Gå til innhold
Arkivverket

Omstreifer Olava "Stavanger-Lava" Larsdatter


Gunnar Larsen
 Del

Recommended Posts

Hun skal være født i 1862 Dybdalsbakken, Elverum

Hun fikk to barn med Wilhelm Christian Larsen ‎(Loa-Wilhelm)‎

Ludvig Aleksander Magnus Wihelmsen ‎(Loa-Ludvig)‎ født 22.09.1883 Tolga, det er alt jeg vet om han

Karl Oskar Frithjof Wilhelmsen ‎(Loa-Frithjof)‎ ‎født 29.08.1886, Løten, her er det jeg har om han

http://larsenslekt.r...rsen.GED&tab=-1

 

Er det noen der ute som vet noe om denne damen og hennes slekt

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Gunnar. Gunda Olava Larsdatter Dybdalsbakken – ”Stavanger-Lava”, skal være født 1862 i Krødsherad og konfirmeret i Grue. Hennes foreldre var Lars Johannesen og Anna – ”Stavanger-Anna”. Dybdalsbakken skal være i Elverum. Jeg har ikke undersøkt dette, så hvis du finner ut mer er jeg takknemlig for en melding! Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette er dåpen hennes: nr 46

 

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Krødsherad, Ministerialbok nr. 3 (1851-1872), Fødte og døpte 1864, side 89.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5882&idx_id=5882&uid=ny&idx_side=-97

Permanent bildelenke:http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101350279.jpg

 

Moren er Anna Marie Olsdatter fra Hetlands prestegjeld i Stavanger Amt og far er oppgitt som Lars Martin Strøm fra Strømmen.

 

mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes! Det må være henne! Olava, f.19-10-1864, dpt.24-10-1864 i Krødsherad, foreldre: "Pige Anne Marie Olsdtr af Hetlands Præstegjeld i Stavanger Amt og som fader opgaven Lars Martin Strøm fra Strømmen i ... Præstegjeld". - "Moderen befandt sig paa Gjennemreise".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes! Det må være henne! Olava, f.19-10-1864, dpt.24-10-1864 i Krødsherad, foreldre: "Pige Anne Marie Olsdtr af Hetlands Præstegjeld i Stavanger Amt og som fader opgaven Lars Martin Strøm fra Strømmen i ... Præstegjeld". - "Moderen befandt sig paa Gjennemreise".

 

Det er mulig, men jeg er litt i tvil grunnen til det er følgend

 

Hamar fattigkommisjon:

Treskjærer Vilhelm Larsen Tønsagermoen, uten hjemstavn, ble våren 1890 i Hamar dømt til 10 a' 12 års straffearbeid og sendt til Trondhjem for avsoning. Denne person hadde et drengebarn Ludvig Aleksander Magnus med seg, som angaves at være hans og en pike Gunda Olava Larsens sønn. Nevnte kvinne var ikke på disse trakter, men det opplyses at hun er født 1862 på Bjørli under Ødegaarden i Krydsherad av fader Lars Johansen, konfimert i Grue.

Sønnen Ludvig født 22.09. 1883 er hjemmedøpt i Tolgen 1/10 1883 av Kappelan Artur Bregge, han er utsatt i forpleining av Hamar med refusjon.

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i anmerkningen at dåpen er anmeldt av Ole Ødegaarden, så det passer vel ganske godt? Lars Martin kan jo være en Johansen selv om han er kalt Strøm ved dåpen.

 

Mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at han står oppført som ungkar i 1909 når han emigrerer,det forklarer hvorfor jeg ikke finner vielsen hans :) Fant konfirmasjonen i Vang,her står det anm. om att. til vielse i Holden prgj. http://www.arkivverk...y&idx_side=-278

 

Vielse i Holden prgj ???

 

Gunnar

 

Ludvig skal ha deltatt i 1.verdenskrig og falt i kamper i Frankrike. Dette bør det vel være noen websider om?

 

Hvor har du det i fra??

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonny: For en del år siden fikk jeg opplysninger om en slektning som var død i krigen, med utgangsp. i navn og f. data, slik (alt funnet av medhjelpere som fant fram i kilder rilgjengelig på nettet):

 

  1. Gerhard Olsen f. 06.10.1888, som var pleiesønn hos sin mors foreldre i Egersund i 1900. Gerhard reiste (som "farmer" 22.04.1904 til Big Timber, Montana, hvor han skulle til sin onkel Johan Sjursen. Han ankom Boston 05.05.1904. Han var menig soldat under krigen, viser et militærkort fra 1917-1918, som oppgir at han bodde i distriktet Custer i Montana. Den 26.09.1918 startet et stort angrep mot tyskerne i Verdun-området i Frankrike. PVT Gerhard Olsen, bosted byen Forsythe, ble 01.10.1918 "killed in action", ifølge boken Soldiers of the Great War. Det er sannsynlig at han ble drept i dette angrepet. Han finnes nemlig gravlagt på Meuse-Argonne American Cementry and Memorial Romagne, nord vest for Verdun i Frankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ludvig skal ha deltatt i 1.verdenskrig og falt i kamper i Frankrike. Dette bør det vel være noen websider om?

 

Hei Jonny

 

Hvor har du det fra at Ludvig deltok og falt i kamper i Frankrike,

jeg prøver å finne han i USA, ikke lett.

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Olava Larsdtr nevnt i innlegg 3 blir gift 07.02.1898 hos Sorenskriveren på Eiker. Hun blir der gift med Oluf Olsen fra Ullensaker f. 1865 (sønn av Ole Sørensen). Olava var datter av Lars Martin Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Olava Larsdtr nevnt i innlegg 3 blir gift 07.02.1898 hos Sorenskriveren på Eiker. Hun blir der gift med Oluf Olsen fra Ullensaker f. 1865 (sønn av Ole Sørensen). Olava var datter av Lars Martin Strøm

 

Takk

 

Hvor finner jeg det

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser at han står oppført som ungkar i 1909 når han emigrerer,det forklarer hvorfor jeg ikke finner vielsen hans :) Fant konfirmasjonen i Vang,her står det anm. om att. til vielse i Holden prgj. http://www.arkivverk...y&idx_side=-278

 

 

Jeg mener at det er Halden prgj.

Da han ankom USA oppgav han Tistedalen som siste oppholdsted

i Norge, Tistedalen ligger i Halden kommune http://no.wikipedia.org/wiki/Tistedalen

Jeg kan ikke finne at han ble gift der.

 

Fortsatt god påske

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.