppe, blod er tykkere enn vann. Og hva er bedre enn å få flere venner? Har den siste uken fått kontakt med personer som er 5 menninger med samboer og utveksler informasjon og bilder rundt olde/tipp olde foreldre.

 

Ha en strålende uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også bli ett nyttig bidrag til slektsforskningen. Jeg har fått mye informasjon fra flere "fjerne" slektninger. Fjerne både i slektledd og geografisk. 10 mening her i Sverige er det som ligger lengst bort i slekt, fra en av min kones venninner (og min slektning) fikk jeg informasjon om mine Finnskog aner. Flere i USA har gitt meg mye bredde med informasjon om de som flyttet dit, gamle bilder og historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.