Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Olsen Nøstvaag f 1773(senere Dalen) i Rødøy


Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med slektsforskning for en venninne, og har kommet til Johannes Olsen som var født ca 1773. Som voksen holdt han til i Rødøy på Helgeland, og ble konfirmert i Rødøy Dom.

14.p.trinit.1791. Både da og da han ble gift med Synnøve Helene Andersdatter i 1806 holdt han til i Dalen i Rødøy(som sikkert var det samme som Tømmerdalen hvor han var i 1801. Deres barn:

1)Ane Kierstina Johannesdatter døpt i Rødøy Dom.8.p.trinit.1806

2)Rachel Kathrine Johannesdatter født ca 1810, og 17 år da hun ble konfirmert i Rødøy 24.06.1827. Hun var født i Giervalen i Rødøy

3)Olava Maria Johannesdatter døpt i Rødøy Dom.1ma.p. trinit.1814 og familien var i Skivigen. Hun ble konfirmert i Rødøy 06.07.1831

4)Johane Sophia Johannesdatter døpt i Rødøy Dom.2ma.epiphan 1817. Familien bodde i Havn som kan være Gierøyhavn(oppgitt fødested ved konfirmasjonen i 1833 var Gierøen)

5)Berit Elisabeth Johannesdatter født 21.02.1820 og døpt 22.02.1820(hjemmedåp) i Rødøy. Konfirmert i Rødøy 27.06.1834. Gift i Rødøy med Carl BenjaminOlsen Oldervik døpt i Rødøy

Dom.4.p.trinit.1816. Det er disse min venninne skal videre.

 

Ved innrulleringer i Rødøy 1809-1835 har Johannes fått forskjellige fødersteder i Rødøy ca 1767-1779, men 2 ganger ble han født i Nøstvaag. Jeg har letet hele perioden 1767-1780 i

Meløy, Rødøy, Lurøy og Træna uten å finne noen Johannes Olsen som døpt. Det nærmeste jeg kommer Nøstvaag er Nøstvig(Velfjord i Brønnøy), og der finner jeg 3 kandidater:

1)Ole Olsen Storfjords barn Johannes døpt i Nøstvig i Velfjord XVI p.trinit.1771

2)Ole Olsen Storfjords barn Johannes døpt i Nøstvig i Velfjord 23.p.trinit.1775

3)Ole Haagensen Hegges barn Johannes døpt i Nøstvig Fer 2.pentec 1776

 

Den første døde kanskje som liten, og så ble en yngre bror døpt det samme? Denne er vel den mest sannsynlige kandidaten, siden det var skifte på faren Ole i Storfjord i 1776. Da er

det jo sannsynlig at sønnen Johannes kan ha blitt sendt til Rødøy. Lenke til skiftet:

http://arkivverket.n...e=gigant&mode=0

 

 

Er nok Ole Olsens kone Marit Olsdatter som var 55 eller 65 år ved folketellingen 1801, og gift for andre gang i Storfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til tidlgere debatt på gammelforumet:

 

http://da2.uib.no/cg...&spraak=n#anker

 

Den Johannes Olsen som var far til konfirmanten Berit i 1848 var feil, og han var et helt annet sted enn i Kvalvik i Rødøy i 1824(det var der Johannes var etter 1820 ifølge innrulleringer)

Den Johannes som ble gift i 1824 var også "ungkarl". Han som nevnes fra Rana her passer heller ikke.

 

Jeg har skiftene for Velfjord frem til 1780 av Svein Edvardsen, men er den Johannes Olsen som senere var i Rødøy nevnt i skifter for Velfjord etter 1780? Kan Nøstvaag eller Nøstviig være

andre steder enn i Velfjord. Min venninne mistet all slektsforskning på sin pc tidligere, og derfor er dette enda aktuelt. Nå legger jeg alt jeg finner om hennes oldemors aner i et dokument(Karen

Bergitta Carlsdatter født 1862 som var datterdatter av Johannes gjennom Berit Johannesdatter født 1820)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Johannes på noen innrulleringer i 1822,1823 og 1824, hvor han var født i Nøstvaag:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=MIL&medbilete=&sokpostnr=21#a0

 

Nøstviig kan ha blitt til Nøstvaag av den som la ut dette på internett, og ingen annen gård i Nordland enn Nøstvig

finner jeg begynner med Nøst eller Naust i 1801. De andre opplysninger om fødesteder i Rødøy stemmer jo ikke

siden han ikke er å finne som døpt i Rødøy 1767-1780

 

