Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger om hvem som er gravfester


Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gravferdsloven finnes på Lovdata, men jeg vet ikke om det står noe om taushetsplikt der:

http://lovdata.no/al...960607-032.html

 

 

 

Jeg finner ingen ting om noe taushetsplikt i gravferdsloven, Skedsmo nektet meg opplysningen p.g.a. taushetsplikt. Oslo oppgir det tvert uten dikkedarer, noe som også gjelder alle andre steder jeg har spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det ikke står noe om taushetsplikt i gravferdsloven, ei heller i forskriften til loven, og jeg har ennå til gode å finne noe om taushetsplikt i vedtektene dent enkelte kirkelige fellesråd har fastsatt. Det betyr vel at kun reglene i offentlighetsloven gjelder. Jeg har som Tore Johansen opplevd at kommunene (gravferdsetat/kirkelig fellesråd) har ulik praksis når det gjelder informasjon om fester.

 

Jeg vil derfor anbefale at du henvender deg skriftlig til FAD for å få departementets vurdering.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det ikke står noe om taushetsplikt i gravferdsloven, ei heller i forskriften til loven, og jeg har ennå til gode å finne noe om taushetsplikt i vedtektene dent enkelte kirkelige fellesråd har fastsatt. Det betyr vel at kun reglene i offentlighetsloven gjelder. Jeg har som Tore Johansen opplevd at kommunene (gravferdsetat/kirkelig fellesråd) har ulik praksis når det gjelder informasjon om fester.

 

Jeg vil derfor anbefale at du henvender deg skriftlig til FAD for å få departementets vurdering.

 

DTH

 

 

 

Det var en god idè, men hva er FAD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskrift til lov om gravplasser, kremasjon og gravferd (gravferdsforskriften)

Kapittel II. Graver

 

§ 19. Gravregister

I tillegg til gravkart etter § 4 skal det for hver gravplass foreligge et kronologisk register over alle gravlagte. Registret skal vise når og hvor de er gravlagt, hvem som er fester eller ansvarlig for frigrav, hvilke graver som er festet sammen og når feste utgår.

Gravregister omfattes av lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven), og retten til innsyn i registret reguleres i lovens § 18. Opplysninger om anonyme gravlegginger og personlige forhold er undergitt taushetsplikt, og registerføreren skal avgi skriftlig taushetserklæring.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/fa/ta-19970110-0016-002.html

 

Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven).

Kapittel III. Informasjon om behandling av personopplysninger

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20000414-031-003.html#18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskrift til lov om gravplasser, kremasjon og gravferd (gravferdsforskriften)

Kapittel II. Graver

 

§ 19. Gravregister

I tillegg til gravkart etter § 4 skal det for hver gravplass foreligge et kronologisk register over alle gravlagte. Registret skal vise når og hvor de er gravlagt, hvem som er fester eller ansvarlig for frigrav, hvilke graver som er festet sammen og når feste utgår.

Gravregister omfattes av lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven), og retten til innsyn i registret reguleres i lovens § 18. Opplysninger om anonyme gravlegginger og personlige forhold er undergitt taushetsplikt, og registerføreren skal avgi skriftlig taushetserklæring.

 

http://www.lovdata.n...0-0016-002.html

 

Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven).

Kapittel III. Informasjon om behandling av personopplysninger

 

http://www.lovdata.n...031-003.html#18

 

 

Javel, her må lese meg opp. Forøvrig er mail til dep. sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke bort ifra at enkelte kommuner/gravferdsetater anser gravfesting som et privat forhold mellom fester og kommune, og jeg kan ha forståelse for at noen kan mene at gravfesters navn skal være unntatt offentlighet. Samtidig vet jeg at mange kommuner likevel oppgir denne informasjonen på forespørsel, noe vi som leter etter nålevende slekt, har stor glede av.

 

Jeg er derfor redd for at en henvendelse til FAD vil resultere i en uttalelse og en innskjerping derfra om at denne type opplysninger faktisk er underlagt taushetsplikt.

 

Jeg foreslår derfor at du heller ber gravferdsetaten i angjeldende kommune om å videresende en henvendelse fra deg til gravfesteren, så får det være opp til denne om han/hun ønsker å besvare din henvendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om noen vet hvordan personopplysningslovens §18 skal forstås i denne sammenhengen...

 

 

(...)

Jeg er derfor redd for at en henvendelse til FAD vil resultere i en uttalelse og en innskjerping derfra om at denne type opplysninger faktisk er underlagt taushetsplikt.

 

Jeg foreslår derfor at du heller ber gravferdsetaten i angjeldende kommune om å videresende en henvendelse fra deg til gravfesteren, så får det være opp til denne om han/hun ønsker å besvare din henvendelse.

