Gå til innhold
Arkivverket

Digitalt slektstre


Halvor Jensen
 Del

Recommended Posts

Jeg er helt ny, og har begynt med Geni og har oppgraderet til betalversjonene for å kunne slå sammen mine med andre. Lastet ned Legacy i helgen, men har ikke satt meg inn i det. Jeg synes det er gøy med Geni, siden jeg stadig treffer andre grener, men jeg skjønner, etter noen dager på forumet her, at de som kan kalle seg slektsgranskere ikke er så begeistret. Og det er klart at både jeg og andre kan registrer feil der, så man har ingen garanti for at det som ligger der er riktig. Og jeg tror ikke jeg får dataene mine ut igjen fra Geni, annet enn som en eksportfil jeg kan importere i et annet program. Også kan man skrive ut slektstreet fra Geni, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mange diskusjoner her om forskjellige slektsprogrammer, og hvis du søker her på forumet vil du se at det er mange gode emner og tips angående valg av slektsprogram. Det fine med slektsprogrammer er at mange har prøveversjoner der du kan laste ned en begrenset gratisversjon av programmet, prøve det og se hvordan det passer for deg. Jeg vil for øvrig holde meg borte fra Geni, eller ihvertfall være obs på at alle koblinger der må ettersjekkes. Hvis du har ett privat slektsprogram har du selv kontrollen over databasen din og hva slags data som registreres i databasen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fått mykje ut på Geni som "velvillig" er lagt ut av folk som har kjøpt slektsbøker av meg. Og eg blir lei meg når desse tinga blir kobla saman med andre sine tre utan at eg har nokon innverknad på det. Eg har stoppa der eg stoppa fordi det ikkje er sikre linjer lenger, og så koblar "ein eller annan" meg inn på eit fantasi-tre bak til kongar og gudar utan at eg kan få kobla det av igjen. Dessverre. Geni kan vere greit å snoke på for å finne teoriar å etterprøve, men der går grensa for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet mye nyttig på Geni, men jeg tar det jo bare som tips som må kontrolleres. Kvaliteten avhenger jo av de som har lagt det inn, så det er jo ikke bedre/dårligere enn treff på andre tilfeldige internettsider. Jeg har også lagt opp et lite tre selv på Geni, fortrinnsvis med data jeg håper at ukjente slektninger skal finne - og kanskje kontakte meg.

 

Jeg finner Geni nyttig til nettopp slike formål, men det er ikke noe alternativ til et eget slektsprogram. Selv har jeg litt datakunnskap og har satt opp Webtrees på egen server, ellers er alternativet et program på egen PC. Jeg bruker av og til Gramps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk er alt for negative til Geni.com Jeg har stor glede av det og de profilene jeg bryr meg om dokumenterer jeg. Resten av linjene kan være til nytte for andre som kanskje vil gjøre det same som meg. Det er klart at jeg ikke bruker Geni.com som mitt slektstre, men det er en enorm resurs skal sies da mange flere enn tidligere driver seriøst innpå der. Jeg lagrer dokumenterte ting på mitt program som jeg har kjøpt. Eksempel på profil med dokumentasjon på Geni.com http://www.geni.com/people/Frants-Beyer/6000000005441361202 Feil i ett slikt verdenstre vil alltid forekomme og alt kan man ikke dokumentere, men som oppslagsverk er Geni unikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis slektsprogram og slektstreprogram hos FamilySearch: https://ident.family...7Nj7pHhbN9uA==

 

(Tidligere måtte man ikke være registrert bruker for å laste disse ned, men det er visst forandret.)

 

Kanskje dette er riktig lenke? https://familysearch.org/products

 

Personal Ancestral File: https://familysearch.org/products#paf-promo

PAF companion: https://familysearch.org/products#pafcompanion-promo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kåre sier, det er flere og flere som legger mye arbeid i slektstreet på Geni. Selvfølgelig skal det ikke brukes som hovedprogram, men det er et nyttig sted for samarbeid og tips. Når det gjelder kvaliteten, finnes det mye bra og mye tull. Men kritisk skal man være alle steder. Jeg har bare hatt gode erfaringer når jeg har funnet feil og kontaktet vedkommende som har lagt ut informasjonen. Når det er sagt, er jeg svært kritisk og oppgitt over enkelte grener som kobles til gamle guder osv., men har bestemt meg for å overse det. Jeg regner med at jeg ikke er alene der.

