Gå til innhold
Arkivverket

Gir opp firefox vs kirkebøkene


Gjest
 Del

Recommended Posts

Dessverre må jeg gi opp firefox som nettleser når jeg jobber mot kirkebøkene, til alt annet er den som den skal. Nettleseren gir feilmeldinger der andre lesere virker utmerket. Dette er meldingen som ofte kommer når jeg trykker på en ekstern lenke.

 

Error kb_0006d: Page switch error! MySQL error: Table 'urnbase.urnbookindex' doesn't exist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rare greier. Som Firefox-bruker har jeg aldri sett den meldinga.

Jeg legger lenker på Geni som jeg bruker i mitt "arbeid" med å dokumentere slekten. Når jeg trykker på linken (som har akkurat samme adresse som om jeg henter link fra annen plass) så kommer "ofte" den meldingen. For eksempel så er denne profilen ett godt eksempel for hva jeg opplever:http://www.geni.com/people/Johan-Martin-Arnesen/6000000018120342469 den som går på fødsel får jeg feilmelding med firefox på, men ikke i Internett Explorer. Dette opplever jeg både på jobb og privat så det er ikke unikt for min hjemme pc eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer heller ikke å få denne feilmeldingen i Firefox, riktignok på Linux. Lenka virker normalt for meg, selv om den helt stringent formelt sett er lagret feil på serveren. I selve html teksten er skilletegnet & lagret som &. I html tekst bør det være angitt som &. De aller fleste nettlesere jeg vet om håndterer begge deler helt greit i lenker, så jeg tror ikke det er problemet ditt. Hvis du ser i html kildekoden for permanente sidelenker på det skannede materialet, vil du se at der er det brukt &. Redigeringsverktøy som brukes for å lage html sider bør kunne gjøre denne konverteringen automatisk. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger lenker på Geni som jeg bruker i mitt "arbeid" med å dokumentere slekten. Når jeg trykker på linken (som har akkurat samme adresse som om jeg henter link fra annen plass) så kommer "ofte" den meldingen. For eksempel så er denne profilen ett godt eksempel for hva jeg opplever:http://www.geni.com/...000018120342469 den som går på fødsel får jeg feilmelding med firefox på, men ikke i Internett Explorer. Dette opplever jeg både på jobb og privat så det er ikke unikt for min hjemme pc eller lignende.

 

Forsøkte akkurat med Firefox 15.0.1 på Windows 7, og det gikk helt fint - både som besøkede og som innlogget på geni.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer heller ikke å få denne feilmeldingen i Firefox, riktignok på Linux. Lenka virker normalt for meg, selv om den helt stringent formelt sett er lagret feil på serveren. I selve html teksten er skilletegnet & lagret som &. I html tekst bør det være angitt som &. De aller fleste nettlesere jeg vet om håndterer begge deler helt greit i lenker, så jeg tror ikke det er problemet ditt. Hvis du ser i html kildekoden for permanente sidelenker på det skannede materialet, vil du se at der er det brukt &. Redigeringsverktøy som brukes for å lage html sider bør kunne gjøre denne konverteringen automatisk. Mvh Bent

Jeg er ikke sikker på hva du mener med &. & for det du ser i lenkene på Geni er kopiert fra kirkebøkenes topptekst øverst som det heter. Mulig at dette endres om man har visning 60 % 100 % 150 % når man kopierer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk opp kirkebøkene første gang, men klikker jeg om igjen på lenkene kommer feilmeldingen:

Error kb_0006d: Page switch error! MySQL error: Table 'urnbase.urnbookindex' doesn't exist

 

Jeg la ned Firefox og når jeg gikk inn på nytt, virket lenkene én gang, men ikke ved flere forsøk på å trykke på lenkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kåre

 

I HTML tekst er det slik at & er innledningen til en entitet, for eksempel betyr & at tegnet & skal vises, ø betyr at ø skal vises. Normalt behøver en ikke å tenke på dette, og det er teknisk. I ditt tilfelle har det neppe betydning.