Nytt forsøk på lenke til innrulleringen for Rødøy 1822:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=MIL&gardpostnr=2349&merk=2349#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Denne saken ser ut til å ha fått en løsning, og det ser ut som om Ole Olesen Konsvik og hans kusine Maren Johanne Christensdatter var hans foreldre. Jeg overså Ole som var døpt i 1773 i Lurøy. Sannsynlig løsning kom under

en helt annen debattpå Slektsforum:

 

 

 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=583060#583060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får svar på noe dukker jo flere spørsmål opp, og nå har jeg funnet ut at Maren Christensdatters foreldre Christen Christensen(57 år ved innullering i Tømmerdal i Rødøy i 1769) og

Rachel Adriansdatter eller Andreasdatterble gift i Lurøy 22.p.trinit.1748. Rachel het Andreasdatter i Tømmerdal i Rødøy i 1801, og oppgies til å være 80 år. Men hvis Adriansdatter skulle være

riktig, så er det jo en farskandidat fra Fjelldal i Hemnes som peker seg ut. Det er Adrian Jacobsen født ca 1699, som var i Sør-Solvær i Lurøy ved foreldrene Jacob Andriansens og Mallena

Mortensdatters skifte i Fjelldal i 1728. I bygdeboka for Hemnes har disse ingen barn mellom 1724 og 1734, men det kan vel ha blitt født flere barn i Lurøy og blant annet en Rachel i denne

perioden? Merker meg også at Adrians kone Kirsten Nilsdatter Bryggfjell har Rachel Amundsdatter som mor. Dette har jeg registrert tidligere i forbindelse med venninnes slekt på en annen

gren og min egen slekt. Hvordan få bevis for at Rachel som gifter seg med Christen Christensen i 1748 var datter av Adrian fra Fjelldal, hvis hun var det? Adrian i Fjelldal var jo også sønnesønn

av Adrian Jacobsen Falch på Neppelberg(født i Romsdal ca 1597 og bror av fogden Peter Jacobsen). Adrian født ca 1597 er min forfar, og skulle jeg være på riktig spor her, så er det jo ingen

prøblemer videre med anene til Rachel. Burde kanskje vært tatt opp som eget emne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir visst reneste enetalen, men her er en debatt fra gammelforumet som jeg fant angående Christen Christensen og kona Rachel:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/131414-45958-toemmerdal-i-roedoey/

 

Håper deltagerne her har kommet noe videre. Jeg kan tilføye at jeg har Adrian Jacobsen Fjelldal som gift 12.10.1721 i Hemnes kirke med Kirsten Nilsdatter

Brygfjell, så jeg syns absolutt ikke han er for ung til å være Rachels far som det menes her i denne debatten. Han kan godt være født før 1699, selv om

det i enkelte kilder står at han var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Kona til Christen Christensen Tømmerdal, f.c. 1712, hette definitivt Rachel Andreasdr., f.c. 1721. - De har bl.a. en sønn Andreas. - Har du forsøkt å se på fadderne til barna ? - a) Maren Johanna, f.c. 1749. - B) Christen Christensen, f.c. 1753. - c) Andreas Christensen, f.c. 1754. - d) Kirsten Christensdr., f.c. - sk. 1792, g.m. Kiel Israelsen Øresvik i Rødøy. - Jeg har ellers god oversikt over barna til denne Adrian du nevner. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert ha rett i at det er en Andreasdatter Alv, men det står Adriansdatter ved giftermålet i 1748. Til nå har jeg kun funnet datteren Maren døpt i 1749, og kirkebøkene

mangler jo for årene 1750-58 for Rødøy prestegjeld. Har sett for årene 1758 og 1759 uten å finne noen barn, men skal se på 1760-tallet også. Har ikke lagt inn barna til Adrian fra

Fjelldal i slektsprogrammet, men har sett dem som står i bygdeboka(min forfar var dennes morfar Adrian på Neppelberg-bror av fogden). Er jo Maren født 1749 jeg også skal videre

på for min venninne da.

