Gå til innhold
Arkivverket

Grung-slekten i Bergen


trond høviskeland
 Del

Recommended Posts

Jeg har noen spørsmål ifm Grung-slekten i Bergen (repslagerne), som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

1) Jens Evert Grung (1766-1838) gifter seg 18. okt 1795 med Helene Hansdatter. Men hvem er hun? Jeg har ikke funnet rimelige kandidater i Bergen (eller Sandviken). Har også lett i Karmøytraktene, hvor en av sønnene etablerer seg, og i Borgund, der bror til Jens Evert er etablert, men uten hell. Ser at et av Helenes barnebarn heter Helene Petrikke, en navnekombinasjon som bl.a. finnes igjen i Borgund-traktene. Noen som har tips?

 

(Litt underordnet, men jeg antar at det er Helene, som i http://forum.arkivverket.no/topic/177250-sandvigen-1-59/#entry1510977, er oppført som fadder, der Lucia Pytter forestår dåpen. Moren til dette hjemmedøbte barnet ligger i barsel hos Berthe Marie i S1-59, jf. lenken over, som da skulle være nabohuset til Helenes (jf 1801-tellingen). Vi kan dermed anta at disse tre damene kjenner hverandre (samme alder, samme strøk, samme stand (?)). Ikke nok med det. Helenes sønn Hans Peder, er gift med Agnete Leganger Erland, som har en tante, Anna Dorthea Erland, som er gift med Martin Gørbitz, Lucia Pytters sønn.

 

2) Jocob Jacobsen Hovland (Haugland?) (1668-1746) er morfar til Jens Evert Grung (1766-1838), og gift med en Karen Christine Aschen (ca 1699-1762), som fra fars-siden er av Førde-slekt. Han skal ha vært kjøpmann i Sandviken. Men hvor kommer han fra?

 

3) Jeg finner heller ikke ut av Karen Christines mor, Jens Everts mormor, Lisbeth Jørgensdatter, som jeg også antar har brakt med seg Aschen-navnet. Ser at noen har spekulert i Askøy og Aker, men her har jeg ikke noe i det hele tatt.

 

4) Avslutningsvis lurer jeg på om det er noen med kjennskap til barnebarnet til Jens Evert, Agnete Leganger Grung (f. 14. nov 1827), som også vet noe om hennes ektemann Andreas Rudin (1802-1854). Jeg har han oppført som innvandret fra Linköping, skredder i Skudesneshavn og senere lutfattig i Bergen. Andreas far skal visstnok hete Samuel Rudin, som kanskje innebærer jødisk opphav. Gitt Agnetes opphav, og samtidige slektninger i Bergen, har jeg spekulert i om Agnetes giftermål med Andreas, som altså kan har vært jøde, og var betydelig eldre enn henne, har gitt Agnete status som slektens sorte «får», jf. familiens skjebne i Bergen (finnes i fattigmantallet), der også flere av barna blir fostret av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jens Evert Grung (1766-1838) gifter seg 18. okt 1795 med Helene Hansdatter. Men hvem er hun? Jeg har ikke funnet rimelige kandidater i Bergen (eller Sandviken). Har også lett i Karmøytraktene, hvor en av sønnene etablerer seg, og i Borgund, der bror til Jens Evert er etablert, men uten hell. Ser at et av Helenes barnebarn heter Helene Petrikke, en navnekombinasjon som bl.a. finnes igjen i Borgund-traktene. Noen som har tips?

 

Denne var ikke enkel. Ifølge FT 1801 og begravelsen i 1836 var Helene født 1760. Jeg finner ingen i Bergen som passer, så du kan ha rett i at hun er født et annet sted.

Ved sønnen, Hans Petters dåp i Korskirken 1801 er en Anders Hansen fadder. Dette kan være bror til Helene. Jeg har sjekket diverse Anders Hans Bergen for eventuelt å finne Helene brukt som fadder, men fant ingenting, dessverre.

 

Jens Evert Grung og Helene Hansdatters datter, Else Margrethe bør være oppkalt etter sin mormor, det kan være greit å ha med seg i videre leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkel nei. Men tatt for at du to deg bryet. Det er jo godt etablerte slekter dette, så håpet er jo at noen har noe. Når det gjelder Else Margrete har jeg også vurdert det som oppkalling etter mormor. Men det virker lite sannsynlig at både mormor og farmor heter det samme, jf at mor til Jens Evert er Else Margrethe Holand (Hovland).

 

trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke klar over at farmor het Else Margrete. Det gjør det hele mer vanskelig, det blir som å lete etter nåla i høystakken.

Anders Hansen er et lite halmstråd, siden han kan være bror til Helene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke klar over at farmor het Else Margrete. Det gjør det hele mer vanskelig, det blir som å lete etter nåla i høystakken.

Anders Hansen er et lite halmstråd, siden han kan være bror til Helene.

 

 

Ja dette er vel det eneste jeg har for øyeblikket ....

trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.