 

Verre er det at jeg ikke klarer å gjenskape feilen (kan være meg :wacko:) så jeg må gjette på hva som skjer. Jeg har to steder i programkoden dette kan oppstå, så får gå litt grundig inn der.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme feilmelding med nettleseren Opera på den nederste lenken, (dødsfall):

Error kb_0006d: Page switch error! MySQL error: Table 'urnbase.urnbookindex' doesn't exist

 

Annet forsøk på å trykke på lenkene gir feilmelding også på dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke klarer å fremprovosere feilen er jeg avhengig av dere. Jeg har endret programkoden et sted hvor denne feilen kan oppstå. Har dere mulgihet til å sjekke om det virker nå? Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme resultat (med Opera) som i innlegg #10, bare at feilmeldingen ser annerledes ut:

Error kb_0006d: Page switch error! MySQL error:

 

Med Firefox fikk jeg for første gang opp lenken til dødsfallet, men ikke dåpen. Andre gangs forsøk ga samme feilmelding på dåpen og dødsfallet:

Error kb_0006d: Page switch error! MySQL error:

 

Ps. Jeg bruker ikke GENI og trykker på lenkene uten at jeg er logget inn der. Jeg vet ikke om det gjør noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise. Det tyder på at jeg er i nærheten av årsak. Jeg har gjort en bitte liten endring i koden som kanskje isolerer feilen ennå bedre. Om du kan lime inn den lenka du har i netteleseren når det feiler så vil jeg kunne gå detaljert ned i de paramterene som er oppgitt. Om det er nøyaktig identiske lenker i alle tilfellene ville det være fint med en bekreftelse på det. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilmelding ved andre gangs trykking på dåpslenken med Internet Explorer:

Error kb_0006d: Page switch error! MySQL error:

 

Adressefeltet i IE når feilen oppstår: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-70

 

Kan du se om denne lenka virker?

 

http://www.arkivverk...=ny&idx_side=51

 

Skal gi samme side. Mvh Bent

 

Med IE:

Error kb_0006d: Page switch error! MySQL error:

 

Med Firefox:

Error kb_0006d: Page switch error! MySQL error:

 

Med Opera:

Error kb_0006d: Page switch error! MySQL error:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår rett og slett ikke hva som skjer og siden jeg selv ikke klarer å fremprovosere feilen slik at jeg kan spore, blir det gjetninger. Kunne du prøve følgende. Etter å ha åpnet lenka fra GENI, gjøre samme operasjon som før, men før du trykker lenka fre GENI igjen prøve å gå inn på de skannede kirkebøkene, gjøre et valg og så slette egne valg der, før du åpner lenka fra GENI igjen. Om det da virker, har jeg noen ideer om hva som kan være en årsak. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet opp GENI med Opera og fikk feilmelding da jeg trykket på lenken til dåpen. Deretter åpnet jeg Digitalarkivet i en annen fane og da jeg valgte Skannede kirkebøker kom ikke noe opp, så jeg får foreløpig ikke gjort det du foreslår...

post-162-0-75096900-1361879641_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forsøkte jeg det du foreslår i Firefox og da det lå tidligere snarveier da jeg åpnet ny fane, kom jeg inn på kirkebøkene. Valgte en kirkebokside og deretter tok jeg vekk fanen. Så forsøkte jeg lenken på GENI igjen og den virket.

 

Har gjort det samme i IE og lenken virker ved annen gangs trykking etter at jeg har vært på en annen kirkebokside hentet fram under en annen fane.

 

Siste forsøk med Opera:

Feilmelding på lenken i GENI ved første gangs trykking og de skannede kirkebøkene er fremdeles søkk borte... :-(

 

Siste påstand er hermed dementert... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kåre

 

Hei Anne. Takk for bildet. Jeg tror blir nødt til å legge inn noe feilsøkingskode på sidene for å få fram mere nøyaktig infomasjon og må antagelig gjøre dette hjemmefra for å være på utsiden av våre systemer og andre ting som kan virke forskjellig fra arbeidsplassen. Jeg følger opp i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp å starte Opera på nytt....

 

Lenken i GENI virker første gang, og også etter at jeg midlertidig har åpnet en skannet kirkebokside og tatt bort denne fanen før jeg trykker på lenken i GENI igjen.

 

Lenken til dåpen streiket først etter fjerde gangs trykking på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all innsatsen Anne. Da virker det som at tidligere bevart informasjon fra forrige brukt side ikke blir helt slettet. Da har jeg noe jobbe med slik at den operasjonen blir bedre. Jeg kommer tilbake når jeg har undersøkt og forbedret den delen. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har også fått "rare" meldinger i Firefox.

Tilslutt nektet Firefox å starte i normal-modus.

Jeg sendt en bug-rapport til Mozilla (Bugzilla) og fikk følgende svar.

 

"En oppdatering Windows KB2670838 har skapt mange uforklarlige feil. Prøv å avinstallere KB2670838."

 

Som sagt så gjordt og nå er alle feil borte.

 

Legger ved en melding fra Microsoft . http://support.microsoft.com/kb/2670838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.