 

Denne Ole Olsen Konsvik som skal være far til Johannes, er selvsagt også av interesse å få vite noe mer om angående foreldre osv. Finner ingen med det navnet ved innrulleringen

1769 for Helgeland

 

Forsøker med lenke til Maren Johannes dåp i 1749:

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24766/619/?size=full&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gjennomgått fadderne til barna her, og prøvd å finne ut om de var slektninger av familien. Blant fadderne til Maren Johanne i 1749 var Gregus Pedersen, og jeg finner at en Gregus

Pedersen i Tømmerdalen var lagrettemann i 1730 og 1733(funnet på lista for Husmannsskatt 1700-1799 på Digitalarkivet). Er vel den samme Gregus man finner som 22-åring i 1701 i Tømmerdal

med far Peder Madsen 68 år. Denne har også en sønn Anders Pedersen på 27 år. Sikkert den samme Anders Pedersen som betalte skoskatt i Tømmerdal i 1711, men ved krigsstyrskatene i 1714,

1719 og 1720 var det en Anders Olsen som var bruker der, og det samme ved ekstraskatten 1721. Fadder Jon Jacobsen Sørfjorden var sønn av Anders Bottelsen Sørfjorden og Karen Aanesdatter,

men Anders Bottelsen har ingen datter Rachel(var med tanke på det at jeg tenkte på Anders Olsen eller Anders Pedersen som hennes far i Tømmerdal

 

Kirsten døpt 28.02.1760. Blant fadderne var Niels Andersen Kvalvig, og på innrulleringen 1755 var han 30 år og født i Rana. Ved innrulleringen 1767 var han 55 år(altså født ca 1712). Kan dette

være samme mann? Om fadderen Anne Gregusdatter Rødøen er det flere teorier. Finner en Anne Gregusdatter som datter ved moren Ingeborg Christensdatters skifte i 1720. Kan også være

henne det var skifte på i Tiong i 1773. Så har jeg funnet Ane Christensdatter døpt 2.søndag i advent 1765. Blant fadderne hennes var Marit Nilsdatter Kvalvik(datter av tidligere nevnte Nils Andersen).

Fadder Marcus Christian Hansen var født ca 1737,og fra Ringen i Rødøy, og hans foreldre var Hans Nilsen og Dorthe Jensdatter. Hans nevnes ved skiftet etter søsteren Mali i 1752.Disse ser ikke

ut til å være slektninger, og jeg har dem i mitt slektsprogram fra før. Marcus var gift med Marit Nilsdatter.

 

Jeg tror at den Nils Andersen som var i Kvalvik ved Kirstens dåp i 1760 kan være bror av Rakel Andreasdatter(jeg finner ikke bruk av Andreas i kildene jeg referer til, men bare Anders i fornavn og

etternavn), og så tror jeg at den Anders Pedersen som var 27 år i Tømmerdalen i 1701 kan være far til Nils og Rachel. Eventuelg kan Anders Pedersen være far til Nils, og så har moren deres

kanskje senere blitt gift med Anders Olsen som kan være far til Rachel. Ellers har jeg også prøvd å lete etter Christen i de samme kilder som jeg letet etter Andreas(Anders), men her er det vanskelig

å se noen sammenheng til Christen Christensen født ca 1712, og jeg finner det navnet mest brukt i Meløy og Lurøy

 

Denne Ole Olsen Konsvik er det heller ikke lett å finne noe mer om. Forøvrig ble Maren Johanne gift med Anders Larsen i Rødøy Dom.3.p.epiphan 1783, og jeg har disse barna på dem foreløbig:

1)Ludvig Kristian døpt i Rødøy Dom.V(5) p .trinit.1778(altså også født utenfor ekteskap)

2)Olavius Josefus Hjort døpt Dom.4.p.trinit.1790. Her kan det sikkert være flere barn født på 1780-tallet

 

Hvordan få bevis for at Nils Andersen(Andreassen?) i Kvalvik var bror av Rachel? Var Anders(Andreas?) Pedersen som var 27 år i Tømmerdal i 1701 deres far? Var Anders Olsen som var bruker i

Tømmerdal ved utligning av kriggstyr 1714,1719 og 1720 pluss ekstraskatten 1721 i Tømmerdal far til Rachel Eller var de fra Rana?(stemmer jo overens med Nils på 30 år ved innrulleringen 1755)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER en mulig kandidat til Rachel her da:

 

ordland fylke, Hemnes, Ministerialbok nr. 825A01 (1704-1728), Kronologisk liste 1720, side 149.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-150

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...71005630117.jpg

 

Denne ser ut til å være i Laxvigen, og det er vel det samme som Laksmannsviken under Neppelberg(ut fra fadderne og der de bodde) Men er dette

riktig Rachel? Hun er forøvrig den eneste Rachel jeg finner som døpt i Hemnes for perioden fra og med 1718 til og med 1722.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen klarte jeg ikke å finne en Anders Nilsen Laxvigens barn Nils døpt i Hemnes dom 21.p.trinit.1726:

 

 

 

ildeinformasjon: Nordland fylke, Hemnes, Ministerialbok nr. 825A01 (1704-1728), Kronologisk liste 1726, side 223.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16553&idx_id=16553&uid=ny&idx_side=-224

