Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne foreldre til Hans Hansen og hans fødsel.


Anne-Karen Larsen.
 Del

Recommended Posts

Hans Hansen giftet seg den 31.08-1827 da bodde han på Huseby i Rygge og var 38 år.

Hun heter Ane Andersdatter og var på Værne Kloster i Rygge, Hun var 24 år.

Jeg vet ikke hvor de er født så jeg kommer ikke videre bakover,

Kan noen hjelpe.

De flytter i 1833 til Tune og gården Minge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slo opp i Tune gårdshistorie bind I, hvor det står om Mingegårdene. Det står ikke datoer i denne boka, og noen ganger må man ta årstallene litt veiledende...

Jeg lurer litt på hva du mener med Minge. Hovedgårdene heter Øvre Minge (Gnr 13) og Nedre Minge (Gnr 14).

 

Tune Gårdshistorie Bind I side 380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn lenke til vielsen (nr. 6):

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rygge, Ministerialbok nr. 3 (1814-1836), Ekteviede 1825-1827, side 396-397.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-121

 

Forlovere er Christian Bau og Christian Feste.

 

Det er ni Hans Hansen i Rygge i 1801 og aldersmessig er det bare Hans 12 år som er i tjeneste på Rygge prestegård som kan passe:

http://digitalarkive...r=6&merk=6#ovre

 

Det kan hende det ikke er så lett å komme videre på disse, men det er nødvendig at du gir litt mer informasjon om familien, for at en skal ha noen flere holdepunkter å gå ut fra. Hva kaller de barna sine? Det kan være at en kan finne ledetråder i hvem som er faddere til barna deres og også om oppkalling kan gi indikasjoner på navn på Hans og Annes foreldre.

 

Jeg finner ikke Hans og Anne her i 1865, så jeg antar de er døde eller har flyttet. Jeg lette derfor litt i Tune etter mulige barn av en Hans. Av de med patronymet Hans* finner jeg f. eks. Andrine Hansdatter 30 år født i Tune gift og bosatt på Sætre med mann og barn:

http://digitalarkive...9&merk=849#ovre

 

Hun viser seg å være datter av Hans Hansen Sætre og Anne Andersdatter og født 11. desember 1836, døpt 5. mars 1837 (nr. 26):

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Tune, Ministerialbok nr. 7 (1831-1837), Fødte og døpte kvinner 1837, side 748-749.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-318

 

Er det Andrine som er ditt utgangspunkt, og har du funnet flere barn født i Tune eller Rygge?

 

Andrines faddere er K(vinne) Magnild Andersdatter Sætre, P(ige) Maria Gundersdatter Minge, Gmd (Gaardmand) Gunder Hansen og Gaardmand Ole Johannessen Sætre, U: k (?) Christen Enersen Haslia.

 

Her er forøvrig fadderen Christen Enersen på Sætre i 1865: http://digitalarkive...8&merk=848#ovre

 

Mulige øvrige barn:

 

Johanne f. 27. juni, døpt 6. juli 1828 i Rygge: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NHB4-3JM

 

Fra kirkeboken (nr. 13): Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rygge, Ministerialbok nr. 3 (1814-1836), Fødte og døpte 1826-1828, side 92-93.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-49

 

Nå er Hans husmann på Kureeie.

 

Fadderne er Gmd. Anne Pedersd Molvig, Anne Christine Greesd (?) Kure, gmd. Anders Gregersen Kure, Torger Jensen Sillebouen og gmd. Halvor Brynilds. Kure.

(Fadderen Torger Jensen er omtalt på s. 127 om Sildebogen i kapitlet om Kure i bygdeboka for Rygge. Han kommer til Rosnes og omtales på s. 109.)

 

Hans Johan f. 18. juni, døpt 1. august 1830 i Rygge: https://familysearch...M9.1.1/NWL3-7L4

 

Fra kirkeboken (nr. 19 - øverst):

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rygge, Ministerialbok nr. 3 (1814-1836), Fødte og døpte 1830-1832, side 126-127.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-66

 

Når Hans Johan døpes er de husfolk på Molvig.

Fadderne er Anne Marie Andersdatter Ror/Ros, (?), Ole Jensen Ror, Jens Syversen Molvig og Willads Syversen Molvig.

(Fadderen Willads Syversen Molvig omtales på s. 84, 85, 92 og 97 i bygdeboka.)

 

Bygdeboka: 'Gårder og slekter i Rygge' bind I av Ingeborg Flood, utgitt av Rygge sparebank i 1957.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Karen - Finner en Hans Hansen 13 år gammel på gården/stedet Næss ved Sande i Tune.

Foreldre: Gårdbruker Hans Olsen 50 år og hans hustru Mari Hansdatter 40 år.

Hans født 14 des 1788.Tune Min. 1781 - 1796,side 70/71.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere alle.

Jeg har vielsen.