 

Veldig enig med Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke bort ifra at enkelte kommuner/gravferdsetater anser gravfesting som et privat forhold mellom fester og kommune, og jeg kan ha forståelse for at noen kan mene at gravfesters navn skal være unntatt offentlighet. Samtidig vet jeg at mange kommuner likevel oppgir denne informasjonen på forespørsel, noe vi som leter etter nålevende slekt, har stor glede av.

 

Jeg er derfor redd for at en henvendelse til FAD vil resultere i en uttalelse og en innskjerping derfra om at denne type opplysninger faktisk er underlagt taushetsplikt.

 

Jeg foreslår derfor at du heller ber gravferdsetaten i angjeldende kommune om å videresende en henvendelse fra deg til gravfesteren, så får det være opp til denne om han/hun ønsker å besvare din henvendelse.

 

 

Jaja, det er nok litt sent nå. Vi får håpe på det beste, at de ikke legger alt for mye i det. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er høyst usikkert hvordan denne paragrafen skal forstås, så om noen har forslag til hva bestemmelsen kan innebære for opplysninger fra et gravregister, er det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vedtak i kommunen/gravferdsetaten om begrenset tilgang til denne type opplysninger skal i henhold til Forvaltningsloven uansett begrunnes med henvisning til lovhjemmel. Det skal dessuten informeres om adgang til å klage over vedtaket.

 

Altfor ofte syndes det i forvaltningen mot dette - og altfor ofte godtar vi som brukere det uten å mukke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Altfor ofte syndes det i forvaltningen mot dette - og altfor ofte godtar vi som brukere det uten å mukke...

 

 

 

Ikke jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet kirkeavdelingen ankommet ang dette tema.

 

Her er link til lovtekst de henviser til.

 

 

 

 

Forskrift 10. januar 1997 nr. 16 til lov om gravplasser, kremasjon og gravferd (gravferdsforskriften) § 19, se lenke:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/for/sf/fa/fa-19970110-0016.html&emne=gravferdsforskrift*&&

 

Festeforhold og taushetsplikt er blant annet omtalt i rundskriv V-18 B/2006 Opplysninger om dødfødte barns grav, se lenke:

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/dok/rundskriv/2006/rundskriv-v-18-b2006.html?id=109635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge rundskrivet kan opplysninger gis til barnets etterlatte. Hvem er et dødfødt barns etterlatte? :unsure:

 

 

 

Det er vel barnets foreldre, ville jeg tro.

 

Men akkurat den problemstillingen er ikke akuell i dette tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig svar fra kirkevergen i Skedsmo ankom pr. mail i dag. Jeg må si de har lagt seg i selen for å unngå og opplyse om gravfester.

De engasjerte jurist for å se på saken og kom opp med de samme paragrafer som de fra Dep. over her.

Dette med slektskap til avdøde var også vanskelig, svaret på det var som følger:

Når det gjelder gravregister har vi tatt dette med jurist, og fikk det svar at loven var å forstå slik at det skulle være direkte opp- eller nedadstigende linje samt søsken til fester som kunne få opplyst hvem som var fester, dersom spørsmålet var begrunnet, og vi godtok begrunnelsen

 

Er man i rett nedadstigende linje så er man kanskje festeren og trenger ikke å spørre om det kanskje! :rolleyes:

Et hakk på siden var vist ikke nok.

 

Så vet vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo i rundskrivet som det er lenka til i #17 at det ikke er taushetsbelagt;

 

Opplysning om hvem som er fester

Departementet antar at opplysning om hvem som har festerett til en grav, i utgangspunktet ikke er et personlig forhold som er taushetsbelagt, jf. forvaltningsloven § 13 annet ledd. Dersom festeretten kan røpe et personlig forhold som er taushetsbelagt, vil imidlertid også opplysninger om hvem som er fester, kunne være underlagt taushetsplikt, jf. forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 1. I slike tilfeller må kirkegårdsmyndighetene innhente samtykke fra festeren for å kunne opplyse om hvem som er fester av graven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo i rundskrivet som det er lenka til i #17 at det ikke er taushetsbelagt;

 

Opplysning om hvem som er fester

Departementet antar at opplysning om hvem som har festerett til en grav, i utgangspunktet ikke er et personlig forhold som er taushetsbelagt, jf. forvaltningsloven § 13 annet ledd. Dersom festeretten kan røpe et personlig forhold som er taushetsbelagt, vil imidlertid også opplysninger om hvem som er fester, kunne være underlagt taushetsplikt, jf. forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 1. I slike tilfeller må kirkegårdsmyndighetene innhente samtykke fra festeren for å kunne opplyse om hvem som er fester av graven.

 

 

 

 

 

 

Under hvilken paragraf leste du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.