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071005630193.jpg

 

Men fremdeles er jeg usikker på om Anders Nilsen Laxvigen var far til den Rachel som senere var i Rødøy. Jeg finner heller ikke Anders Laxvigen

som gift i Hemnes før 1720, men mange Anders blir gift der. Han kan jo ha flyttet. Dessverre er det vel dårlig med bygdebøker å sjekke for dette

området, og faller vel utenfor både Hemnes og Moe? Aldere med Nils ved innrulleringen 1755 i Rødøy stemmer jo også noenlunde med dåpen her i 1726.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Rachel Andersdatter skal ha blitt gift på Hansten i Nesna: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16556&idx_id=16556&uid=ny&idx_side=-19

 

Noen kandidater som kan ha relasjon til Rakel Adriansdatter: Adrian Thomassen fra Øverdal i Rana som var oppsitter på Stuvland i Lurøy. Adrian Sjursen (fra Levang?) som var dreng på Selnes i Lurøy ved ekstraskatten i 1711. Og Christopher Adriansen på Haugland i Lurøy - hvor kom han fra og hvem var hans far? Men det er trolig vanskelig å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det svaret. Har litt leseproblemer i linken, men ble hun gift med Johan Hansen Handsteen?. Ja hun kan jo hete Adriansdatter ut fra giftermålet i 1748, men som Alv skriver så

kalles jo andre sønnen Andreas og da skulle en tro at det var Andreasdatter hun het. Hadde de Adrian du nevner noen sønn Nils, som kunne være bror av Rachel(tenker på Nils

Andersen Kvalvik som var fadder til Rachels datter Kirsten i 1760, og som var 30 år ved innrulleringen 1755)? Ser nesten ut som Adriansen, Andersen og Andreassen kunne skrives

om hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1724 lyste Adrian Thomesen sønnen Christopher Adriansen i kull og kjønn, dvs. at han ga CA rettigheter som sønn og arving.

http://arkivverket.no/URN:rg_read/31248/110/

Christopher Adriansen var altså sønn født utenfor ekteskap. Om Adrian Thomesen hadde flere barn vet vi ikke. Skifte etter ham i 1738 var spesielt ettersom han hadde rømt fra stedet i forbindelse med leiermålssak. Arvinger er ikke nevnt. Om Rachel var datter av AT kan vi neppe få klarhet i, men jeg synes nok at det er det mest sannsynlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det svaret. Synd at ikke kirkebøkene for Lurøy(Rødøy prestegjeld) går lengre tilbake i tid så man kunne ha funnet mulig datter Rachel som døpt. Jeg har sett skiftet etter Adrian i

avskriften av Svein Edvardsen. Kanskje verdt å se en gang til i Rana for å si om Adrian fra Øverdal fikk døpt noen barn der før han flyttet til Lurøy. Det må visst bli i morgen tror jeg. Ellers skulle

jeg jo også gjerne ha funnet ut noe om Christen Christensen født ca 1712, som Rachel var gift. Vanskelig å finne ut om noen av barnas faddere kunne være slektninger. Så er det jo også denne

Ole Olsen Konsvig(far til Johannes), som skal være søskenbarn med Maren Christensdatter(Johannes sin mor). Skulle det være på Marens far Christen Christensens side, må Oles mor ha vært

en søster av han. Skulle det være på Oles morside, så kan jo hun være søster av enten moren eller faren til Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Har ikke kommet noe videre med disse, og har fått jobbet lite med slektsforskningen i det siste. I en av debattene som jeg har lagt inn lenke til står det om et skifte i 1738 etter Adrian Tommesen Stuvland som hadde

begått leiermål. Det nevnes også her i denne debatten. Det er antydet at det muligens var mulig å få noe ut av dette skiftet av betydning. Her er lenke til skfitet i 1738:

 

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ellers ut som om Christen Christensen Tømmerdal og kona Rachel har fulgt noen oppkallingsregler når de har døpt sine sønner iallefall: Christen født ca 1753 oppkalt etter farfar Christen,

Andreas eller Adrian oppkalt etter morfar Andreas eller Adrian(står jo Andreas ved noen kilder, men Andreas og Adrian kunne kanskje skrives om hverandre). Hvis de har fulgt samme tradisjon

for døtrene så burde Christen Christensen Tømmerdal fødtca 1712 sin mor være en Maren. Neste datter var Kirsten som ble døpt 28.02.1760, og Rachels mor burde da etter dette være en Kirsten.