Jeg tror det er Hans som er 12 år på prestegarden i Rygge.

Jeg har 3 barn:

Johnne Hansen f. 27.juni 1828

død 5/5-1829. Født og død i Rygge.

Hans Johan Hansen f. 18/6-1830 på Molvig gård i Rygge.

Konf. 1849 i Tune.

Andrine f. 11/12-1836 på Mingeplass har jeg.

Det jeg så gjerne skulle visst er hvor Hans Hansen er født. Jeg har ca. 1789 regnet ut fra div. datoer, men det er en del å velge i i kirkebøkene og

det er så lett å trå feil. Tror han må være fra Rygge,

Ane f. ca. 1803. Det er så vanlige navn og det var her jeg håpet at noen hadde noe,

Takker så mye for hjelpen hittil.

Anne-Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Karen.

 

Jeg forsto at du hadde vielsen deres, men for alle de som setter i gang å lete, er det lettere når en ser hvilke kilder som er utgangspunktet. Dåpene til barna ga jo også mer informasjon om på hvilke gårder Hans og Anne var i Rygge og dette igjen kan føre til at en kan finne dem. En bør derfor legge ut alt en vet fra begynnelsen av.

 

Jeg ville tatt utgangspunkt i gårdene Kure (Sildebogen), Molvig, Rosnes og Rør og fulgt noen av fadderne, for å se om ditt par er faddere i de andres dåper. Da kan en ofte finne ut at de er i slekt med hverandre. (Jeg forsøkte å følge en av familiene på Kure, hvor faren het Hans og denne familien flyttet til Råde, for deretter å bli folketelt i Moss i 1801. Jeg har ikke sett på det siden i dag tidlig, og det kan hende det er feil spor, men verdt et forsøk.)

 

Bygdeboka får en lånt på biblioteket, for det kan være at en må lese om flere av gårdene, før en finner ut hvor det er slektskap. Det er jo nettopp det en kan bruke forumet til - å få noen å drøfte mulige familiesammenhenger med. :)

 

Jeg hadde nok også prøvd å finne ut mer om de to Andersdøtrene som er faddere i Tune - kan dette være søstre av Anne? Noen ganger må en 'forfølge' de en finner om så bare for å utelukke dem.

 

Når en ser hva de kaller barna sine, er det tydelig at navnet Johan/Johanne er viktig, så en av dem har muligens en mor kalt Johanne eller en bestefar kalt Johan/Johannes.

 

Ps. Morsomt å oppdage at begge mine tipp tipp-oldeforeldres vielser er på motsatt side av den Hans og Annes er innført på.

(nr. 5 og 11 - h. side) :) De og nr. 5 har forøvrig samme forlover - Christian Bau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne- Karen - Har du sett etter Hans Hansens konfirmasjon? Om han var 12 år i 1801,så burde han

vært konfirmert pluss/minus 1804. Har sett på dette og fant ingen som kunne passe!

Det var jo på den tiden mange unge som ble tjenestefolk, på gårder/ steder hvor de ikke var født,mulig de

hadde slekt på disse stedene.

Har søkt på Hans Hansen født i Rygge i henhold til alder ved vigsel og alder ved flytting til Tune, uten å

finne hans fødsel.

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060321020854.jpg

Dette kan være Hans Hansen sin konf. nr. 9.

Dette kan være Anne sin konf. nr, 11

www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060321020854.jpg

 

Dette kan være Hans sin død.www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060321020854.jpg nr, 136.

Det er så lenge siden jeg holdt på med dette, men hadde så lyst til å finne ut av det.

Så langt har jeg kommet i dag, med god hjelp fra dere.

Vennlig hilsen Anne-Karen Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Karen - Jeg fant også denne Hans,konfirmert 30 okt 1809 nevnt med alder 15 år og

adresse Dilling.Han bør da ha vært ca 6 år i 1801.Det må være han som du finner på "Dillinggaardene"

i 1801,med foreldre: Hans Larsen og Anne Olsdatter.

 

Mener fremdeles du bør se mot Tune på dette paret.Fant en Anne Andersdatter født 26 des 1802 i Tune,

med foreldre: Anders Nilsen Mingepladsen og Joran Thoresdatter. Faddere: Ingeborg Jørgensdatter ,

Helvig Hansdatter,Thosten Olsen,Gundro Johannesen og Gulbrand Thoresen.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil takke dere alle for hjelpen.

Lurer litt på om jeg skal holde en knapp på det siste du skriver Karl Johnny Sommer.

De tjente jo begge to i Rygge, men jeg lurte på hvorfor i all hverden de tro til Mingeplass, og en grunn kan jo være at hun kom derfra.

Det er ikke lett å lete i slekt med to så vanlige navn som Anne og Hans.

Disse to navnene går forresten igjen i slekten.

Takk for hjelpen.

Anne-Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.