Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp, kirkebok for Sandsvær 1761


Anne Minken
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med navnet på faren til Maren Margrethe Elisabeth

http://www.arkivverk...y&idx_side=-208. Hun er dåpsbarn nr 7 ovenfra. Det står også noe etter farens navn som jeg ikke klarer å tyde. Fadderne kommer alle sammen fra Aas grønne glasshytte: Hartwig Ziglers Qv., Margrethe Sofie Hartwigsd. Brauer, Peter Libbert, Jochim Stutz, Lorentz Hagen.

 

mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det til å bli Michel Michelsen datter

Takk for forslaget. At farens fornavn er Michel stemmer nok, men jeg får ikke resten av linjen til å stemme med "Michelsen datter". Flere forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslaget. At farens fornavn er Michel stemmer nok, men jeg får ikke resten av linjen til å stemme med "Michelsen datter". Flere forslag mottas med takk.

 

Det står nok "Michel Michelsens daatter" ja. Men d'en i "daatter" er ganske utydelig. Det blir lettere å se hvis man sammenligner med andre innførsler. I dem angis det alltid om det er en sønn eller datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står nok "Michel Michelsens daatter" ja. Men d'en i "daatter" er ganske utydelig. Det blir lettere å se hvis man sammenligner med andre innførsler. I dem angis det alltid om det er en sønn eller datter.

 

Mange takk! med tre eksperuttalelser (Else B. Rustad har svart i forumet for tydehjelp) går jeg for Michel Michelsen selvom bygdeboka har ment at hun var en datter av glassblåseren Michel Mendel som noen ganger kalles Michel Meidel. Jeg kan nå se at det står "daatter", men strever fortsatt med å få til Michelsen.

Mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk! med tre eksperuttalelser (Else B. Rustad har svart i forumet for tydehjelp) går jeg for Michel Michelsen selvom bygdeboka har ment at hun var en datter av glassblåseren Michel Mendel som noen ganger kalles Michel Meidel. Jeg kan nå se at det står "daatter", men strever fortsatt med å få til Michelsen.

 

Her har mange dyktige uttalt seg, men når du nå viser til Mendel/Meidel, vil jeg ikke se bort fra at det faktisk står Michel Medels daatter.

 

Den øvre buen i d-en i Medels synes ikke så godt, men jeg synes bokstaven minner om d-en i Hendrich, to dåpsinnførsler lenger nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har mange dyktige uttalt seg, men når du nå viser til Mendel/Meidel, vil jeg ikke se bort fra at det faktisk står Michel Medels daatter.

 

Den øvre buen i d-en i Medels synes ikke så godt, men jeg synes bokstaven minner om d-en i Hendrich, to dåpsinnførsler lenger nede.

 

Med nye briller som følge av Kristians innspill tror jeg faktisk han har rett. Enten står det her Mickels eller Medels, bokstavsammensetningene -ick- og -ed- kan ligne på gotisk. Men nå heller jeg mot at det står Medels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Litt mer om glassblåseren Michel Mendel. Det er mange uløste spørsmål rundt ham. I Sandsværs historie Bind 4, s.460 står det at han i henved tre år har vært utkommandert som militær til Holsten og at kona, Gunhild, befant seg i

Sandsvær i trengende kår. Ifølge en notis hos Delgobe står det at i 1762 er hustru og to barn i Sandsvær mens mannen er i Holsten http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43522/143/?size=bigger&mode=0, Ifølge ekstaskattemanntallet for Sandsvær er Gunhild Mendel enke i 1762 Glassverkets folk finnes under gården Hortved side 86 og 87. Delgobe oppgir dessverre ikke noen kilde. Bygdeboka viser til en fotnote i ”Slægten Meidell og et brev fra Ola Holst.

 

Jeg er rimelig sikker på at det dreier seg om en tysk glassblåser ved navn Mendel og ikke et sideskudd på Meidel-slekta. Men ellers er mye uklart. Jeg lurer blant annet på når og hvor Michel Mendel døde. Jeg har ikke funnet ham blant begravede i Sandsvær. Det kan være sannsynlig at han døde i Holstein, men hvis han er far til Maren Margrethe Elisabet, må han vel ha vært i Norge en gang på seinsommeren 1760.

Videre lurer jeg på hva slags dokumenter som bygdeboka og Delgobe kan ha brukt som kilder til Michels opphold i Holstein og hva han gjorde der. Det sto jo tropper fra den norske hæren i Holstein på denne tida, men på den annen side vet vi at en gruppe glassblåsere fra glasshytta i Sandsvær reiste til et glassverk i Holstein under en driftsstans i 1758-1760 og vendte tilbake til Sandsvær igjen da glassblåsingen startet opp igjen i 1760.

Et tredje spørsmål er hvor og når sønnen Hans Michelsen Mendel ble født. Han arbeidet ved glassverkene på Hadeland, Hurum og Hurdal. Hans Mendel er det eneste av Michel Mendels barn som jeg har funnet i voksen alder. Sønnen f. i 1756 og en sønn f. i 1758 døde som spebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.