Der passer faktisk på Adrian Jacobsen Fjelldals kone Kirsten Nilsdatter inn, og jeg ser ikke at bygdeboka har barn på Adrian i Fjelldal mellom 1724- og 1734. Vet at du Alv avviser dette, men er

det så umulig at en eventuell datter Rachel kan ha blitt født i Solvær i Lurøy mellom 1724 og 1734? Så er jo da yngste datter Ane døpt 2.søndag i advent 1765. Kan være henne som var i Dalen

da hun døde i 1790 også, og oppgitt å være 23 år. Hun er ikke nevnt i skiftet etter søsteren Kirsten i 1792. Kirsten Nilsdatter Bryggfjell som Adrian var gift med har jeg fra før, siden hun var søster

av min venninnes formor Johanna Nilsdatter Bryggfjell som også hadde barn og søsken ellers som dro til Lurøy(Johannas og Kirstens søster Maren døde i Konsvig i 1747)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne de barna jeg har av Adrian Jacobsen Fjelldal og kona Kirsten Nilsdatter Bryggfjell:

1)Jon Adriansen født ca 1722

2)Else Adriansdatter født 1723 og død 1742

3)Nils Adriansen født 1724 ,og død 1770(ført som 31.12.1770 i bygdeboka, men det kan være begravelsesdatoen). Gift med Beret Hansdatter Mula født 1734 i Hemnes kirke

4)Johanna Adriansdatter født 1734, og trolovet 12.07.1761 med Christen Alexandersen Ytteren(sønn av Alexander Jonassen og kona Berit Olsdatter). De ble gift i Hemnes kirke 27.09.1761. Har

disse i mitt sleksprogram fra før siden Alexander her var bror av min sannsynlige forfar Mickel Jonassen.

5)Jacob Adriansen født 1736, og død 1750

6)Malene Kirstina Adriansdatter født 1738, og i Nesna som voksen

Har du flere barn Alv, og har du noen barn som ble født mellom 1724 og 1734?Kan jo godt ha vært født flere barn mellom 1724 og 1734, og da i Solvær i Lurøy. Ser jo ut som om Adrian må ha

kommet tilbake til Rana igjen like før 1734

 

Ellers kunne det også være av interesse å vite om denne Adrian Thommesen Stuvland hadde flere barn enn Christen, og tenker da spesielt på om han kan ha hatt barn med tilknytning til Konsvik.

Tenker på denne Ole Olsen Konsvik som var søskenbarn av Maren Johanne Christensdatter da de fikk sønnen Johannes utenfor ekteskap i 1773. De kan jo ha vært søskenbarn på Marens mor

Rachels side. Nå kan det jo også hende at Ole bare var i tjenste i Konsvik i 1773, og ikke hadde noen slektmessig tilknytning til stedet, men alle teorier bør jo sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lise. - Jeg er redd at jeg ikke kan være til stor hjelp med dette. - Denne tidligere koblingen mellom Adrian Thomasen og Tømmerdal i Rødøy, var åpenbart en misforståelse. Tror dette blev oppklart i det gamle forumet. -

Jeg kjenner heller ikke til andre barn av denne Adrian, enn Christopher, uten at jeg kan si noe om dette. - Han kan jo godt ha blitt gift med en ny dame, etter at han reiste fra denne enken. -

 

Folket på Tømmerdal, Christen Christensen f.c. 1712 og kona Rachel Andreasdr., f.c. 1721, har jeg ikke klart å finne opphav til. - De kan jo gjerne ha vært innflyttet, da det jo kom folk fra alle kanter til dette området. -

 

Du spør etter barna til Adrian Jacobsen, Fjelldal, f.c. 1699. - Der har jeg ikke flere enn de du nevner. -

 

Håper noen kan hjelpe deg videre. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det svaret. Tar også skikkelig gjennomgang på skiftene for Hemnes og Rana nå(avkskrift av Svein Edvardsen), og ser på formyndere opplysninger om hvor folk bodde osv. Har selvfølgelig gjort det samme på

Rødøy/Meløy/Lurøy/Træna fra side til side. Må jo være enten Christen Christensen Tømmerdal som var onkel til denne Ole Olsen Konsvik(1773 da Oles sønn Johannes døpes i Rødøy), eller så må Rachel være Ole

Olsen Konsviks tante. Det er 3 Ole Olsen ved innrulleringen 1769, men ingen av dem bodde i Konsvik: En Ole Olsen på 20 år, og den andre 20-åringen i Kvidtnesvik, og så er det en 23 årig Ole Olsen som bodde i' Sør-

Værnes. Den eneste av disse som ikke var gift var Ole som var i Kvidnesvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.