Gå til innhold
Arkivverket

Oppfølging av tidligere spørsmål.


Odd Johansen
 Del

Recommended Posts

Jeg fikk følgende svar:

 

"Jeg har sett i registeret til dombøkene for Ytre Sogn, men finner henne ikke under Kvernø. Jeg skal sjekke Vik hjelpefengsel. Min erfaring sier at de normalt fikk langt lavere straff enn 6 måneder til 2 år, snarere noen dager. (De skulle tross alt ta seg av små barn.)"

 

På mitt spørsmål:"

Jeg har en oldemor som hadde tre barn med tre ulike fedre uten å være gift. I følge Kriminallova av 1842 skal dette straffes med 6 mnd til 2 år. Finnes det en dom i denne saken?

 

 

Elen Gjertine Klausdatter, 1856, St. Kvernøy (Gulen)

 

Barn:

  • Johanne Kristine Trulsdatter, 22/9 1885, Gulen - Far:Truls Knutson Rød, 1841, Gulen
  • Eiler Olai Olsen, 23/1 1887, Gulen - Far: Ole Olson Hantveit, ????, Gulen
  • Gurine Gjetmundsdatter, 23/7 1891, Gulen - Far: Gjetmund Lasseson Blomenholm, Gulen"

I 1891 bodde de på Blomenholm i Gulen, ikke Kvernø, hvis dette kan hjelpe. Jeg har også registrert at Elen har oppgitt fødselsår til 1849 i forbindelse med Gurines dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner henne heller ikke ikke B (Blomenholm), og hun står ikke i protokollen over straffanger ved Vik hjelpefengsel. Der var det flere andre som satt for "leiermål", Magdalene Salt hadde fått 32 dager, og var "medhavende et diebarn", mens Kristine Feigum fra Luster hadde fått 20 dager på vanlig fangekost, også hun med sitt diebarn.

 

Synet på straffbarheten av "konkubinat" og "leiermål" endret seg med tiden, og med den nye straffeloven i 1902 falt "leiermål" bort som straffbart forhold, mens konkubinatparagrafen ble stående helt til 1971, men det var knapt nok noen som ble tiltalt og straffet etter den. Jeg antar at lensmannen i Gulen mente han hadde andre og viktigere ting å ta seg til enn å forfølge kvinner som fødte barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innsatsen. Jeg har en annen oldemor fra Stange, Hedmark som også hadde 3 barn med ulike fedre uten å være gift. Hun ble dømt til 5 dager på vann og brød, men fikk dette omgjort til 20 dager på vanlig kost fordi hun diet. Hun sonet på Hamar i 1890. Fikk protokollen fra Riksarkivet på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.