Gå til innhold
Arkivverket

Er dette en bekreftelse på utført henrettelse? - Larvik 1757


Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Fra innlegg #31 i denne tråden fra det gamle forumet fant jeg noen opplysninger jeg har interesse av. Det gjelder en dødsdom over en Christian Svendsen Griseboe, opprinnelig fra Grisebu på Nesodden. Jeg har fulgt hele saken gjennom tingbøkene for Larvik by og Larvik sorenskriveri, men har ikke funnet bekreftelse på at selve henrettelsen ble utført, spørsmålet blir derfor om teksten nedenfor kan forståes som en konfirmasjon på at så er skjedd?

 

Kongelig Resolution No 65/1757

 

65 Kammerherre og Ober Staldmester Hr Frederch Ludvig, Greve af Dannschiold og til Laurvigen, anl[angende] Doms Confirmation over Delinqventen Isaach Jacobsen, Christian Svendsen Griseboe og Jens Andersen Schougen eller Kasted

F 5tus

 

V[or] S[ærlige] B[evaagenhed] T[ilforn]! ...udi vores Høieste Ret, den 7de Martii næstleden, afsagt Dom, som tilfinder 3de Delinqventer, fra dit Grevskab Laurvigen, nemlig Isaac Jacobsen, Christian Svendsen Griseboe og Jens Andersen Schougen eller Kasted, formedelst at de, da de, nemlig Christian Svendsen Griseboe, for begangen Mord paa Erich Olsen, og de 2de andre, for begangne grove Tyverier, vare arresterede og dømte have ved Overlæg for at undrømme Aresten, myrdet Arest-Forvareren, Jonas Jacobsen, at miste deres Hals, og deres Hoveder at sættes paa Stager. samt have deres Hovedlodde forbrudt, og deres Jord til Os, om de nogen er ejende; Og, som Vi i alt have confirmeret bemeldte Vores Høieste Rets Dom, saa tilskikke Vi Dig...

 

Christiansborg Slot den 1ste Aprilis 1757

 

(Avskriften tilhører Torgrim Sørnes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kongelig bekreftelse på at de kan henrettes, i hvert fall. Bekreftelse på at selve henrettelsen er skjedd kan trolig finnes i fogderegnskapene, for utlegg til skarpretteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kongelig bekreftelse på at de kan henrettes, i hvert fall. Bekreftelse på at selve henrettelsen er skjedd kan trolig finnes i fogderegnskapene, for utlegg til skarpretteren.

 

Takk for det, Svein Arnolf.

 

Jeg har også indirekte en bekreftelse via en tingbok for Follo noen år senere, i 1762, hvor fogden etterspør om noen kjenner til en person som var denne Christian Svendsens far. Fogden får da til svar også med den opplysningen at sønnen skal være eneste arving, og "skal være justificered udi Laurvigen for begangen mord". Det var denne siste setningen som gjorde at jeg oppdaget saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.