 

Et viktig grunn for meg å bruke Geni var brukervennligheten for andre familiemedlemmer. Jeg testet det og andre tilsvarende program på slektninger som gjerne ville se på slekten, men ikke hadde bakgrunn som slektsforskere. Tilbakemeldingen var klar: Geni hadde den beste grafiske framstillingen for "ikke-eksperter". Og er det ikke det vi gjerne vil, vise resultatet av vårt arbeid?

 

Som møtested fungerer det også bra, jeg har fått kontakt med flere slektninger jeg ikke visste om fra før, både tre- og firmenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av problemene med Geni er at det konstrueres koblinger mellom det som helt klart er gode slektsdata lagt inn av seriøse slektsforskere/slektsinteresserte og sagn/eventyr/ønsketenkning og annet tull. Så selv om det finnes mye god data på Geni så kan disse dataene fort miste troverdighet når man ser hvor disse grenene ender opp. Hvis jeg går på en webside og finner en hel haug med grener som jeg vet det ikke finnes rimelig dekning for, så er det ikke bare disse grenene jeg begynner og lure på, men også resten av arbeidet. Hva er det som var viktig for personen som publiserte disse dataene? Kildene eller ønsketekning som i bunn og grunn ikke har noe med genealogi og gjøre? Nå er Geni i en unik posisjon i det at tull og tøys i en gren ikke nødvendigvis gir grunnlag for tvil på alt som kommer før og etter, for det er stor sannsynlighet for at arbeidet er gjort av forskjellige personer med forskjellige motivasjoner. Uansett, vi vet alle at sekundærkilder bør ettersjekkes mot primærkilder der disse finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ny bruker her, og jeg må si jeg ble litt overrasket da jeg begynte å lese noen tråder. Må man være proff for å undersøke slekta si?

 

Jeg har hatt stor glede av å bruke myheritage.com, som antagelig ligner Geni. Jeg begynte å føre inn det jeg hadde av mine foreldres nedtegnelser og slektsbøker, og plutselig fikk jeg treff på mange andre slektstrær. Kjempegøy og inspirerende! Jeg forstod fort at det var lurt å sjekke det andre hadde lagt ut, så jeg satte i gang med å søke i manntall og kirkebøker for å bekrefte/avkrefte. Det andre hadde lagt ut gav meg mer å søke på, som ca årstall og varierende stavemåte på navn.

 

Jeg har ikke kommet så langt på alle greinene, så jeg har liggende info i treet som har usikker kilde. Kildene fører jeg inn etterhvert som jeg finner dem. For meg er dette å jobbe på som fungerer for meg. Det har blitt en interessant og lærerik hobby, og jeg håper dere som er mer proffe kan ha litt forståelse for at noen av oss er så vidt på vei. Jeg er utrolig takknemmelig for de av dere som hjelper oss ferske amatører, og jeg håper det er plass for oss også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr Ken V. Nordberg og andre for den saks skyld.

 

Det du tar opp her er jo mye det samme som vi har skrevet, forskjellen er at vi ser på det som en resurs å du som søppel?

 

Man kan dele primærkilder med andre og andre med deg, man får kontakt med andre som lurer på det samme som deg og kan samarbeide, dette kan spare deg for mange timers arbeid. En profil på Geni(eller andre steder) er ikke alltid lenger en person med navn å en fødselsdato på, ofte er det mye mer.

 

Du skriver: "sagn/eventyr/ønsketenkning og annet tull" - klart det vil skje, men om man ikke finner primærkildene så stemmer det ikke eller lar det seg ikke bevise, men oftere enn at det er feil finner man at det stemmer og da er det jo bare å "dokumentere" eller? Jeg ser ikke at det kan miste troverdighet forde om det finnes en feil eller to. Tar du alt forgitt så kan jeg være enig. Men din setning: Uansett, vi vet alle at sekundærkilder bør ettersjekkes mot primærkilder der disse finnes. - er viktig for alle som driver med slektsforskning. Om alle legger igjen dokumentasjon på en profil ville tvil aldri være ett spørsmål?

 

Mitt inntrykk er at bare ett fåtall deler primærskjekkede personer/profiler, det er ikke min stil, jeg deler gjerne min viten med andre.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg savner positivitet i innleggene til mange her i disse trådene, det kan ikke være lett å være newbee når man blir møtt med capitalbokstaver der det står ADVARSEL og at alle nettprofiler er som ett virus. Hadde advarselskiltet vært en "Velkommen her skal vi hjelpe deg til å bli en troverdig slektsforsker" hadde det nok ikke sett så skremmende ut.

 

Mange i forumet her er oustanding med hjelp til nybegynnere og det er veldig bra! Men jeg har selv reagert på enkelte innlegg der man bare er negativ i mine øyne selv om man mener godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ny bruker her, og jeg må si jeg ble litt overrasket da jeg begynte å lese noen tråder. Må man være proff for å undersøke slekta si?

 

På dette forumet finnes alt fra den glade amatør til selvhøytidelige, selvoppnevnte eksperter og alt imellom. Et representativt gjennomsnitt av befolkningen ellers. Jeg tror flertallet her inne er amatører som oss. :)

 

Så vidt jeg vet finnes der ingen slektsprogram som nekter meg å føre mine aner tilbake til Metusalem via forskjellige norrøne og/eller greske guder, hvis jeg ønsker det. Feil kan man finne uansett hvilket program som er benyttet før / ved publsering.

 

Med MyHeritage kan andre finne det du har lagt ut og kopiere inn til eget tre, men de kan ikke "koble seg på" som de kan på Geni.

MyHeritage kan du ha på egen maskin og du kan også "privatisere" deler av treet, enkelt-personer, eller enkelt-hendelser om du ønsker det.

 

Jeg har funnet verdifull info på Geni og kommet videre med tips fra SmartMatch på MyHeritage, men gjør som du og dobbelsjekker alt.

Det gjør jeg også når jeg mottar opplysninger/rapporter fra slektstre laget med hjelp av BK, Legacy, Embla, TMG, TNG og hva de nå enn heter alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mitt innlegg ble oppfattet som skremmende eller avvisende til nybegynnere i denne fantastike hobbyen, så beklager jeg det. Det var slett ikke ment slik. Grunnen til at jeg advarer mot dette i emner som dette er at jeg har selv gått i fella som nybegynner og har førstehåndserfaring med hvor lett det er og føre feilinformasjon inn i egen slektsdatabase; særlig med litt eldre slekter der kildegrunnlaget er tynt og kanskje krever en mer erfaren person til og tyde og tolke. Så jeg vil ikke stå frem som en surpomp som ser på alt på Geni og personlige websider som søppel, og sa heller ikke det. Det er veldig mye god informasjon på Geni og personlige websider. Men sunn fornuft er det jeg er på jakt etter; og du trenger ikke lete lenge før du innser hvor ofte ønsket om "fin" slekt tar over for fornuftig kildekritikk. Og det og lære seg kildekritikk, trekke fornuftige konklusjoner, lese primærkildene, osv. må da være en av de viktigste fokusområdene for en ny slektsforsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

 

Jeg er også ganske ny når det gjelder slektsforskning. En bok om slekter fra Stavern arvet av mormor og en ivrig svigerinne fikk meg i gang.

Jeg bruker samme fremgangsmåte som Marthe Moe beskriver i innlegget sitt (nr. 12)

Men sjekker og dobbeltsjekker alle treff jeg får på my heritage, og skriver inn kildehenvisninger så nøyaktig som mulig.

 

Mange av treffene i my heritage har gjort at jeg har sluppet unna mange timer med leting på måfå fordi man har et utgangspunkt man kan starte på. I tillegg medfører dette at slektstreet vokser i begynnelsen. Noe som hjelper på fremdriften og iveren når man er i startfasen. Men kan ikke opplysningen bekreftes blir den ikke ført inn i min slektsperm.

 

I tillegg har jeg fått hjelp av mange her inne til å komme videre på steder og personer hvor jeg har stått bom fast.

 

Mvh, Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker MyHeritage. Har testet ut Embla Brothers Keeper etc, men falt tilbake på Myheritage. Dette er mitt valg og jeg er fornøyd med det. Du må selv prøve ut og føle på hva du liker. Det er tross alt DU som skal ha glede av dette. Og der er none mrd mennesker på jorden og de har alle forskjellig syn på hva som er best.

 

Så er det viktig å få frem at en ALDRI blir utlært i noe uansett hva de sier, det er ikke mulig å bli det, for det skjer nye ting og nye oppdatteringer, og innen slektsforskning så finne ren stadig nye ting som gjør at en kommer videre der en sto fast. Det som er viktig for meg er å notere ned kilder, noe jeg IKKE var flink til i starten, da var det bare å ta alt en fann for god fisk.

 

Jeg sjekker alt jeg finner opp mot kirkebøke,skifter jordbøker rettergang. Og finner jeg ikke noe så noterer jeg ned at her er jeg usikker.

 

Og bruk alt du kan komme over for å samle inn informasjon, men sjekk dette opp mot sikre kilder...

 

Nyt slektsforskninge din og les tråder og det du finne rspennende for å lære...

 

Ha en flott uke med nye spennende oppdagelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.